Atmedia: Trend růstu placeného VOD v Česku loni zpomalil

středa, 28. února 2024, 09:25 TV, Výzkum, Aktuality MediaGuru

Ve druhém loňském pololetí využívalo placené služby videa na vyžádání 42 % české populace 15-69, o dva procentní body méně než v pololetí prvním. Vyplývá to ze zprávy Atmedia indexu.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Z výsledků průzkumu Atmedia index, který pravidelně každé tři měsíce realizuje mediální zastupitelství Atmedia, vyplývá, že od ledna do června využívalo minimálně několikrát měsíčně aspoň jednu placenou službu s videem na vyžádání (SVOD) 44 % české populace ve věku 15–69 let. Od července do prosince to pak bylo 42 %.

„Ve druhém pololetí roku 2023 aktivně využívalo placené VOD služby celkem 2,8 milionu lidí ve věku 15–69 let, což je o více než 150 tisíc lidí méně než v prvním pololetí. Neznamená to však, že by trh s placenými videotékami narazil na svůj strop. V meziročním porovnání totiž naopak počet uživatelů vzrostl o dva procentní body,“ uvedl Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia, která na českém trhu obchodně zastupuje 24 měřených tematických TV stanic.

Nejaktivnějšímu uživateli placených VOD služeb jsou mileniálové
Placené VOD služby typu Netflix, HBO Max nebo Disney+ jsou nejoblíbenější mezi zástupci generací Z a Y, tedy lidmi ve věku 15–24 let a 25–34 let – sleduje je celkem 61 % z nich. „Placené služby video on demand aktivně využívá 63 % lidí ve věku 15–24 let a 60 % lidí ve věku 25–34 let, což jsou v porovnání s jakoukoliv jinou věkovou skupinou nejvyšší procenta,“ upřesňuje Müller.  S přibývajícím věkem sledování placených VOD služeb klesá – v druhé polovině roku 2023 je využívalo konkrétně 39 % lidí ve věku 35–54 let a 19 % lidí ve věku 55–69 let.

„Nejmladší generace dává často přednost digitálním platformám, které jim nabízí personalizovaný obsah a flexibilitu ve sledování videoobsahu – seriály a filmy chtějí sledovat kdykoliv a kdekoliv. Proto jsou u nich velmi oblíbené placené VOD služby, ale také například zpětné sledování televizních pořadů,“ říká  Müller.

Atmedia index dále ukázal, že více než čtyři pětiny uživatelů placených VOD služeb je sleduje minimálně několikrát za týden, nejčastěji pak denně nebo téměř denně. Vůbec nejvíce času tráví sledováním videoobsahu na těchto platformách mileniálové, tedy lidé ve věku 25–34 let. Téměř 60 % z nich je sleduje denně nebo téměř denně a dalších téměř 30 % aspoň několikrát týdně. Za nimi následují uživatelé ve věku 55–64 let – mezi denní uživatele patří více než polovina z nich. „Frekvence sledování je také různá v rámci jednotlivých placených VOD služeb. Zatímco některé mají i více než jednu třetinu denních uživatelů, jiné i méně než jednu pětinu,“ tvrdí Pavel Müller.

Jeden uživatel placených VoD služeb využívá v průměru dvě služby najednou.

Žebříček nejvyužívanějších placených služeb s videem na vyžádání zůstává stejný v porovnání s prvním pololetím roku 2023. „Placené VOD služby bychom z hlediska počtu jejich uživatelů mohli rozdělit na tři čtyři skupiny,“ tvrdí Pavel Müller s tím, že do první skupiny patří jediný hráč – Netflix, který od července do prosince loňského roku využívaly dvě třetiny všech uživatelů placených VOD služeb. Do druhé skupiny zařazuje Voyo, HBO Max, Disney+ a Prima+. Třetí skupinu reprezentují například SkyShowtime, Amazon Prime Video, FilmBox+ nebo Canal+, u nichž podíl diváků nepřekračuje jednu desetinu všech uživatelů placených VOD služeb. popisuje Pavel Müller. Do čtvrté skupiny patří služby, které svým zaměřením cílí na malá specifická publika diváků s nižšími jednotkami procent.

O výzkumu

Výzkum realizovala společnost Ressolution Group / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4153 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2023 (2.–16. 10. 2023, 2.–15. 1. 2024).

Infografiky k tématu je možné prohlédnout si v materiálech níže.