AKA: Trh reklamy letos čeká růst, ale pomalejší

úterý, 16. května 2023, 06:40 Reklama, Výzkum MediaGuru

Podle odhadu AKA dosahuje trh marketingové komunikace výše 136 miliard korun.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Trh marketingové komunikace v České republice dosahuje výše 136 miliard. Takový je podle výzkumu společnosti Nielsen realizovaného pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) expertní odhad čistých marketingových investic. Podle výzkumu investice v letošním roce dále meziročně vzrostou, a to o 4,8 %. Oproti očekáváním se jedná o růst pomalejší, ale nelze mluvit ani o stagnaci. 

Letošní očekávaný nárůst investic do reklamy o 6,3 miliard korun je v meziročním srovnání sice vyšší, ale přesto se očekávalo výraznější navýšení. Optimističní marketéři očekávali nárůst v desítkách procent oproti období pandemie. Situaci ale zkomplikovala mimo jiné válka na Ukrajině a ekonomická a energetická krize.

Český trh z pohledu marketingu a reklamy kopíruje celosvětovou situaci, kde výdaje do reklamy dosahují 8,3 %. Komunikační průmysl je jedním z oborů, ve kterém je největší podíl lidské práce. Náklady na odbornou lidskou práci tvoří až 50 % nákladů v oboru.

Zdroj: Zpráva o reklamě 2022, AKA

Zdroj: Zpráva o reklamě 2022, AKA

„Celkový objem komunikačního trhu v Česku nadále roste. Marketéři očekávají, že dynamika růstu v letošním roce akceleruje rychleji než v roce předchozím,“ říká David Čermák, předseda sekce aktivačních agentur AKA. Spíš než pomalý růst trápí komunikační obor nejistota v dlouhodobém výhledu.

Největší nárůst investic zaznamenala produkce

Zpráva o reklamě uvádí, že předpokládané investice do marketingu v roce 2023 mírně rostou v mediální i nemediální sféře. V mediální sféře (6 %) je nárůst dvojnásobný oproti nemediální. Největší část investic stále proudí do online a mobilní podpory. Meziročně nejvyšší nárůst investic ale zaznamenává produkce pro mediální kanály.

„Očekávaná dynamika růstu v nemediálních kanálech, tedy aktivačních kanálech, budou plus 3 %. Tento růst nemediálních kanálů bude tažen především shopper marketingem, interní komunikací, telemarketingem a produkcí kampaní. Je to dáno jednoznačným trendem, kdy se klienti v přípravě nových kampaní zaměřují především na podporu prodeje,” vysvětluje David Čermák.

Zdroj: Zpráva o reklamě 2022, AKA

Zdroj: Zpráva o reklamě 2022, AKA

Trendem je AI, videoobsah a influenceři

Post-covidové trendy v marketingu jasně hovoří ve prospěch levnějších a rychlejších online aktivit, influencerů a videoobsahu. Stále více je skloňována i umělá inteligence (AI). „Její využívání získává stále více prostoru. Tímto směrem se budou ubírat i aktuální aktivity AKA, které se budou orientovat primárně na fenomén AI,“ okomentovala situaci Kateřina Hrubešová, ředitelka AKA.

Celková mediální inflace bude 10 až 15 %

Mediální trh je stabilizovaný, a i zde se hovoří o rostoucích investicích. „TV inflace se vrátila zhruba na úroveň roku 2020. S ohledem na pozici TV v reklamních rozpočtech se předpokládá, že celková mediální inflace se bude pohybovat v podobné výši, respektive v intervalu 10 až 15 %. Příliš se nebude lišit od tržní inflace (15,1 %),“ uvádí Ondřej Novák, výkonný ředitel ASMEA. Jeho slova potvrzuje i srovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru v letech 2019 až 2022, která vzrostla za tři roky o více než 20 miliard korun.

Největší investoři zůstávají stejní

Žebříček největších zadavatelů do reklamy se nemění. Nejvíce investují do reklamy dle ceníkových cen potravinové řetězce, které stabilně zaujímají místo v první desítce. Druhým nejsilnějším segmentem je bankovnictví a pojištění, elektronika a domácí spotřebiče, farmaceutické přípravky a nově se do první pětice probojovaly i rekreační činnosti. Nárůst reklamy rekreačních činností je nepochybně spojen s obdobím stagnace v době pandemie.

Největším zadavatelem je Lidl (28 %), následován společností Sazka (22 %) a Kaufland (15 %). Naopak snížení investic mezi top zadavateli zaznamenala Alza, která však i přesto zůstává na 6. místě. V TOP 10 nadále figurují společnosti Albert, Simply You Pharmacauticals, Mountfield, Billa, HP Tronic Zlín a Henkel. 

-stk-