APRA: Příjmy PR agentur vloni rostly, trend má pokračovat

středa, 13. srpna 2025, 07:20 PR MediaGuru

Příjmy PR agentur nadále rostou, podle výzkumu pro APRA se v roce 2024 zvýšily a také letošní výhled je optimistický. Větší roli hraje umělá inteligence i placený obsah.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Trh public relations v Česku pokračuje v růstovém trendu. Průměrné příjmy PR agentur se loni meziročně zvýšily a 43 % z nich očekává, že se situace na trhu v roce 2025 dále zlepší. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace public relations (APRA), který realizovala agentura NMS Market Research.

  • Průměrný billing vzrostl podle výzkumu o 4 procenta (z 63 na 65 milionů korun).
  • Income fee se navýšil o 12 procent (z 36 na 40 milionů korun).
  • Celkem 78 % agentur uvádí, že jim v roce 2024 vzrostl income fee, nejčastěji o méně než 10 %, což je o 18 procentních bodů více než v roce 2023 (60 %).
  • Stejně jako loni ale pokračuje i růst nákladů. Meziroční zvýšení výdajů hlásí 83 procent agentur, přičemž 35 % z nich zaznamenalo nárůst o více než 10 %. Největší nákladovou položkou zůstávají zaměstnanci, kteří tvoří 68 % celkových nákladů agentur.
  • Mzdy v PR sektoru podle průzkumu porostou i v roce 2025, ale jen mírně. Pětašedesát procent agentur očekává nárůst maximálně do 10 %.

„Náklady rostou napříč celým oborem, a to především v personální oblasti. Pozitivním aspektem je, že si agentury stále mohou dovolit zvyšovat ceny svých služeb, i když tempo zdražování zpomaluje. Díky tomu mohou své lidi lidé zaplatit a snížit tak fluktuaci zaměstnanců,“ říká Radek Maršík, předseda výkonné rady APRA.

Fluktuace zaměstnanců se v roce 2024 mírně snížila, přesto zůstává problémem pro 57 % agentur. Tradičně nejčastěji odcházejí pracovníci na pozici Account Executive. Celkově z agentur loni odešlo 9 % zaměstnanců.

Jedním z pozitivních trendů, které průzkum odhalil, je rostoucí zájem o práci v PR agenturách. Zatímco ještě v roce 2021 se 42 % agentur potýkalo s poklesem poptávky zájemců o práci, v roce 2024 to bylo pouze 13 %. Naopak 39 % agentur loni zaznamenalo zvýšený zájem o práci v agentuře (17 % dokonce výrazný nárůst). Největší výzvou do budoucna bude podle agentur udržení klíčových talentů a rozvíjení juniorů a mid-level zaměstnanců.

Výhled 2025: Více AI a placeného obsahu

Pro rok 2025 agentury nejčastěji očekávají další rozvoj využívání nástrojů umělé inteligence (83 %) a nárůst významu placeného obsahu (70 %). V případě AI však dochází k poklesu oproti předchozímu roku, kdy s tímto trendem počítalo 96 % respondentů.

Umělá inteligence se v oblasti PR nejčastěji používá při analýze dat a reportingu (87 %), dále pak v kreativní tvorbě obsahu (65 %). Naopak boom zakázek v oblasti udržitelnosti se vyčerpal. Toto téma se již stalo standardem, nikoliv trendem.

„PR agentury se učí pracovat s umělou inteligencí jako s běžnou součástí workflow. Věřím a zároveň i předpokládám, že budoucnost bude o efektivním spojení technologie s lidskou kreativitou a strategickým myšlením,“ říká člen výkonné rady APRA Petr Lesenský.

Z aktuálního průzkumu mezi českými PR agenturami vyplývá, že pro rok 2025 očekávají agentury nejvýraznější nárůst poptávky v oblasti správy sociálních médií, influencer marketingu a content marketingu, a to ve všech případech shodně 43 %.

Z hlediska objemu zakázek však nadále dominují tradičně silné segmenty, především finanční sektor (17 %) a oblast průmyslu v kombinaci s energetikou (15 %), které si udržují stabilní zájem klientů napříč trhem.

O průzkumu

Průzkum realizovala společnost NMS Market Research pro Asociaci public relations (APRA). Sběr dat probíhal online mezi 3. 6. a 10. 7. 2025 mezi členskými agenturami APRA. Celkem se zapojilo 23 agentur.

-mav-