TikTok se pouští do streamování hudby

neděle, 23. července 2023, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť opatrně vykročila do světa audia a placeného obsahu.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Čínská sociální síť nejspíš získá ještě větší popkulturní vliv než doposud. Tento týden začala být hudební aplikace TikTok Music dostupná v dalších částech světa. Nově je k dispozici uživatelům v Austrálii, Mexiku a Singapuru, před dvěma týdny si ji mohli začít stahovat někteří obyvatelé Brazílie a Indonésie. Mluvčí firmy podle serveru TechCrunch nevylučuje nasazení aplikace i na dalších trzích. Minulý rok si TikTok zaregistroval ochrannou známku pro koncept „TikTok Music“ ve Spojených státech. Podobně jako populární hudební aplikace Spotify nebude zadarmo ani TikTok Music. Měsíc předplatného má stát kolem osmi amerických dolarů; bezplatná alternativa TikTok Music k dispozici není. 

Samostatně běžící aplikace, do které se lze přihlásit pomocí „klasického“ tiktokového účtu, nyní funguje ve stadiu betaverze. Za své peníze mají uživatelé dostat výběr muziky z katalogu hlavních vydavatelství typu Universal Music Group, Warner Music Group či Sony Music. „TikTok Music je novým druhem hudební služby, která kombinuje potenciál objevování muziky na TikToku se streamovací službou nabízející miliony písní od tisícovek umělců,“ cituje TechCrunch stanovisko TikToku s tím, že čínská sociální síť už nyní funguje mimo jiné jako populární zdroj hudebních tipů. Často se stává, že popularita některé písně skokově vzroste poté, co se stane součástí virálních tiktokových videí. Ostatně taneční kreace tvoří výraznou část obsahu, který na platformě koluje. TikTok Music chce vést uživatele k objevování dalších společných hudebních zážitků – například možností vytvářet kolektivně spravované playlisty nebo se k tvorbě vyjadřovat pomocí komentářů. Samozřejmostí je funkce stahování obsahu k poslechu off-line. Z tohoto výčtu nevyplývá, že by TikTok Music nabízel něco zásadního navíc oproti zavedeným platformám jako Spotify. Nechává si ale otevřenou cestu, jak by se to mohl pokusit změnit.

Tento týden TikTok oznámil program Elevate, který má za cíl poskytovat podporu (zejména marketingovou) slibným začínajícím hudebníkům. Vybraní tvůrci mohou ze strany TikToku počítat s vyšším dosahem v rámci jeho aplikací. Kromě toho mají mít příležitost uspořádat ve spolupráci s platformou koncerty ve svých domovských městech. Vystoupení mají být komornějšího charakteru, například v menších klubech, TikTok ale pořídí z akcí záznamy, které využije jako originální obsah pro svou síť. 

Stále tím však nevyrovná skutečnost, že jeden z nejvýraznějších trendů současnosti není na TikTok Music podle všeho dostupný. Jde o podcasty, kterým konkurenční Spotify vyčlenila značnou část uživatelského rozhraní. Jak ale popsal TechCrunch, loňská registrace ochranné známky pro tiktokovou hudební aplikaci obsahovala i poznámku, že by novinka mohla sloužit mimo jiné jako zprostředkovatel podcastů a rádiového vysílání. Formát mluveného slova by navíc mohl dobře zapadnout do konceptu TikTok Music jako streamovací služby s důrazem na budování komunity. O úspěchu aplikace nicméně stejně nakonec nejspíš rozhodne ochota tiktokových uživatelů za její používání platit. TikTok přitom není zrovna místo, kde by zpoplatnění obsahu bylo běžné. I proto stojí osud jeho novinky za pozornost.

-riv-