V promocích se loni prodaly téměř dvě třetiny zboží

pátek, 12. ledna 2024, 07:20 Retail, Výzkum MediaGuru

Většina Čechů stále šetří. Vyhledávají slevy i privátní značky. V promocích se v roce 2023 prodalo podle NielsenIQ 66 % zboží. 

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

V nastavení na šetřící režim i nadále zůstává většina českých spotřebitelů – aby méně utráceli z domácího rozpočtu vyhledávají zboží ve slevě, akčních promocích a také dávají přednost privátním značkám. Za prvních 50 týdnů loňského roku bylo v supermarketech a hypermarketech prodáno téměř 66 % zboží v promocích. Rok předtím to přitom bylo 61 %. Vyplývá to z dat agentury NielsenIQ

Přestože pokles prodejů potravin a drogerie v druhé polovině roku zpomalil, spotřebitelé i nadále šetřili. Způsobené to bylo vyššími cenami a pomalejším růstem mezd, který zaostával za inflací. Češi snížili objem zboží, které při svých nákupech nakoupili, a to zejména v kategoriích určené pro děti a péči o domácnost. Částečně je pokles těchto kategorií spojen s válkou na Ukrajině, kam začátkem roku 2022 putovala hmotná pomoc. Svou roli sehrál i dopad pandemie covid-19, s jejímž koncem polevily i nároky na čistotu a hygienu. 

Nejčastější strategií českých spotřebitelů k ušetření peněz je nákup v promocích, v nichž se loni za prvních 50 týdnů prodalo 66 % zboží. U potravinového zboží bylo z každé utracené stokoruny bezmála 70 korun za zboží v akci, u drogistického zboží necelých 55 korun. „Za kategorie, kde už mimo akce Češi pomalu nenakupují, můžeme považovat zejména ‚komoditní kategorie’, jako jsou například trvanlivé mléko, cukr nebo máslo, podíl zboží prodaného v akcích v těchto kategoriích přesahuje 80 % tržeb,“ komentuje za agenturu NielsenIQ Romana Duníková.

Při nakupování Češi i nadále dávali minulý rok přednost diskontům, které meziročně zaznamenaly 15% růst obratu. Oblibě se stále těšily i přeshraniční nákupy v Polsku. „Jak potvrzují naše data, není neobvyklé, že ceny v Polsku jsou o třetinu nebo i více příznivější. Týká se to například dětských plen, mléčných výrobků jako sýr nebo jogurt či cigaret. Není divu, že Češi, kteří to nemají od hranic daleko, tam vyrazí nejen pro levnější pohonné hmoty, ale i pro doplnění svých zásob,“ vysvětluje Duníková

Rovněž pokračoval přesun českých spotřebitelů k levnějším produktům a značkám, a to zejména v kategoriích drogerie, jako je péče o tělo, suché krmivo pro psy nebo dětské pleny. U potravin byl podobný trend pozorován například u rozpustné kávy. Na druhou stranu existují i kategorie, v nichž se Češi navzdory inflaci přikláněli více k prémiovým produktům, konkrétně tomu tak bylo například u piva, bramborových chipsů či sycených kolových nápojů. 

Při nákupech Češi často volili privátní značky. Většina spotřebitelů jich kupovalo více než dřív. Dvě třetiny je považují za levnější alternativu značkových produktů a zhruba polovina má s nimi pozitivní zkušenosti. Zhruba čtvrtina se jejich nákupu naopak brání, protože pochybují o jejich kvalitě či původu. 

V třetím čtvrtletí loňského roku tvořil podíl privátních značek 26 % všech prodejů potravin a drogerie na českém trhu. Na jedné straně jsou kategorie s více než 50% podílem privátních značek, na straně druhé se vyskytují kategorie, kde podíl privátních značek nedosahuje ani 15 %. 

-stk-