Trh s audioknihami loni mírně rostl, utržily přes 267 mil. Kč

úterý, 14. března 2023, 07:25 Výzkum MediaGuru

Trh s audioknihami v roce 2022 opět rostl, tentokrát o další 3 %, kdy za knihy k poslechu lidé utratili přes 267 milionů korun.

Zdroj: FB OneHotBook

Zdroj: FB OneHotBook

V loňském roce pokračoval trh s audioknihami ve svém růstu. Minulý rok narostl o další 3 %, kdy za knihy k poslechu lidé utratili přes 267 milionů korun. Zvýšil se rovněž roční počet nových titulů na celkových 644 titulů. Na vrchol zájmu se z žánrů nově dostaly detektivky a thrillery. Vyplývá to ze Zprávy o trhu audioknih a mluveného slova v roce 2022 v České republice, kterou již posedmé sestavila Asociace vydavatelů audioknih zastupující hlavní vydavatele v České republice.

„Jsme rádi, že i v roce, kdy po konci koronavirové pandemie mohli lidé naplno užívat celou nabídku kulturních a volnočasových aktivit, měli zákazníci o audioknihy opět větší zájem. Že knihy k poslechu dokáží obstát v obrovské konkurenci například streamingových video služeb či živé zábavy,” říká předsedkyně Výboru Asociace vydavatelů audioknih (AVA) Kateřina Konopásková. 

Roste zájem o digitální distribuci 

Celkově se v roce 2022 prodaly audioknihy v hodnotě 267 752 230 Kč, z toho fyzický prodej činil 77 602 203 Kč a digitální 190 150 027 Kč. „Jde nárůst zhruba o 3 % oproti roku 2021. Zároveň dochází k dalšímu přesunu zájmu k digitální distribuci na úkor fyzického prodeje,” doplňuje Konopásková. V číslech se poměr digitálního prodeje vůči fyzickým nosičům (LP, MC, výjimečně audio DVD) na celkovém prodeji audioknih zvýšil z 66,6 % v roce 2021 na 71,01 % v roce 2022. I tak se ale v roce 2022 prodalo necelých 252345 fyzických nosičů audioknih a mluveného slova, tedy oproti předchozímu roku byl zaznamenán mírný nárůst.  

I přes tato pozitivní fakta vydavatelé audioknih pociťují několik překážek bránící plnému rozvoji a šíření audioknih, jejichž poslech například posiluje fantazii, představivost, schopnost rozumět mluvené komunikaci, vnímat a vstřebávat poznatky během školního vyučování či přednášek. „Jde o daňové zatížení audioknih, hrozící vyšší DPH, dále nelegální stahování a nemožnost při jejich nákupu uplatnit firemní benefity a programy,” vypočítává místopředsedkyně Výboru AVA Monika Oweyssi.

Loni vyšlo o 65 titulů více než v předchozím roce

Celkově v roce 2022 vyšlo u členských vydavatelství 644 nových titulů, což je o 65 více než v předchozím roce. Nejvíce novinek se na trhu objevilo v květnu a pak od září až do konce roku. „Rok 2022 byl z hlediska počtu novinek v jednotlivých měsících nevyrovnaný s tradičními dvěma vrcholy – před prázdninami a podzimní trh spojený s Vánocemi,” vysvětluje místopředseda Výboru AVA Petr Baláš. „Je potěšitelné, že se nezmenšuje poměrně počet dramatizovaných, a tedy na vznik ekonomicky nejnáročnějších audioknih. I když stále zůstává dominantní četba,” doplňuje.

Mezi žánry novinek se tentokráte dostala do vedení kategorie detektivka a thriller (25,78 %), která předběhla oproti loňsku beletrii obecně (19,57 %), dále posílila kategorie ostatní, a to vlivem produkce časopisů. Následuje sci-fi a fantasy a audioknihy pro děti a mládež. Stejně jako v loňském roce, tak i v roce 2022 rostl podíl produkce českých a slovenských autorů, který tvoří 69,49 % produkce, zahraniční pak 30,43 %.

Na první tři místa nejprodávanějších titulů roku 2022 bez ohledu na datum původního vydání se dostaly dle pořadí od prvního místa: Spasitel Andyho Weira načtený Lukášem Hlavicou (vydavatelství Témbr), Šikmý kostel 2 Karin Lednické v podání Jana Szymika (Radioservis) a již podruhé za sebou Šikmý kostel stejné autorky v interpretaci Vilmy Cibulkové (OneHotBook). 

Nejvíce audioknihy poslouchají lidé ve středním věku

Zajímavý vhled do zvyklostí posluchačů audioknih přinesl loňský reprezentativní výzkum e-shopu Audiolibrix. Nejvíce lidé audioknihy poslouchají ve věku 45–54 let a 35–44 let, nejraději pak při domácích pracích, při řízení automobilu, večer při usínání a doma při odpočinku. To, že poslech audioknih není na úkor četby, ale naopak ji podporuje, dokládá to, že více než 50 % respondentů odpovědělo, že díky audioknihám čtou více. Necelá polovina respondentů stráví poslechem týdně 8–14 hodin.

Významnou většinu na trhu zaujímá sedm vydavatelů, jejichž celkový podíl přesahuje 90 %. Největším vydavatelem v roce 2022 bylo vydavatelství OneHotBook (21,51 %), které oproti roku 2021 zvýšilo svůj podíl na trhu o 4 %, následuje vydavatelství Tympanum (16,03 %), třetí místo zaujímá společnost Audiotéka (13,06 %) a těsně za ní Radioservis (11,86 %). Na páté příčce se umístil Albatros Media (11,02 %), dále Euromedia Group (10,74 %). Na sedmé místo dosáhl Supraphon (9,23 %) a Publixing (5 %). Dále pak jsou Audiolibrix, Fonia a Book Media každý s podílem menším než 1 %.

Asociace vydavatelů audioknih je také tradičním vyhlašovatelem ankety Audiokniha roku 2022, výsledky za rok 2022 budou zveřejněny 27. dubna 2023.

-stk-