E-shopy nejvíce cení rychlost doručení a dodržení termínu

čtvrtek, 19. října 2023, 07:05 Aktuality, Výzkum, Retail MediaGuru

Pro e-shopy je nejdůležitější parametrem pro spolupráci s přepravní společností rychlé doručení zásilky a dodržení termínu, vyplývá z průzkumu.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Při výběru přepravní společnosti jsou pro e-shopy nejdůležitější dva parametry – rychlé doručení zásilky a dodržení termínu doručení. Vyplývá to z výzkumu mezi téměř 500 internetovými obchody, který realizovala Zásilkovna s výzkumnou agenturou Behavio. 

Rychlé doručení zásilky je důležité pro 98 % e-shopů, dodržení termínu doručení pro 96 %. Mezi další zásadní předpoklady spolupráce patří funkční zákaznický servis a spolehliví řidiči (93 %) a přehledné sledování zásilky (91 %). Výzkum zjišťoval i další důležité oblasti zaměřené na chování a preference internetových obchodů: například nejčastěji integrovanými platebními metodami je platba předem bankovním převodem (88 %) a platba při převzetí hotovostí (76 %), většina e-shopů (62 %) si k ceně za přepravu nepřidává marži a 59 % e-shopů odesílá zásilky v hodnotě od 1000 do 5000 Kč. 

„Cílem unikátního výzkumu bylo zmapovat, co internetové obchody v České republice požadují od doručovacích společností. Dále jsme zjišťovali, jak se e-shopy na B2B trhu chovají, jaké doručovatele a služby využívají a jak jsou s nimi spokojeny,“ říká Head of Group Marketing Packeta Group Tomáš Bzirský. 

„Výzkumu se zúčastnili nejen malé e-shopy, které posílají jednotky zásilek měsíčně, ale také podstatně větší hráči, jejichž sklady opustí stovky balíků denně,“ dodává Apolena Broďáková, socioložka z výzkumné agentury Behavio. 

Výzkum také zkoumal, jakým způsobem internetové obchody s přepravními společnostmi komunikují. Jednoznačně dominuje zákaznický servis (62 %), téměř polovina (49 %) využívá email, komunikaci řeší samozřejmě také přes obchodní zástupce (32 %), dále pak přes online chatbot (12 %), SMS nebo notifikace v aplikaci (11 %) a sociální sítě (5 %).

Přes polovinu e-shopů (59 %) odesílá zásilky na denní bázi. Až 76 % posílá zásilky do 5 kg. Většina e-shopů (87 %) považuje reklamaci za uzavřenou až v okamžiku, kdy jsou vrácené peníze připsané na účtu. Nejčastějším sídlem internetových obchodů je Praha (31 %), Jihomoravský (13 %), Středočeský (11 %) nebo Moravskoslezský kraj (10 %). Dvě třetiny e-shopů (72 %) v posledním roce neměnily pozici doručovacích společností v košíku na základě akční nabídky doprav.

-stk-