Výzkum: Agendu českých médií určují převážně muži

pondělí, 10. dubna 2023, 07:55 Aktuality, Výzkum MediaGuru

Zatímco podíly žen a mužů v redakcích českých médií jsou poměrně vyrovnané, v jejich vedení panuje významný nepoměr v neprospěch žen, zjistil výzkum Kateřiny Mahdalové.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Českým médiím vládnou muži, vyplývá z analýzy českých veřejnoprávních i soukromých médií. Zpracovala ji pro Seznam Zprávy datová novinářka a analytička Kateřina Mahdalová. Analýza zahrnuje všechna tři veřejnoprávní média (Českou televizi, Český rozhlas a Českou tiskovou kancelář), všechny čtyři mediální rady (RRTV, Rada ČT, Rada ČRo a Rada ČTK) a nejvýznamnější seriózní soukromá média (18 tištěných periodik a 20 online zpravodajských webů).

Základní fakta o zastoupení žen a mužů v médiích

  • Zatímco podíly žen a mužů v redakcích českých médií jsou poměrně vyrovnané (44 % mužů, 56 % žen), v jejich vedení panuje významný nepoměr (74 % mužů, 26 % žen).
  • Ve veřejnoprávních médiích dominují ve vedoucích pozicích muži. Ženy ve vedení těchto médií tvoří pouze čtvrtinu.
  • V tištěných a on-line médiích s největším dosahem a celostátní působností je v současnosti jediná šéfredaktorka - z 18 porovnávaných tištěných deníků a týdeníků a 20 zpravodajských a publicistických webů.
  • V širším vedení soukromých médií (zástupci šéfredaktorů, vedoucí rubrik) je pouze čtvrtina žen, zatímco muži ovládají tři čtvrtiny vedoucích pozic.
  • V mediálních radách v České republice je méně než pětina žen. Ze 40 členů a členek pouze sedm jsou ženy.

Další informace z výzkumu jsou k dispozici na webu Seznam Zprávy.

Autorka Kateřina Mahdalová je datová novinářka a analytička, založila a vedla web datovazurnalistika.cz, vedla datové projekty v ČTK a za svou práci byla po dvou nominacích v letech 2015 a 2019 oceněna v roce 2020 Novinářskou cenou v kategorii Inovativní online žurnalistika. Poslední srovnávací analýzu podílu žen a mužů v čele médií zpracovala v roce 2015 pro Kongres žen.

-mav-