Meta slibuje uživatelům méně personalizace

neděle, 27. srpna 2023, 08:45 Internet & Mobil MediaGuru

Uživatelé Facebooku se mohou částečně vymanit z vlivu algoritmů. Meta ale má novinku i pro zadavatele: otevřený archiv kampaní.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Uživatelé Facebooku či Instagramu dostanou více možností, jak se zbavit vlivu třídicích algoritmů na podobu obsahu. Meta oznámila, že kvůli chystané evropské regulaci s názvem Akt o digitálních službách (DSA) dává uživatelům nové nástroje kontroly nad tím, co jim sociální sítě zobrazují. Cílem DSA je rovněž učinit fungování algoritmů technologických gigantů transparentnější. Schopnost servírovat uživatelům příspěvky a reklamy na míru je pilířem jejich byznysového úspěchu. Dosud však Facebook či Instagram připomínaly nejen stroj na peníze, ale zároveň také černou skříňku. Zastánci DSA však věří, že tento stav by se mohl začít měnit. Už jenom proto, že uživatelé by už nemuseli tolik spoléhat na to, jaký obsah jim ke konzumaci předvyberou algoritmy.

„Dáváme nyní členům naší evropské komunity možnost vidět a objevovat obsah ve formátu reels a stories, na který nemají vliv algoritmické systémy Mety. To samé platí také pro výsledky vyhledávání v aplikaci a dalších částech Facebooku a Instagramu. Uživatelé si budou moci například zvolit, že uvidí jen reels a stories pouze od svých přátel, přičemž klipy budou řazeny chronologicky od nejnovějších k nejstarším. Pokud jde o výsledky vyhledávání, ty mohou formovat pouze zadaná klíčová slova – a nepodléhat personalizaci na základě předchozích vyhledávání a osobních zájmů uživatele,“ vysvětluje šéf Mety pro globální záležitosti Nick Clegg.

Provozovatel Facebooku, Instagramu či WhatsAppu nicméně není jediným významným síťovým médiem, který na evropskou regulaci již zareagoval oznámením možnosti přepnout na „chronologické“ řazení obsahu. TikTok obdobný krok oznámil začátkem tohoto měsíce – v jeho případě má novinka fungovat pomocí zobrazování videí, která jsou zrovna teď obecně populární v zemi uživatelova pobytu. Zůstává však otázkou, nakolik budou mít uživatelé o přepnutí na nepersonalizovanou nabídku obsahu zájem. Podobné možnosti měli v nastavení řazení newsfeedu k dispozici na Facebooku, Instagramu či Twitteru už dříve. Nelze přitom říci, že by změnu způsobu zobrazování příspěvků reálně používalo masivní množství uživatelů.

Bible marketingu

Nadšené přihlášení se Mety k principům regulace DSA nakonec možná nejvíce ovlivní marketéry. „Meta vítá principy transparentnosti, odpovědnosti a posílení postavení uživatelů, které jsou jádrem DSA,“ deklaruje provozovatel Facebooku. Tomu odpovídají kromě bohatší nabídky chronologicky řazeného obsahu další novinky.

Firma Marka Zuckerberga rozšiřuje svou veřejně přístupnou knihovnu reklam (Ad Library). Do té se mají nově na jeden rok ukládat všechny reklamy, které cílí na uživatele ze zemí Evropské unie. Dosud zahrnovala jen aktivní inzerci. Vylepšená Ad Library má do archivu ukládat mimo jiné údaje o době, kdy byla kampaň aktivní, stejně jako třeba konkrétní parametry zadané k přesnému cílení reklamy. Pro marketingové specialisty by tedy mohla tato „knihovna“ Mety znamenat záruku vzrušující četby a spolehlivého zdroje ponaučení. Srovnatelný katalog reklam před měsícem spustil v reakci na DSA také TikTok, což mezi některými specialisty vyvolalo nadšení. Meta je však v digitálním světě stále ještě těžší váha než čínská platforma.

-riv-