Aleš Zavoral: Televize pomůže A 11 k obratu nad miliardu

čtvrtek, 22. června 2023, 07:25 TV, Tisk Martina Vojtěchovská

Vstup do televizního byznysu má být jedním z hlavních motorů růstu skupiny A 11 na mediálním trhu, popisuje její spolumajitel Aleš Zavoral.

Aleš Zavoral, zdroj: A11

Aleš Zavoral, zdroj: A11

Na konci letošního dubna spustila mediální skupina A 11 vysílání celoplošného kanálu A 11, pro který využila dříve zakoupený podíl v Regionální televizi.cz. Nová celoplošná stanice je jednou ze tří prozatím plánovaných televizních kanálů skupiny, která dosud stavěla především na tištěném segmentu. Je mimo jiné vydavatelem regionálních novin s pokrytím po celé republice Náš Region a řady odborných magazínů (Ze Zdravotnictví, Profi Medicína, Poradenství & Finance a jiné), prémiových titulů (Lawyers & Business, CEO, Premium Guide, Estate & Business) a zájmových časopisů (Sorry, Mladý svět, Špuntíci, Matka a dítě aj.).

Čerstvý vstup do televizního byznysu má přispět k rychlejšímu růstu obratu mediální skupiny a stát se její nosnou částí. „Do dvou let odhadujeme, že televize bude naše vlajková loď,“ říká v rozhovoru Aleš Zavoral, který má stejně jako jeho kolega Daniel Šopov poloviční podíl v klíčové společnosti A 11 Group. Ta je jediným vlastníkem společnosti A 11, která se čerstvě přestěhovala do pražských Košířů, kde vybudovala i televizní studio, a jejíž obrat by letos mohl dosáhnout na hranici 0,5 mld. Kč. Přidání dalšího mediatypu má pousnout celou mediální skupinu blíž k velkým subjektům na trhu. K tomu by se A 11 hodila i významná rádiová akvizice, po které se rozhlíží.

Celoplošný kanál A 11 jste spustili na konci dubna. Co vám první týdny fungování ukázaly?

Ukázaly to, že divácká odezva je pozitivní. To je klíčové, ale víme, že program potřebujeme vylepšit. Teď vysíláme jen část našich plánovaných pořadů. Zaměřujeme se především na podzimní sezónu, pro kterou chystáme několik nových věcí. Je pro nás cenné, že si v tomto období můžeme otestovat, co u diváků funguje. Ukazuje se, že jednoduché zábavné formáty mají větší divácký ohlas, než bychom čekali.

Teď tedy natáčíte pořady do zásoby?

Připravujeme podzimní programovou strukturu a během července a srpna natočíme hlavní pořady, které pro podzim plánujeme. Doděláváme studio, jehož výstavba se ne zcela naší vinou protáhla o něco déle, než jsme si mysleli.

Co se vám tedy konkrétně divácky osvědčilo?

Velmi dobře fungují české filmy.

Znamená to tedy, že stávající programová struktura se pro podzim změní a že v ní navýšíte prostor pro české filmy?

Programové schéma přeházíme a doplníme ho nejen o filmy, ale i o naše původní zábavní pořady. Zatím jsme trochu zklamaní z dokumentů, kde jsme čekali lepší výsledky. Ale nevzdáváme to, stále je nakupujeme a budeme s nimi pracovat. Víme, také, že musíme zapracovat na lepší propagaci tak, abychom k divákům dostali informace o naší nabídce.

Hned od startu jste zařadili i seriál Narcos, ten ale posléze z programu vypadl. Proč?

Narcos jsme si vyzkoušeli, koupili jsme všech sedm sérií, ale dokud nemáme kompletní schéma, tak ho nechceme před podzimem vysílat. To se týká i dalších formátů, které máme nakoupené včetně původního pořadu s Josefem Klímou. Soustředíme se hlavně na podvečerní a večerní vysílání od 17:00 do 23:00. S Narcosem počítáme na podzim, jen mu chceme najít ve schématu odpovídající místo v návaznosti na celý programový koncept.

Můžete prozradit, jakou vlastní talk show chystáte?

To je zatím tajné, programovou strukturu chceme publikovat kolem poloviny srpna.

Programové schéma přeházíme a doplníme ho nejen o filmy, ale i o naše původní zábavní pořady.

Z vašich reakcí vyplynulo, že máte povědomí o tom, co diváci na A 11 sledují. V oficiálním měření ATO-Nielsen se ale zatím A 11 neobjevuje. Jaká jsou čísla?

Chtěli jsme být součástí měření ATO-Nielsen hned od května, ale čekáme na podpis smlouvy ze strany ATO. Žádná oficiální čísla proto poskytnout nemůžu.

Zeptám se tedy jinak: Je reálné dostat se na 1% podíl do konce letošního roku?

Naším cílem je dostat se na 0,5 % do konce roku 2023, proto se snažíme postavit co nejlepší program pro podzim. Pokud bychom tohoto podílu dosáhli, bylo by to ekonomicky dobré. A všechno nad 0,5 % bude příjemné. Víme ale, že to není snadné a že dostat se stabilně na podíl kolem 1 % zabere nějaký čas.

Dopolední vysílací bloky teď obsazujete výrazně teleshoppingem. Je to záměr?

Teleshopping nám teď, než máme data o sledovanosti, výrazně pomáhá, jsou to dobré peníze.

A počítáte s ním i na podzim?

Můžeme ho omezit, ale v tuto chvíli nám přináší peníze a i sledovanost. Velké televize ho moc nechtějí vysílat. Uvidíme, jak s ním naložíme v budoucnu. Teď ho máme víc, než jsme zamýšleli.   

Stále tedy platí, že primární by pro A 11 měla být monetizace z reklamy?

Ano, nemáme ale ještě čísla sledovanosti, tak se nám těžko prodává reklama. U teleshoppingu je to jiné. My si teď můžeme dobře obsloužit regionální reklamu, ale abychom se dostali i k rozpočtům národních zadavatelů, tak potřebujeme data z měření sledovanosti. To spolu souvisí. Pokud budeme mít data a vyšší příjmy z reklamy, můžeme teleshopping trochu omezit. Dokud o něj lidi budou mít zájem a budou nakupovat, tak na druhou stranu není důvod, aby z programu úplně zmizel.

Kanál A 11 staví především na terestrickém vysílání, jste ale přítomni i u řady operátorů. Zatím ale není možné sledovat A 11 v nabídce O2. Kdy to půjde?

Pokud jde o O2, tak je to komplikovanější. Snažíme se s nimi domluvit, ale termín našeho zařazení bohužel stále nemáme. Nedokážu tedy říct, od kdy a jestli vůbec se v O2 objevíme. Pro nás je klíčová terestrika, především kvůli lokalitám mimo velká města, a pak operátoři Vodafone i T-Mobile a také menší IPTV operátoři, kteří přinášejí zajímavá čísla.

Mediální skupina A 11 rostla postupně hlavně díky rozvoji v tištěných médiích. Vstup na televizní trh ale představuje řádově jiné náklady. Investujete do televizi ze svého?

Investice jsou skutečně velmi vysoké. Na vstup do televize jsme si peníze půjčili a také vložili to, co jsme vydělali. I přes finanční náročnost očekáváme, že se k vyrovnanému hospodaření přiblížíme už letos na podzim. Pokud by se nám podařilo dosáhnout plánovaného podílu cca 0,5 %, tak by se nám investice měly vrátit.

Pokud by se nám podařilo dosáhnout plánovaného podílu cca 0,5 %, tak by se nám investice měly vrátit.

Všeobecný kanál A 11 ale není jediným. Připravujete i sportovní stanici A 11 Sport. Víte, kdy ji spustíte?

Zatím ne. Nejprve musíme doladit hlavní kanál A 11. Záležet bude i na tom, jaká sportovní práva se nám podaří nasmlouvat. Termín spuštění bychom chtěli oznámit na podzim. Musíme jít krok po kroku. Dobře rozjet A 11 a pak se zaměřit na A 11 Sport. Navíc se musíme věnovat i našim dalším aktivitám v printu a eventech, na kterých jsme finančně závislí.

Pokud jde o sportovní práva, už jste nějaké získali?

Snažíme se, máme domluvy, ale všechny smluvně dotažené ještě nejsou. Získali jsme ale už třeba práva na 2. hokejovou ligu. Máme zájem i o práva na Fortuna Ligu, ale konkurence nespí a po sportovním obsahu je ze strany vysílatelů velký hlad. Máme asi těžší pozici v tom, že nejsme placený kanál, ale myslíme si, že sport do terestrického vysílání patří.

Jakou roli hraje ve vzniku stanice A 11 Sport společnost Perinvest?

Perinvest vlastní licenci a ten kanál je jeho. A 11 Perinvestu pomáhá marketingově a poskytuje zázemí a studia pro natáčení pořadů.

Pro třetí chystaný kanál chcete zvolit také model s partnerem?

Není to vyloučené. Buď zvolíme podobné řešení jako u A 11 Sport, nebo půjdeme vlastní cestou. Od toho se bude odvíjet i to, kdy ho spustíme. Odhaduji to spíš na začátek roku 2024. Počítáme ale s terestrickou distribucí, anténa pro nás je a bude klíčová.

Počítáme s terestrickou distribucí, anténa pro nás je a bude klíčová.

Skupina A 11 jako celek vyrostla na printu. Co z celkovým směřováním skupiny udělá vstup do televize a jak to ovlivní strukturu tržeb skupiny?

Televize by měla přispět k růst tržeb, které by letos mohli překročit 0,5 mld. Kč. S přispěním televize plánujeme do dvou let obrat nad jednu miliardu. To jsou plány. Druhá věc je realita, protože situace na trhu se rychle mění a dnes pracujeme s daty, která mohou být za pár týdnů jiná. Čekali jsme, že budeme mít v televizi rychlejší nástup. Dopředu proto moc neplánujeme, to bychom museli plány stále předělávat. Soustředíme se na nejbližší období, jdeme postupně. Do dvou let ale odhadujeme, že televize bude naše vlajková loď.

Z pohledu příspěvku mediatypů do celkových tržeb se bude pozice printu a televizi vyrovnávat?

Poměrově print bude ještě příští rok důležitější než televize, během příštího roku se to může zlomit. Odvine se to od toho, jak se nám bude s televizí dařit.

Plánujete v tištěném segmentu přinést ještě nějaké novinky, nebo se spíš soustředíte na portfolio, které máte a považujete ho za uzavřené?

Nové věci do tištěného segmentu už příliš nevymýšlíme, jsme tady na hraně možného růstu. Nemá smysl pouštět se do segmentů, které vůbec neumíme, jako je lifestyle. Jsme rádi za Náš Region, Mladý svět i B2B tituly a eventy, které táhnou náš byznys. Přesto vidíme potenciál v klientských titulech a jsem před podpisem smlouvy o převzetí jednoho úzce zaměřeného titulu, který je na trhu už desítky let.

Jak se letos vyvíjejí příjmy z tiskové inzerce?

Inzerce v printu je letos silnější než loni. Na druhou stranu je třeba připočítat inflaci a vyšší náklady, což snižuje reálná čísla ziskovosti a budeme rádi, pokud udržíme loňskou úroveň. Všechno je letos dražší, od tiskáren po distribuci. Ceny se tady možná dotkly stropu, ale o moc níž už nebudou, nikdo nebude zlevňovat o desítky procent, maximálně o pár procent. Náklady jsou vysoké a nevyzpytatelné, a konkrétně distribuce je dnes už opravdu drahá, dřív tolik nebývala.

Zaměříte se na rozvoj v onlinu?

Online je u nás takový otloukánek, ani do něj nechceme investovat, protože investice se nevyplatí. Nějakou základní přítomnost v onlinu máme, ale není prioritou.

Nevyplatí se kvůli nízkým cenám za reklamu?

Ty jsou velice nízké. Všechno ovládá Google, cenu reklamy lze těžko ovlivnit. Můžeme prodávat PR články nebo videa. Loni se nám sice podařilo na onlinu vybrat víc než předloni, ale celkově je příspěvek do tržeb na úrovni nízkých jednotek procent. Jsou tady mediální domy, které se na internet specializují a investují do něj. Nám to nevychází. Chápeme ho jako kanál na šíření dalšího obsahu, ale není to primárně zdroj výnosů.

A eventy?

Jsou stále důležitější, děláme řadu eventů pro právníky, architekty, HR a vidíme v tomto segmentu velký potenciál růstu a dalších investic. Dobře se nám navíc propojují s printem a plánujeme to i s televizí. Zamýšlíme také investovat do rádiového trhu, ale tak aby taková investice byla významná Máme sice menší podíl v Rádiu Samson, ale rádi bychom přidali něco většího. Nevidíme ale nic, co bychom mohli momentálně koupit. Rádio je mediatyp, který nás z pohledu další expanze láká.

Poměrově print bude ještě příští rok důležitější než televize, během příštího roku se to může zlomit.

Kam chcete A 11 do budoucna dostat? Míříte mezi TOP mediální skupiny v Česku?

Máme tam namířeno. Obrat každý rok zvyšujeme a postupně se velkým přibližujeme. Především se ale soustředíme na sebe a na to, abychom vydělávali.

A 11 vlastníte napůl s Danielem Šopovem. Jak to bude dál? Budete chtít firmu prodat?

Ta doba určitě nastane, nabídky se objevují. Zatím ale nemáme mediální skupinu v takovém stavu, abychom ji chtěli prodávat a není nám ani jedno, co by s ní bylo dál. Nebráníme se prodeji, ale zatím k němu nemáme důvod. Dokud jsme schopni naše aktivity financovat, což zatím jsme, tak vstup investora není nezbytně nutný.

V roce 2021 jste oznamovali dosažení obratu ve výši 330 mil. Kč a letos byste chtěli překonat 500 mil. Kč. Jaká je trajektorie růstu?

Loni jsme v obratu vyrostli o zhruba 10 %, zisk zůstal stejný. Především kvůli velkým nákladům a investicím. Jestli letos skončíme v plusu, je otázka, protože náklady s televizí jsou velké. Obrat by mohl letos vyrůst o 20-30 % a pokud se nám podaří dostat se letos s obratem přes 0,5 mld. Kč, budu rád. Uvidíme, jak silný bude podzim. Loni jsme měli nejsilnější také poslední měsíce roku. Vývoj na trhu se těžko predikuje. Některé segmenty se k inzerci vracejí, což může být příležitostí k růstu, protože jsme závislí na středních a menších firmách.

Aleš Zavoral, spolumajitel A 11

Po několika letech v médiích na různých obchodních a marketingových pozicích založil v roce 2011 společnost A 11 pro vydávání lokálních novin Vaše 6. Během následujících let přidává další odborné, prémiové a lifestylové noviny a časopisy v čele s bezplatným týdeníkem Náš Region a společenským časopisem Mladý svět. Vystudoval FTVS UK, je ženatý, má dvě děti.