Atmedia: SVOD služby využívá 2,6 milionu Čechů, vede Netflix

pondělí, 15. května 2023, 11:50 TV, Internet & Mobil MediaGuru

Streamovací služby se v Česku i na Slovensku těší podobné oblibě, ukazuje průzkum Atmedia index.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

V Česku využívalo ve 2. pololetí loňského roku aspoň jednu placenou VOD službu (SVOD) minimálně několikrát měsíčně celkem 40 % osob ve věku 15–69 let, což je 2,6 milionu Čechů. Na Slovensku to bylo o něco méně – 38 %, což je 1,3 milionu Slováků. Ukazuje to průzkum Atmedia Index mediálního zastupitelství Atmedia.

Čeští i slovenští uživatelé podle využívají několik placených VOD služeb najednou. Ve sledovaném období druhého loňského pololetí připadaly na jednoho českého i slovenského uživatele v průměru dvě služby. „Ne všichni ovšem za všechny využívané služby platí,“ upozorňuje Pavel Müller z Atmedia a dodává: „Část uživatelů má k některým streamovacím službám přístup prostřednictvím účtů sdílených s jejich známými a přáteli. Neplatí tedy, že všech 2,6 milionu Čechů a 1,3 milionu Slováků patří k platícím uživatelům.“

K nejvyužívanějším placeným VOD službám patří na českém i slovenském trhu s velkým náskokem Netflix. V Česku tuto streamovací službu v 2. pololetí loňského roku sledovaly přes dvě třetiny všech uživatelů placených VOD služeb, na Slovensku to byly necelé dvě třetiny z nich. Také druhé a třetí místo žebříčku nejvyužívanějších placených VOD služeb obsadili na obou trzích stejní hráči – konkrétně HBO Max a Voyo. Čtvrté místo pak shodně patří službě Disney+, která přitom na český i slovenský trh vstoupila v červnu 2022.

„Český i slovenský trh placených VOD služeb není zdaleka tak saturovaný jako některé zahraniční trhy v západní nebo severní Evropě, kde si streamovací služby předplácí mnohem více diváků. I proto na český a slovenský trh vstupují noví hráči,“ popisuje Pavel Müller. Na saturovaných trzích to podle něho mají jednotliví hráči složitější, proto volí novou strategii, kdy divákům nabízí více typů předplatného, například plné předplatné bez reklamy a levnější předplatné s reklamou.

Podobnost lze na českém a slovenském trhu vidět i ve výši částky, kterou diváci vydávají za placené VOD služby. V případě uživatelů, kteří platí za streamovací služby přímo poskytovateli služby, to v Česku v 2. pololetí loňského roku bylo v průměru 297 Kč za měsíc, na Slovensku 12 eur – v přepočtu 295 Kč. Nejdražší službou je na obou trzích s velkým odstupem Netflix. Částky za další placené VOD služby jako HBO Max, Voyo nebo Disney+ jsou nižší a příliš se od sebe neliší.

O výzkumu

Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost Ressolution / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4 196 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu a 3 031 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) ze Slovenského národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2022 (Česko: 4.–16. 10. 2022, 2.–15. 1. 2023, Slovensko: 14.–28. 10. 2022, 2.–17. 1. 2023).

-mav-