Kampaň chce zvýšit důvěru v učitelské povolání

pondělí, 25. září 2023, 07:00 Aktuality, Reklama MediaGuru

Kampaní „Učitelé jsou třída“ chtějí pedagogické fakulty s nevládními organizacemi bojovat proti předsudkům vůči učitelskému povolání.

Zdroj: Učitelé jsou třída

Zdroj: Učitelé jsou třída

Pedagogické fakulty ve spolupráci s nevládními organizacemi startují kampaň Učitelé jsou třída. Jejím cílem je posílit důvěru veřejnosti v učitelské povolání a bojovat proti předsudkům. 

Kampaň reaguje na zjištění výzkumů, z nichž plyne, že středoškoláci by se na učitelskou dráhu vydávali ve větším počtu, kdyby jim v tom nebránilo jejich okolí, rodiče a předsudky, které o povolání učitele mají. Ukazuje se, že lidé nemají v učitele takovou důvěru, jak by si vzhledem k šířce svého vzdělání zasloužili a jakou mají jiná tradiční povolání, jako je právník nebo lékař. 

„Jen zlomek populace přitom tuší, co práce učitele opravdu obnáší. Pedagogové musí znát základy psychologie, umět se v klidu vypořádat s krizovými situacemi i dokázat povzbudit a motivovat děti s různými vzdělávacími potřebami. Věda, technologie, medicína a další obory kráčí neustále dopředu. Stejně tak se děje i ve školství. Svému lékaři věříme, že nám předepíše správný lék, právníkovi, že se nás zastane ve složité situaci. Přál bych si, aby stejnou důvěru vkládali rodiče do učitelů. Zvlášť proto, že jsou dnešní pedagogické metody značně odlišné od toho, jak si je pamatují oni sami,“ říká děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Michal Nedělka. 

Kampaň pracuje s myšlenkou hrdosti a jisté výlučnosti učitelské profese, což se odráží i ve vizualitě s nápisem „Učitelé jsou třída“ vyrytým do školní lavice. To má podtrhnout fakt, že to jsou právě učitelé, kteří se dokážou nesmazatelně zapsat do životů žáků a studentů. 

K vidění bude kampaň v online prostoru, kde využije nejen výkonnostní formáty, ale i video s Ivanou Chýlkovou a Vladimírem Škultétym. Její součástí je rovněž web ucitelejsoutrida.cz, jehož prostřednictvím může kdokoliv svému oblíbenému učiteli poslat děkovný vzkaz nebo napsat, jakou vlastnost by dobrý pedagog měl mít. 

Pod kampaní je podepsána brněnská strategicko-kreativní agentura Aetna. Projekt je vyústěním spolupráce vzdělávacích institucí a neziskových organizací. Společně jej připravily Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity a neziskové organizace Začni učit!, Otevřeno a Učitel naživo, s podporou Nadace České spořitelny a MŠMT.

-stk-