Podcasty si pouští až pět milionů Čechů, narostl poslech týdně
Podcasty pravidelně poslouchá více než polovina internetové populace, tedy zhruba 4,8 milionu lidí. Největší nárůst zaznamenaly skupiny mezi 25 a 44 lety, ale přibylo i starších posluchačů. Vyplývá to z výzkumu Českého rozhlasu.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock
Poslech podcastů se v Česku stabilizoval a stal se běžným návykem pro široké spektrum populace. Více než polovina internetové populace poslouchá podcasty pravidelně. Podle aktuálního výzkumu z dubna 2025 poslouchá podcasty alespoň jednou měsíčně 63 % Čechů ve věku 15 až 70 let, což v přepočtu na populaci ČR ve věku 15–84 let představuje přibližně 4,8 milionu lidí. Data přináší výzkumný projekt Českého rozhlasu, který na něm spolupracoval s agenturou Median. Výsledky byly představeny ve středu dopoledne na setkání odborné rozhlasové veřejnosti výsledkům Radioprojektu.
Poslech podcastů má podle výzkumu rostoucí tendenci. Meziročně vzrostl podíl pravidelných posluchačů (alespoň 1× týdně) z 36 % (2023) na 44 % (2025). Největší nárůst byl zaznamenán ve věkových kategoriích 25–44 let, ale více než 40 % posluchačů podcastů je i ve věku nad 45 let. Mladí lidé ve věku 15–24 let tvoří stále nejaktivnější skupinu, přičemž 72 % z nich poslouchá podcasty alespoň jednou měsíčně. Největší bariérou pro častější poslech zůstává nedostatek času.

Zdroj: Český rozhlas, Median

Zdroj: Český rozhlas, Median
Oproti roku 2023 došlo k dalšímu nárůstu pravidelného poslechu – zejména ve formě upevnění návyku. Třetina posluchačů uvádí, že podcasty poslouchá více než před rokem. Naopak nových posluchačů již příliš nepřibývá. Více než 70 % stávajících posluchačů se věnuje poslechu podcastů již déle než jeden rok.
Lidé dnes poslechem podcastů tráví více času než v roce 2023. V roce 2025 poslouchá podcasty více než dvě hodiny týdně více než polovina posluchačů (56 %), přičemž v roce 2023 jich byla třetina (33 %). Nejintenzivněji je konzumují mladí ve věku 15–24 let (67 %) a 25–34 let (60 %).

Zdroj: Český rozhlas, Median
Doprovodný poslech, nejčastěji doma
Podcasty nejčastěji fungují jako doprovodný poslech – poslouchají se jak ve volném čase (58 %), tak při domácích pracích (50 %), sportu, každodenním cestování autem nebo MHD, ale i při učení nebo při práci. Podobně jako hudební produkce, která ale v preferencích nad podcasty vítězí.
Téma rozhoduje: zábava, publicistika a krimi
Necelá polovina posluchačů (44 %) stále nemá jeden oblíbený podcast, ale vybírá si podle momentálního zájmu. Nejčastějším kritériem výběru zůstává obsah (téma) podcastu, pak účinkující (host, moderátor) a celková atmosféra. Ti, kteří svůj „podcastový repertoár“ již mají, jej obvykle příliš nemění – 77 % posluchačů zůstalo věrných svým podcastům i v posledním roce.
Cíleně hledá obsah podle tématu 39 % respondentů. Mezi nejoblíbenější žánry obdobně jako v roce 2023 patří: komentáře a publicistika; zábava, humor a talk show; true crime (krimi, detektivky) a rozhovory na vážná témata.

Zdroj: Český rozhlas, Median
Dominuje YouTube, posiluje Spotify
YouTube zůstává nejvyužívanější platformou pro přehrávání podcastů i jejich objevování, zejména mezi posluchači do 24 let. Druhou nejčastější volbou je Spotify, které ale právě mezi mladšími posluchači podcastů posiluje svou pozici. Poslech probíhá téměř výhradně přes mobilní telefon – ať už se sluchátky (52 %) nebo bez nich (46 %). Poslech z notebooku a PC má sestupnou tendenci.
Za podcasty platí 10 %
Zatímco většina posluchačů preferuje český obsah, mezi nejmladšími ročníky (15–24 let) zhruba třetina uvedla, že pravidelně poslouchá i podcasty v angličtině. U ostatních věkových skupin je podíl podcastů poslouchaných v angličtině zanedbatelný.
Za poslech konkrétního podcastu si v dubnu 2025 platilo 10 % posluchačů. Tento podíl je mírně vyšší mezi vysokoškolsky vzdělanými a ve věkové skupině 25–44 let.
Většina posluchačů pravidelně sleduje 1–2 podcasty, zhruba čtvrtina pak 3–5 podcastů. Stejně jako v minulé vlně výzkumu posluchačům nejvíce vyhovuje délka epizody mezi 20 a 30 minutami. Delší formáty (nad 45 minut) preferují spíše mladší věkové skupiny. Ideální frekvence nových epizod je jednou týdně (47 %), přičemž čtvrtina by uvítala nové díly alespoň dvakrát týdně.
Český rozhlas jako nejčastěji zmiňovaný producent
Zhruba dvě třetiny respondentů deklarují, že znají producenta některých podcastů, které poslouchají (64 %). Pro více než polovinu je tato informace při výběru podcastu alespoň někdy důležitá. Český rozhlas byl nejčastěji spontánně zmiňovaný tvůrce podcastů (21 %), za ním následoval Seznam.cz (14 %).
Podcasty od velkých etablovaných producentů jsou přitom spojovány s kvalitní moderací a lepším technickým zpracováním, ale i s vyšší důvěryhodností. Podcasty Českého rozhlasu si alespoň občas pustí 53 % posluchačů podcastů, častěji ve věkové skupině 45letých. Polovina respondentů také vnímá ČRo jako kvalitního tvůrce podcastového obsahu.

Zdroj: Český rozhlas, Median
Základní zjištění
- Podcasty poslouchá pravidelně více než polovina internetové populace (63 % Čechů ve věku 15–70 let, tj. cca 4,8 mil. lidí).
- Podíl pravidelných posluchačů (1× týdně a více) vzrostl z 36 % (2023) na 44 % (2025).
- Největší nárůst ve věkové skupině 25–44 let, ale aktivní zůstávají i mladí (15–24 let – 72 % poslouchá měsíčně).
- 56 % posluchačů tráví poslechem podcastů více než 2 hodiny týdně (2023 to bylo 33 %).
- Nejintenzivněji poslouchají mladí (15–34 let).
- Nejčastěji se poslouchá doma, ale také při cestování, práci či sportu.
- Poslech probíhá hlavně na mobilu (se sluchátky i bez).
- Dominantní platformou zůstává YouTube, posiluje Spotify, zejména mezi mladšími posluchači.
- Nejoblíbenější žánry: zábava a humor, publicistika, true crime, rozhovory na vážná témata.
- Ideální podoba podcastu: epizoda 20–30 minut, vydávaná týdně.
- 10 % posluchačů si už za podcast platí (více mezi VŠ vzdělanými a ve věku 25–44 let).
- Český rozhlas jako nejviditelnější producent podcastů – zná ho 21 % posluchačů, 53 % si jeho podcasty alespoň občas pustí.
- Posiluje důvěryhodnost a vnímání kvality podcastového obsahu.
- 68 % posluchačů díky podcastům získalo nová témata k diskusi, 59 % změnilo pohled na určité téma a 48 % začalo otevřeně hovořit o společenských tabu.
O výzkumu
Výzkum realizovala agentura Median pro Český rozhlas v dubnu 2025 na reprezentativním vzorku 2524 respondentů z internetové populace ve věku 15–70 let. Dotazník vyplnilo 2011 posluchačů podcastů. Výzkum navazuje na první vlnu z roku 2023, kterou realizovala agentura NMS (n=2001 posluchačů podcastů).
Detailní výsledky výzkumu si můžete prohlédnout v dokumentu níže.
-mav-