Prima+ říká, že je nad plánem. Voyo o verzi s reklamou neuvažuje

čtvrtek, 15. června 2023, 07:30 TV MediaGuru

Televizní skupiny Prima i Nova si pochvalují vývoj svých služeb pro video na vyžádání. Shodně uvádějí, že dosahují lepších výsledků, než si před jejich startem plánovaly.

Ilustrační foto, zdroj: Samsung ČR

Ilustrační foto, zdroj: Samsung ČR

Letos spuštěná videoplatforma Prima+ se vyvíjí lépe, než skupina Prima očekávala. Vyplynulo to ze slov Josefa Beneše, ředitele VOD skupiny Prima, na středeční konferenci Digimedia 2023.

Prima spustila službu Prima+ letos na začátku února. Od začátku uváděla, že by mohla dosáhnout na návštěvnost 600 až 700 tisíc uživatelů a do jednoho roku od spuštění získat 100 tisíc předplatitelů. Josef Beneš na konferenci potvrdil, že hranici 600 tisíc uživatelů Prima+ zaznamenala před měsícem a půl. Kolik má Prima+ předplatitelů, ale nespecifikoval. Připustil však, že se v současnosti pohybuje nad úrovní 50 tisíc předplatitelů. „Jsme nad plánem,“ konstatoval.

Prima+ vstoupila na trh s jiným modelem než konkurenční Voyo. Nabízí tři možnosti sledování: s reklamou na základě registrace, se sníženou cenou a 50% množstvím reklamy za 99 Kč měsíčně a sledování za plné předplatné 149 Kč bez reklam. „V číslech vidíme, že službu využívají jak diváci televizních kanálů pro chatch-up, tak i ti, kteří jsou ochotní si za sledování předplatit. Předběhli jsme mezinárodní služby s kombinací předplatného a reklamy. Počítáme s tím, že až na náš trh přijdou s nabídkou snížit divákům předplatné výměnou za určité množství reklamy, tak naše relevance ještě povyroste,“ dodal.

Konkurenční služba Voyo ani v souvislosti s globálním vývojem, kdy velcí mezinárodní hráči jako Netflix, Disney+ nebo Discovery+ nově zavádějí i možnost předplatit si službu za méně peněz, ale s menším množstvím reklamy (ad-tier), nevidí k zavedení takové nabídky důvod. „Tento trend sledujeme velmi detailně. V Americe ale SVOD přestal růst, což není otázka českého trhu. Důležité také je, že výše CPT na americkém trhu je desetkrát vyšší než u nás,“ popsala rozdíly mezi zdejším a americkým trhem Lucie Oravčíková, ředitelka digitálních služeb TV Nova. Dodala, že za těchto souvislostí nedává zavedení kombinované nabídky předplatného s reklamou smysl, protože Voyo roste i bez ní. Televizní skupina Nova na konci února oznámila překročení hranice 500 tisíc předplatitelů služby Voyo v Česku a na Slovensku.

Rychlý růst služeb Prima+ a Voyo na českém trhu nepřímo potvrdil i Marcel Procházka z Českých Radiokomunikací (CRA). Protože CRA poskytují i služby HbbTV, které Prima+ a Voyo využívají, mají CRA přehled o tom, na co se diváci dívají. K HbbTV je v současnosti připojeno 1,3 mil. domácností. „Velmi rychle roste trend využívanosti Prima+ i Voyo, vidíme to velmi dobře na měření HbbTV," doložil.

ČT hledá příjmy i v iVysílání či v prodeji SVOD obsahu

Česká televize může podle Jana Maxy, ředitele divize Vývoj a nová média, uvažovat o zavedení nabídky sledovat na iVysílání.cz obsah bez reklam, a to pro registrované uživatele, kteří jsou plátci TV poplatku. Zda tuto možnost ale skutečně zavede, není jasné, vzhledem k tomu, že ČT má na internetu ze zákona povoleno prodávat jen videoreklamu  a o příjmy z jejího prodeje nechce přijít.

Finanční situace televize veřejné služby ji nutí i k obchodním dohodám s komerčními hráči o využívání titulů pro SVOD služby. Mediálně probíraná spolupráce ČT a Voya, podle které by Voyo mohlo získat práva nejen na už hotové tituly, ale i na tituly připravované, je zatím ve fázi jednání. Lucie Oravčíková za Voyo jeho detaily nekomentovala. Uvedla pouze, že Voyo má o kvalitní obsah, kam řadí i produkci ČT, zájem. Jan Maxa dodal, že ČT byla v této věci před rokem oslovena i platformou Netflix, která ale svou nabídku nakonec nepředložila, a tak ČT jednala pouze s Novou. Zmínil ale také, že ČT jedná i s dalším tuzemským významným poskytovatelem (tj. TV Prima) o poskytnutí katalogové licence a údajně se nebrání spolupráci s žádným subjektem.

-mav-