Threads od Mety budou dostupné i v Česku

čtvrtek, 14. prosince 2023, 06:35 Internet & Mobil MediaGuru

Od čtvrtečního poledne bude textová sociální síť Threads oficiálně dostupná i v zemích Evropské unie. Od letního spuštění v USA prošla řadou vylepšení.

Zdroj: Unsplash

Uživatelé Instagramu v Česku a dalších státech Evropské unie dostanou s pětiměsíčním zpožděním oficiální přístup k aplikaci Threads, nápodoby mikroblogovací služby X. Meta sice termín spuštění oficiálně nepotvrdila, situace je ale jasná všem, kdo v Instagramu zadali do vyhledávacího políčka slovo „ticket“. Vyskočí na ně digitální pozvánka do Threads a odpočet času do „spuštění Threads v EU“. Stejným způsobem se „Vlákna“ představila před červencovým startem ve Spojených státech.

Evropanům může pětiměsíční zpoždění částečně kompenzovat skutečnost, že aplikace funguje lépe než v létě. Nejde jen o to, že by měla být v souladu s evropskou regulací digitálních služeb, jejímž cílem je mimo jiné lépe chránit uživatelská data. Právě specifická pravidla evropského trhu byla podle Mety důvodem opožděného uvedení aplikace v EU. Threads se mezitím změnily, oproti své červencové verzi fungují jinak už na první pohled.

Před pár dny například aplikace všem uživatelům zpřístupnila funkci takzvaných tagů. Nejde o chybně zkrácené slovo „hashtag“, ale specifické pojmosloví v rámci Threads. Narozdíl od hashtagů známých z Facebooku, Instagramu nebo X lze příspěvek na Threads popsat jen jedním tagem, který funguje jako označení tématu postu. Tag může být i víceslovný a obsahovat mezery, ale jak ukázal webový programátor Max Mychalčuk ve své analýze, dva nejpopulárnější tagy („Threads“ a „NBAThreads“) těchto možností nevyužívají.

Z hlediska marketingových specialistů je zřejmě důležitější jiná novinka uvedená během podzimu: v příspěvku už mohou influenceři speciálním symbolem označit, že jejich obsah vzniknul v rámci komerční spolupráce (paid partnership). Pravidla Mety dokonce takové značkování výslovně vyžadují. Navzdory tomu zůstávají marketingové možnosit na Threads omezené. Sociální síť zatím nepodporuje ani tak základní formu propagace jako sponzorované příspěvky. Spuštění mikroblogovací služby od Mety v Evropě ale může přispět ke změně tohoto stavu.

Server TechCrunch odhaduje, že k nasazení reklamy do Threads nedojde dříve, než si aplikace vybuduje masivní uživatelskou základnu. K tomuto cíli však měla podle říjnového vyjádření Marka Zuckerberga, šéfa Mety, nakročena jeho nová síť slušně. Tři měsíce od startu používalo Threads alespoň jednou měsíčně skoro 100 milionů uživatelů a lze očekávat, že po oficiálním startu Threads v Evropě tohle číslo ještě poroste.

„Ta trajektorie mě velmi těší. Brzy se zaměříme na to, aby komunita rostla ještě více. Už dlouho jsem přemýšlel o tom, že by měla existovat konverzační aplikace s miliardou uživatelů,“ citoval Zuckerberga před měsícem a půl server The Verge. „Myslím, že s Threads máme slušnou šanci naplnění této vize,“ dodal tehdy podnikatel. Pozitivní vyznění jeho slov nicméně mírně ztrácí lesk v kontextu toho, že aplikaci skoro půl roku po spuštění používá skoro stejné množství lidí, kolik si ji nainstalovalo během prvního týdne po startu. Žádná digitální služba sice neměla tak rychlý start jako Threads, zájem o novou sociální síť pak ale ztratil dynamiku. Dosažení miliardy uživatelů Threads teď sice může vypadat jako až příliš ambiciózní plán, sponzorované příspěvky by ale na síti dávaly smysl i při řádově nižší adopci této aplikace. 

-riv-