Kreativní „erasmus“ umožňuje nahlédnout pod pokličku

sobota, 21. října 2023, 07:35 Reklama MediaGuru

Mezinárodní aliance CEEDA umožňuje svým členům jezdit na krátké výměnné pobyty. Jejich přínosy popisují zaměstnanci agentury Effectix.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Odjet na krátký výměnný pobyt do zahraničí, změnit prostředí, poznat jinou kulturu a přitom nahlédnout pod pokličku, jak se to dělá v jiné zemi a v jiné agentuře, to je cílem kreativních „erasmů“, které svým členům umožňuje mezinárodní aliance CEEDA. 

CEEDA neboli CEE Digital Alliance vznikla v roce 2017 primárně jako byznysová spolupráce nezávislých agentur z regionu CEE s cílem jim pomoci konkurovat velkým síťovým hráčům. Z České republiky jsou jejími členy Effectix a Fragile, dále zde figurují agentury z Polska, Slovenska, Rumunska, Maďarska, Ukrajiny, Chorvatska či Řecka. 

V rámci aliance si mohou členské agentury vyměňovat své zaměstnance na krátké kreativní pobyty. Jak podotýká Radim Kracík, CTO Effectixu, postupně se ukázalo, že právě tyto erasmy mají mnohem větší přidanou hodnotu, než se zpočátku myslelo. „Pobyt je na týden, obvyklý postup je, že dny dělíme na poloviny. V jedné půlce se host i hostitel věnují své běžné práci pro klienty, v druhé části potom sdílíme konkrétní postupy, řešíme konkrétní problémy a vzájemně si předáváme informace,“ přibližuje. 

Důležitá je otevřenost, důvěra a reciprocita

Pro výměnný pobyt jsou důležitými aspekty otevřenost a důvěra, protože hostitelské agentury nechávají své hosty nahlédnout i do zákulisí. „Sdílíme nejen best practices (i s tím, že vždy jedna strana do toho vložila čas a úsilí a druhá k tomu přijde v podstatě zadarmo), tak i věci, které se nám nepovedly. Tento typ informací obvykle na konferencích nenajdete, ale i díky sdílení i negativních zkušeností, failů a slepých uliček se všechny participující agentury posouvají,“ vysvětluje Kracík.

Výměnné pobyty jsou čistě dobrovolné a může se pro ně rozhodnout kdokoliv, koho by zajímalo, jak funguje jiná agentura. Daný člověk by měl mít vždy cíl a vizi, proč do konkrétní agentury jede a poté už se snažíme s danou agenturou domluvit vhodný termín pro obě strany. Stěžejní je přitom reciprocita. „V rámci CEEDA automaticky všichni počítáme, že pokud naši lidé pojedou do jiné agentury, my jsme automaticky připraveni přivítat zase jejich zaměstnance u nás v Effectixu,“ dodává Radim Kracík s tím, že za poslední tři roky se česko-slovenská agentura účastnila celkem osmi erasmů – ať už její lidi jeli do zahraničí, nebo sama hostila kolegy z ciziny. V rámci organizace CEEDA se pak uskutečnilo přibližně padesát výměnných pobytů. 

Příprava není tak složitá, jak by se mohlo zdát

Dvě zkušenosti s výměnným pobytem má již například David Hála, který v Effectixu působí na pozici Social Media Specialist. „Vybral jsem si agenturu, která mě osobně nejvíce zajímala. Připravil jsem si konkrétní témata, ve kterých bych se chtěl posunout. Hostující agentura mi poslala tipy na ubytování, památky a připravila pro mě společný program, jak pracovní, tak volnočasový. Pobyty si nemůžu vynachválit, měl jsem možnost dozvědět se spoustu zajímavých věcí z oboru a poznal jsem spoustu fajn lidí,“ popisuje. 

Na kreativní erasmus odjela také SEO specialistka Jana Šišková: „Příprava procesu není spojená s množstvím byrokracie, jak by se mohlo na první pohled zdát. Vzhledem k tomu, že jde o spřátelené agentury, jedná se v podstatě o domluvu mezi jejími členy, kdy mohou zaměstnanci přijet. Před výměnou si definujeme témata, kterým bychom se chtěli věnovat. Vše by mělo být předem promyšlené, aby z pobytu vyplývaly benefity pro obě strany.“

Oba dva vnímají svůj pobyt v zahraniční agentuře pozitivně. Nejvíce oceňují možnost nahlédnout do pozadí fungování jiné agentury, předat si s kolegy know-how a inspirovat se. 

Výběr destinace si řídí zaměstnanec

Týdenní pobyt svého zaměstnance v zahraničí platí mateřská agentura. Nad rámec standardních odměn hradí cestu a ubytování. V Effectixu si kupříkladu dali horní limit na bydlení – ten, kdo si chce dopřát luxusnější ubytování, si musí připlatit ze svého. Hostující agentura poskytuje svému hostu tipy na ubytování a další záležitosti ohledně dopravy po městě, kam zajít a kam naopak nechodit.

Délka čtyř až pěti dnů je ke sdílení cenných informací z oborů podle účastníků optimální. Zda si svůj pobyt zaměstnanci prodlouží i o víkendy, záleží čistě jen na nich. Například Hála, který si svůj první erasmus nasměroval do rumunské agentury WebDigital, si svůj pobyt o pár dní prodloužil: „Do Bukureště, kde sídlí, jsem přiletěl už v neděli. V pondělí jsem dorazil do agentury, kde jsme si rozvrhli aktivity na celý týden. Od pracovních schůzek až po společnou večeři a procházku po městě. Program jsem měl tedy bohatý a musím říct, že se o mě neuvěřitelně hezky starali. Do ČR jsem se vracel zase v neděli, takže jsem měl ještě celý víkend na to si projít všechny památky a poznat Bukurešť.“ 

Výběr hostitelské agentury záleží rovněž na zaměstnanci. „V Effectixu mi dali ve výběru volnou ruku, vybrala jsem si podle specializaci. Poprvé jsem zvolenou agenturu začala registrovat během online CEEDA SEO Meetingů, díky kterým se spolu pravidelně setkáváme. V programu je aktuálně zapojených 16 agentur z 12 zemí střední a východní Evropy,“ říká Jana Šišková. 

Přínos vnímají i ti, co zůstanou doma

Výměnné pobyty však nejsou přínosné jen pro odjíždějící zaměstnance, ale i pro  ty, co zůstávají doma. Jednak se zaměstnanci, kteří se vrací z výměnnou pobytu, o své nové zkušenosti podělí, jednak lze čerpat inspiraci i od přijíždějících hostů. 

Každý výměnný pobyt by proto měl mít jasně definované cíle, jaké problémy potřebuje agentura pomoci vyřešit, v jakých oblastech hledá informace, o jaké nástroje může rozšířit své portfolio, jaké procesy může zavést, aby zefektivnila své fungování. „Rozhodně se nesmí jednat o jakési pseudo-volno. Poté, co se daný člověk vrátí, musí co nejefektivněji nasdílet zkušenosti nejen do svého odborného týmu, ale i do celé firmy,“ zdůrazňuje Radim Kracík. 

„Ještě před samotným pobytem jsem se snažil připravit dotazy za celý tým tak, aby byla výměna co nejefektivnější. Po návratu jsem vypracoval hned několik výstupů jako články a prezentace pro ostatní kolegy,“ popisuje David Hála. „Po dobu pobytu jsme si s kolegy ze zahraničí vyměnili podklady a po příchodu domů jsem vytvořila poměrně obsáhlou prezentaci o nejzajímavějších novinkách nejen o SEO, kterému se věnuji, ale i o chodu hostitelské agentury jako takové. Také jsem se o své zkušenosti podělila i na firemních sociálních sítích,“ dodává Šišková. 

Příjezd hostů je podle Kracíka vnímána v hostitelské agentuře jako prestižní záležitost. „Kromě toho, že to je jisté potvrzení kvality dané agentury, tak to představuje i výzvu pro všechny lidi v agentuře. Například to je výborný impuls pro komunikaci v angličtině, aby se hosté necítili vyčleněni. Zároveň je do výměny zapojen celý tým dle dané specializace a právě sdílení postupů, dovedností a znalostí obohacuje i hostitelské týmy, ale hlavně odborníci z jiné agentury mohou pomoci při řešení konkrétních problémů. V neposlední řadě v rámci mimopracovních aktivit vznikají přátelství, díky kterým je potom i spolupráce mezi agenturami CEEDA mnohem plynulejší a efektivnější,“ vypočítává benefity výměnných pobytů Kracík. 

-stk-