Gastro scéna čelí změnám spotřebitelského chování

středa, 31. ledna 2024, 07:45 Marketing, Výzkum, Aktuality MediaGuru

Chování spotřebitelů v gastro se mění, úspěch mají podniky s pestrou nabídkou, vyplývá z průzkumu.

Zdroj: Freepik.com

Zdroj: Freepik.com

České restaurace, kavárny i bistra jsou pod tlakem. Poté, co vydržely náročné období pandemie, se nyní musí vyrovnávat se změnou spotřebitelského chování, způsobenou inflací a zdražováním. 

Mezi pěti nejčastějšími položkami, na kterých lidé dnes šetří, jsou z oblasti gastronomie hned dvě – stravování mimo domov a rozvozy jídla. Zatímco na výdajích v pohostinství šetří podle průzkumu agentury NIQ 44 % spotřebitelů, za rozvoz jídla 37 %. „Lidé obecně snížili frekvenci návštěv restaurací, omezují předkrmy i dezerty, z hlavních jídel si vybírají ta levnější a častěji volí místo delšího posezení variantu s sebou,“ popisuje Lenka Slezáková, vedoucí marketingu a komunikace Makro ČR.

Nejvíce na změnu spotřebitelského chování doplácejí restaurace v malých obcích do 5000 obyvatel, které svou zpravidla úzkou nabídkou často nedokážou oslovit dostatek zákazníků. Právě počet těchto provozoven loni nejvíce poklesl, a to meziročně o 2 %. 

Na nové spotřebitelské chování reagovaly podniky zdražováním – více než polovina podnikatelů v gastronomii v loňském roce zvedla ceny a přešla na nákup levnějších surovin. Třetina restaurací snižovala i další náklady – například na pracovní sílu či energie

Podle dat společnosti Makro se v současnosti restauracím vyplácí pestrá nabídky, která dokáže oslovit různé skupiny hostů a vychází vstříc poptávce po levnějších jídlech. Mladí lidé například preferují moderní typy gastronomických provozů – bistra, food trucky, veganské restaurace či kavárny. Stále větším fenoménem je pak rychlé občerstvení

Tržby rostou v provozovnách spíše zaměřených na nápoje, jako jsou bary, kluby a kavárny. Zákazníci neomezí kvalitu, ale spíše kvantitu konzumovaných nápojů. Roste spotřeba kávy, naopak klesají lihoviny a víno. Z občerstvení se nejvíce utržilo za hamburgery, podle počtu prodaných kusů vede kuřecí řízek. Nejprodávanějším „vegetariánským“ jídlem je smažený sýr. 

-stk-