Zaujmout zákazníka v kamenné prodejně je těžší než dřív

sobota, 9. srpna 2025, 08:30 Retail, Outdoor MediaGuru

Digital signage pomáhá s lepší orientací v prodejně, ale i při vytváření příjemnějšího prostředí, říká Marek Vyskočil.

Marek Vyskočil, foto: Vojtěch Vlk

Marek Vyskočil, foto: Vojtěch Vlk

Do obchodů si dnes lidé chodí hlavně pro zážitek a propojení se značkou, říká Marek Vyskočil, spolumajitel české firmy BlueTouch Media, která se od roku 2012 věnuje digital signage. Popisuje, jak dnes lidé nakupují, jaké jsou trendy v digitální reklamě v místě prodeje a čím dnes zaujmout zákazníky.

Nakupování očima nové generace

„I v dnešní digitální době probíhá 80 % všech nákupů v kamenných obchodech. Změnilo se ale zákaznické chování a zejména mladí lidé jsou zvyklí řešit nákupy bez pomoci prodejců. Zároveň, než vůbec vkročí do obchodu, mají za sebou hodiny sledování rozbalovacích videí, pročítání recenzí a porovnávání parametrů na srovnávačích,” říká Marek Vyskočil.

Když podle něj tato „nová generace” zákazníků vstoupí do kamenné prodejny, je to většinou proto, že si chce vybraný produkt „osahat” a potvrdit si svou volbu. Při nakupování mnohem častěji hledá zážitek a buduje si vztah ke značce. V tom je podle jeho slov digital signage nenahraditelný.

„Dobře využitá digitální komunikace dokáže z prodejny udělat místo, kde lidé rádi tráví čas, baví se a interagují se značkou. Digital signage pomáhá s lepší orientací v prodejně, ale i při vytváření příjemnějšího prostředí pro generaci zákazníků, která nerada komunikuje s prodavači. Tím, že jde vstříc jejich potřebám, ve výsledku také přispívá ke zvýšení prodejů,” doplňuje Marek Vyskočil.

Propojit se se zákazníkem a dát mu zmíněný zážitek mohou značky i tím, že ho do digitální komunikace aktivně zapojí. Třeba pomocí interaktivních nákupních kiosků nebo skrz digitální jídelní lístky v hotelech i restauracích.

Prodejna Valmont v Boskovicích, zdroj: BlueTouch Media

Prodejna Valmont v Boskovicích, zdroj: BlueTouch Media

Digital signage jako partner pro gastro

Většina provozoven, které mají pět a více poboček, řeší sladění komunikace.  „Hlavně franšízy často obměňují menu a nasazují slevy i sezónní nabídky, které musí být po vizuální i obsahové stránce sjednocené napříč všemi provozovnami. Nastavit to ručně trvá poměrně dlouho. Výhodou našich obrazovek je, že jsou napojené na systémy DSMediaPlay a DSMediaPlay Pro, skrz které jsme jakékoliv úpravy schopni udělat plošně do 10 minut,” vysvětluje Marek Vyskočil.

Současné a budoucí trendy v digitální reklamě

Odkud k nám přichází trendy v digitální komunikaci značek? Největšími trendsettery jsou podle Marka Vyskočila jednoznačně asijské země, do kterých se sám jezdí pravidelně inspirovat. Tam je digital signage běžnou součástí nejen prodejen, ale i měst, a to ve velkém – ať už co do počtu, nebo do rozměrů obrazovek.

Právě proto, že jsou oproti nám technologicky napřed, nechává BlueTouch Media v Asii vyrábět a dovážet obrazovky i další digitální technologie pro své klienty. „Zásadní je pro nás kontrola kvality. Tak, aby se k našim zákazníkům dostal prvotřídní produkt, který je v případě potřeby možné co nejdříve upravit,” dodává Vyskočil.

Co se týče trendů, čím dál častěji se podle Vyskočila budeme v dalších letech v retailu setkávat s digitálními obrazovkami ve spojení s virtuální a augmentovanou realitou. Ty zákazníkům umožňují vyzkoušet si produkt na vlastní kůži přímo v místě prodeje. 

„Třeba Tesla dnes v některých pobočkách nabízí virtuální testovací jízdu autem, což je přesně ten typ zážitku, který zákazníky propojí se značkou. A nakonec může být i důvodem, který je přesvědčí k nákupu,” doplňuje Marek Vyskočil.

Zatímco v zahraničí už jsou podobné realizace vcelku běžné, u nás se pozvolna rozvíjí. Dá se ale očekávat, že v dalších letech zažijeme boom.

Dalšími trendy, kterými v dalších letech zaujmete zákazníka jak v obchodě, tak třeba i na eventu, jsou LED stěny nebo LED podlahy s 3D videi

Prodejna Relay na pražském letišti, zdroj: BlueTouch Media

Prodejna Relay na pražském letišti, zdroj: BlueTouch Media

V boji o pozornost vítězí digitální poutače

„Z dostupných dat klientů víme, že digitální obrazovky dnes dokážou zaujmout až 63 % zákazníků a zvýšit povědomí o značce i o 31 %. 86 % našich klientů také po výměně klasických poutačů za digitální zaznamenalo větší počet zákaznických návštěv v prodejně,” říká Marek Vyskočil.

Růst bude v dalších letech také význam hologramů, které dávají obchodníkům svobodu odlišit se a tvořit originální reklamu, ať už přímo v místě prodeje nebo třeba v nákupním centru. Speciální kategorií jsou i 3D holografické ventilátory.

„Na rozdíl od skutečných hologramů využívají tyto displeje perzistenci vidění – vizuální fenomén, kde se více obrazů spojí v jeden při zobrazení v rychlém sledu. Lopatky ventilátoru obsahují programovatelné LED diody, které při vysokorychlostním otáčení blikají v přesných vzorech, čímž vytvářejí iluzi trojrozměrných objektů vznášejících se ve vzduchu,” popisuje technologii Marek Vyskočil.

Nejlépe se hodí k prezentaci produktů nebo akčních nabídek v obchodě, zákazníkům ale zkrátí čas také při čekání u pokladny a přitáhnou jejich pozornost i na eventech.

V digital signage Marek Vyskočil zcela jednoznačně vidí budoucnost. „S rozvojem AI a moderních technologií se dá očekávat, že se digital signage ještě víc začlení do našeho každodenního života a bude nabízet personalizované, kontextově relevantní informace na každém kroku,” dodává.

Medailonek

Firma BlueTouch Media působí na trhu 13 let. Původně začínala s předměty na podporu prodeje, brzy se ale zaměřila na digitální podporu a začala se věnovat digital signage. Dnes spravuje tisíce obrazovek převážně ve čtyřech zemích, objevují se mimo jiné na čerpacích stanicích Orlen nebo v prodejnách Relay.