Prodej výrobků s certifikací Fairtrade loni vzrostl

pátek, 9. června 2023, 13:05 Aktuality, Marketing, Výzkum MediaGuru

Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR se zvýšil o téměř pětinu na 44,7 milionů korun.

Zdroj: FB Fairtrade Česko a Slovensko

Zdroj: FB Fairtrade Česko a Slovensko

V loňském roce vzrostly na českém trhu prodeje všech klíčových komodit  s etickou certifikací Fairtrade. Ta označuje produkty, za něž pěstitelé dostali odpovídající odměnu a které vznikly bez zapojení dětské práce a ničení  životního prostředí. Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, které pěstitelé vynakládají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, se zvýšil o téměř pětinu na 44,7 milionů Kč.

Nejvíce se minulý rok prodalo fairtradového kakaa. Mírný nárůst zaznamenal i prodej fairtradové kávy – každý obyvatel České republiky vypil loni v průměru téměř 16 espress připravených z férové suroviny. Skokanem roku se stala fairtradová bavlna, jejíž prodej vzrostl o 205 %.

„Nárůst prodejů certifikovaných produktů jsme zaznamenali i přesto, že naše očekávání velmi brzdila makroekonomická situace. Vliv růstu cen a poklesu reálných mezd v důsledku války na Ukrajině a vysoké inflace se v dynamice růstu prodejů sice projevil, přesto se v ČR prodalo více fairtradových komodit než o rok dříve,” říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko. To nás samozřejmě těší, protože prodej fairtradových výrobků je pro pěstitele ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky v této době ještě důležitější než jindy. Fairtrade totiž pomáhá posilovat jejich odolnost vůči krizím, ať už jde o krizi klimatickou, nebo nečekané ekonomické výkyvy, jaké představují například pandemie nebo aktuální válečný konflikt,” dodává.

Nárůst prodejů certifikovaného zboží v ČR přičítá Kadaně několika faktorům: „Jednak se rozrůstá skupina lidí v ČR, kteří známku Fairtrade znají a zároveň ví, co za ní stojí. Věřím, že v tomto hraje roli i naše komunikace a osvětové a vzdělávací aktivity. Dalším faktorem je vysoká angažovanost obchodníků, kteří fairtradové produkty zařazují do sortimentu, případně podporují jeho prodej. Jejich motivací může být mimo jiné i to, že certifikace Fairtrade jim pomáhá plnit některé povinnosti, které jim bude stanovovat legislativa.” 

Společensky odpovědné chování od firem do značné míry očekávají sami zákazníci nebo spotřebitelé: „Téměř polovina Čechů, konkrétně 45 procent, považuje společenskou odpovědnost firem za důležitý faktor při výběru zboží či služby. Polovina populace, a to konkrétně 52 %, je také ochotna si za společenský produkt připlatit. 56 % Čechů patří do segmentu, který nazýváme ,Pohodlná většina’. Tito lidé zastávají k udržitelnosti pozitivní postoj, snaží se žít udržitelně, ale nechtějí příliš omezovat své zvyky a pohodlí,“ popisuje výsledky výzkumu udržitelného spotřebitelského chování CSR & Reputation Research Martina Popenková, konzultantka Ipsos pro výzkumy z oblasti ESG a CSR.

Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě dosáhl 4,5 procenta

Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 1399 tun, tedy o 6 % více než v roce 2021. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 1119 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 160 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2022 téměř 16 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,4 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 4,48 % (v roce 2020 to bylo zhruba 4,2 %).  

Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, dále Lidl, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV v rámci konceptu Viva café. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren Mamacoffee a řada dalších. 

Z fairtradových komodit se tradičně nejvíce prodalo fairtradového kakaa. Jeho spotřeba vzrostla v roce 2022 o sedm procent, prodalos se ho celkem 4 536 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem  v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl. Další je společnost Kaufland, která si prohodila místo s tentokrát třetím největším prodejcem fairtradového kakaa, společností Penny Market. Z konkrétních produktů se nejvíce prodávaly lentilky Duhovky, mandle v hořké čokoládě, tmavá čokoládová poleva, hořká čokoláda a belgické pralinky.

Roste zájem o i „férovou“ bavlnu, květiny či banány

Skokanem roku se staly prodeje fairtradové bavlny. Po loňských 174 tunách je letos vidět nárůst o 205 procent na 529 tun. V letošním roce je největším prodejcem společnost Vossen, která dodává ručníky a osušky, za ní následuje Lidl, který nabízí svým zákazníkům nákupní tašky z fairtradové bavlny. Třetím největším prodejcem fairtradové bavlny se stala společnost Penny Market, která rovněž nabízí nákupní tašky z fairtradové bavlny.

Teprve v roce 2020 se na českém trhu objevily dvě celosvětově významné fairtradové komodity: banány a květiny, které se u nás dříve prodávaly pouze sporadicky. Řezaných fairtradových květin se prodalo 4 271 170 stonků, což představuje meziroční nárůst o 32 %. Největší podíl na tomto objemu má řetězec Lidl a následují prodeje v Kauflandu.  

Fairtradových banánů se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 724 tun, jedná se o 4% nárůst. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Kaufland, dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner nebo ve zmrzlině Ben & Jerry's společnosti Unilever. Vzhledem k tomu, že v únoru se bio fairtradové banány staly součástí stálého sortimentu řetězce Lidl, lze čekat další významný nárůst jejich prodejů v ČR. 

Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 166 tun (nárůst o 10 %). Lídrem v této oblasti je nově společnost Lidl, která prodává čokolády Way To Go s fairtradovým cukrem, následuje společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben & Jerry's s obsahem fairtradových surovin (kromě cukru jde například o kakao a vanilku). 

Fairtrade znají dvě třetiny spotřebitelů

Podle průzkumu společnosti Median zná známku Fairtrade 66 % českých spotřebitelů, 40 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 16 procent respondentů. Jednalo se o druhé nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě – vyšší znalost zaznamenalo označení Klasa a na třetím místě se umístilo Bio. Otázka mapující spontánní znalost označení a certifikátů zaměřených na zlepšování pracovních podmínek v rozvojových zemích letos opět potvrzuje dominantní pozici značky Fairtrade – v tomto segmentu ji uvedla téměř třetina dotázaných (32 %). 

-stk-