Mediaboard uvádí metriku pro měření mediální komunikace

čtvrtek, 12. června 2025, 09:30 Aktuality, PR MediaGuru

Mediaboard představuje novou metriku PRIMe, jež měří výsledky mediální komunikace v reálném čase. 

Nová metrika PRIMe umožňuje měřit výsledků mediální komunikace v reálném čase, zdroj: Mediaboard.

Nová metrika PRIMe umožňuje měřit výsledků mediální komunikace v reálném čase, zdroj: Mediaboard.

Mediaboard na trh přináší novou metriku PRIMe (Public Reach & Influence Metric), která umožňuje měření výsledků mediální komunikace v reálném čase. Metrika vznikla v souladu s tzv. Barcelonskými principy 3.0 a reflektuje poptávku po jednodušším, ale přesnějším nástroji pro hodnocení dopadu komunikace, který bude zároveň dostupný širokému okruhu profesionálů.

„V PR dlouhodobě chyběl nástroj, který by umožnil efektivně a transparentně měřit relevanci a dopad mediálních výstupů. Nejčastěji se používal GRP, jehož interpretace je pro mnohé hůře uchopitelná, nebo AVE, které je ovšem naprosto nerelevantní a z pohledu vyhodnocování mediální komunikace zcela zcestné. Tyto metriky tak samostatně ani společně nedokážou plně vystihnout význam a úspěch mediální komunikace. Jakékoliv pokročilejší výstupy pak byly finančně i časově náročné, a tím pádem dostupné spíše jen pro velké firmy. PRIMe je oproti tomu první metrikou, která dokáže efektivně a transparentně měřit relevanci a dopad mediálních výstupů a zpřístupňuje tato data širokému okruhu marketingových a komunikačních profesionálů,“ říká Zdeněk Jodas, obchodní ředitel Mediaboard.

PRIMe tvoří čtyři pilíře – relevance, sentiment, dosah a kvalita obsahu –, které společně přináší výsledné skóre reprezentované jediným číslem. Relevance určuje, zda se mediální zmínka vztahuje ke klíčovým tématům značky nebo kampani. Sentiment sleduje emoční dojem, který u čtenáře zmínka vyvolává – tedy jak pozitivně, negativně či neutrálně působí na vnímání značky. Dosah kvantifikuje nejen, kolik lidí mohl článek oslovit, ale hodnotí i prominentnost umístění informace, exkluzivitu, aktuálnost i tzv. efekt influence. Kvalita obsahu pak reflektuje hloubku pokrytí tématu, přítomnost klíčových sdělení a kontext, v němž se značka v médiích objevuje.

Výsledkem je souhrnné PRIMe skóre, které v rozmezí od -100 do +100 sumarizuje dopad výstupu. Veškeré vyhodnocování je automatické a obstarává ho AI model vyvinutý v Mediaboardu. Stejně jako u jiných AI systémů je možné model učit – jednotlivé pilíře lze u konkrétních výstupů upravit manuálně, což zajišťuje vyšší přesnost a plně automatizované vyhodnocení v budoucnu.

Z nové metriky může těžit nejen PR tým při interním vyhodnocování výsledků, ale i ostatní důležité osoby, kterých se komunikace značky týká. Využívat ji mohou agentury, marketingová oddělení, ale managementu. 

Podle loňského průzkumu Mediaboardu mezi odborníky z českých firem, polovina z nich výsledky mediálních kampaní měří pouze sporadicky, nebo vůbec. „Velkou roli hraje právě komplikovanost stávajících metrik a způsobů vyhodnocení, které nejsou snadno uchopitelné pro jiná oddělení nebo vedení firem. V mnoha firmách pak PR reporty zůstávají nepochopené, končí v šuplíku a dál se s nimi nepracuje nebo vůbec nevznikají,“ dodává Zdeněk Jodas.

Na tvorbě PRIMe se podíleli odborníci z oblasti PR i datové analytiky, včetně zástupců Asociace strategické komunikace a vztahů s veřejností (ASCOPA). Metrika byla zároveň ověřena v praxi během spolupráce se společností Ikea, která stála od počátku u jejího vývoje a testovala ji na jednom ze svých projektů.

-stk-