Online nákupy elektroniky už převládají z mobilu a aplikací

pátek, 22. srpna 2025, 07:00 Aktuality, Retail MediaGuru

Více než polovina online objednávek elektroniky dnes probíhá přes mobilní telefony, často v aplikacích konkrétních prodejců. Kamenné prodejny si přesto drží silnou pozici díky osobnímu kontaktu a odbornému poradenství.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Ukazují to výsledky průzkumu Datart z počátku roku 2025, který zahrnoval reprezentativní vzorek 1049 respondentů.

Přibližně polovina online nákupů je realizována prostřednictvím mobilního telefonu, který se tak stal nejen nástrojem pro vyhledávání produktů, ale stále častěji i prostředkem samotného nákupu. Trendem jsou pak mobilní aplikace konkrétních prodejců, které využívá více než třetina (36 %) spotřebitelů. Nejvíce mezi lidmi ve věku 35–44 let, zejména z větších měst a s vyššími příjmy. Tato tendence je ještě markantnější u mladší generace.

„Zákazníci si zvykli řešit nákupy rychle a odkudkoliv – třeba po cestě z práce nebo z gauče večer doma. Mobilní aplikace se pro ně stává pohodlnější cestou, jak nakoupit či zjistit informace,“ říká Petra Psotková, tisková mluvčí Datart.

Kamenné prodejny stále nabízejí osobní kontakt, důvěru, autentický zážitek a lidský přístup. Význam kamenných prodejen tak zůstává podle výzkumu pevný, a i nadále představují pro spotřebitele místo, kde mohou využít odborné poradenství, servisní a podpůrné služby, osobně si prohlédnout či vyzkoušet zboží, konzultovat s odborníky nebo vyzvednout objednávky z e-shopů. Tyto služby jsou pro zákazníky stále důležité navzdory rychlému rozvoji technologií. „Spotřebitelé dnes stále častěji kombinují pohodlí nákupů na internetu s jistotou a důvěrou, kterou jim poskytuje osobní kontakt v kamenných prodejnách. Proto úspěšní prodejci efektivně propojují online svět s tím fyzickým,“ shrnuje Psotková.

-mav-