Čeští vydavatelé podporují kampaň proti greenwashingu

úterý, 5. srpna 2025, 15:40 Aktuality, Tisk, Udržitelnost MediaGuru

Česká unie vydavatelů podporuje mezinárodní kampaň organizace Two Sides, jejímž cílem je omezit používání zavádějících ekologických tvrzení o papíru a tištěných médiích.

Ilustrační foto, zdroj: Freepik

Ilustrační foto, zdroj: Freepik

Více než 1300 společností po celém světě se zavázalo odstranit „nepravdivá nebo zavádějící ekologická tvrzení“ týkající se papíru a papírových výrobků, jako jsou noviny a časopisy. Vyplývá to z kampaně mezinárodní organizace Two Sides, která oslovila zhruba 3000 firem s výzvou k ukončení tzv. „greenwashingu“ spojeného s papírem.

Týká se to například tvrzení typu „Go Green – Go Paperless“ nebo „Zvolte elektronickou fakturaci a pomozte zachránit stromy“, která podle organizace často slouží spíše k ekonomickému zdůvodnění přesunu na digitální komunikaci než k reálné ochraně životního prostředí.

Podle letošního průzkumu Two Sides Trend Tracker chce 76 % spotřebitelů mít možnost volby mezi papírovou a elektronickou komunikací a více než polovina (56 %) vnímá ekologické argumenty firem jako neupřímné. Téměř polovina dotazovaných (48 %) upřednostňuje čtení časopisů na papíře.

Organizace Two Sides, sídlící v Londýně, dlouhodobě vyvrací mýty o neudržitelnosti papírové výroby a upozorňuje na obnovitelnost lesního hospodaření či vysokou míru recyklace papíru. K partnerům kampaně patří například společnosti HMRC, Santander nebo Volksbank.

K aktivitám Two Sides se dlouhodobě hlásí i Česká unie vydavatelů (ČUV). Podle předsedy správní rady ČUV Tomáše Tkačíka unie podporuje šíření ověřených informací o ekologické udržitelnosti tištěných médií. ČUV se také nedávno připojila k výzvě evropských vydavatelských asociací EMMA a ENPA, které požadují vyřazení tiskového papíru z působnosti evropského nařízení o odlesňování (EUDR). Výroba papíru v EU se podle nich na odlesňování nepodílí, zatímco nové požadavky EUDR přinášejí zbytečnou administrativní zátěž pro vydavatele.

-mav-