
Bára Stárek, výkonná ředitelka spolku Díky, že můžem, foto: Jan Hlaváček
Volby do Poslanecké sněmovny se nezadržitelně blíží. Kromě politických stran a hnutí své kampaně rozběhly i různé neziskové organizace, které motivují lidi jít k volbám. Jednou z nich je i spolek Díky, že můžem, který vyzývá mladé voliče k volbám v klidu.
Tématem klidu reaguje spolek na výsledky hovorů v rámci regionálních debat a dat, z nichž vyplývá, že nejsilnějším faktorem, který mladé lidi demotivuje od toho, aby šli ve volební den vhodit obálku do urny, je to, že cítí obavy, strach, frustraci a nervozitu. „Ale když volit nepůjdou, hlas jejich potřeb bude v politice dál slabý. Klid je naopak pocit sebedůvěry. Pro nás je to trochu synonymum síly volebního hlasu, vlastního rozhodnutí. Racionality. Chceme říct: ‚Vy máte na to všechno zvážit, nenechte se odradit emocemi, běžte volit.’ Neříkáme koho, říkáme, že je dobře se rozhodnout. Víte, 83 % mladých se na budoucnost nedívá pozitivně. A 40 % ani neví, jestli a koho půjde volit. Už roky se snažíme s tímhle stavem pracovat,“ vysvětluje volbu tématu Bára Stárek, výkonná ředitelka spolku Díky, že můžem.
Stáli jsme o to, aby byl panel odborníků, se kterými budeme pracovat, různorodý a přesvědčivý.
Bára Stárek
V rámci kampaně propojuje spolek odborníky, influencery a širokou veřejnost,. „Chceme ukazovat, že nevzdat se a vše aktivně a s rozmyslem řešit je způsob, jak posunout sami sebe i své okolí vpřed. Proto nám dává smysl abychom klid, naději a rozvahu přinášeli skrze jejich racionální hlas. Více než sto odborných hlasů neříká, koho volit, ale připomíná voličům, že je důležité zastavit se, nadechnout se a jít volit v klidu, protože všechny náročné situace je možné zvládnout,“ doplňuje Natálie Malcová, kreativní manažerka spolku.
Svou tvář kampani propůjčuje například vědec a ekonom Filip Matějka, chirurg Vojtěch Hajas, vědkyně a polární ekoložka Marie Šabacká, a historik Igor Lukeš, kteří jsou vidět v televizních spotech na TV Nova, na internetu a v outdooru. Dále se zapojili ekonom Daniel Münich, lékařka Monika Arenbergerová nebo sociolog Daniel Prokop.
„Stáli jsme o to, aby byl panel odborníků, se kterými budeme pracovat, různorodý a přesvědčivý. Povedlo se nám zapojit řadu výjimečných lidí, kteří ve svých oborech dosáhli nezpochybnitelných úspěchů. Nebo ty, kteří do svých oborů vnášejí něco odvážného a nového. Zásadní pro nás samozřejmě bylo i to, aby šlo o lidi, kteří nejsou spojeni se žádnou stranou. Protože Díky, že můžem je iniciativa apolitická,“ přibližuje Bára Stárek.

Ukázka klíčového vizuálu kampaně spolku Díky, že můžem, zdroj: Díky, že můžem
Z řad influencerů kampaň podporuje například Karel Kovář (Kovy), Anička Kadeřávková, Jitka Schneiderová, Andrea Havelková (Fallenka), Oskar Hes, Dva tátové a řada dalších.
Komunitní akce je jednak sám o sobě formát, který společnosti prospívá, protože utužuje vazby mezi lidmi. A jednak je to přirozené místo k diskusi, vzájemné podpoře, navazuje na motiv nějakého uklidnění, se kterým v kampani pracujeme.
Bára Stárek
Součástí kampaně je i podpora organizace komunitních akcí pod názvem Connect, keep calm & vote. „Nechceme se o mladých bavit jen s mladými. To nedává smysl. Chceme do našich aktivit vtahovat rodiny, lidi z různých generací, chceme, aby se spolu bavili. Komunitní akce je jednak sám o sobě formát, který společnosti prospívá, protože utužuje vazby mezi lidmi. A jednak je to přirozené místo k diskusi, vzájemné podpoře, navazuje na motiv nějakého uklidnění, se kterým v kampani pracujeme,“ říká Bára Stárek s tím, že tak například proběhne předvolební kvíz ve Skautském institutu v Benešově nebo série komunitních běhů v Praze, Brně, Pardubicích a Olomoucí pod názvem Sidequesty. Těsně před uzavřením volebních místností, tedy od 13 hodin, bude součástí programu veřejného volebního štábu spolku v MeetFactory také společná jóga.
Spolek k akcím poskytuje i konverzační kartičky, vycházející ze sedmi nejpalčivějších témat, které podle jarního průzkumu, který Díky, že můžem realizoval ve spolupráci s výzkumnou společností STEM, trápí mladé. Jsou jimi: Změny hodnot, Ekonomický vývoj, Životní prostředí, Bezpečnost, Zdravotnictví, Nedostupné bydlení a Reforma vzdělávání. Zároveň jsou k otázkám přiřazeny tři úrovně obtížnosti, podle toho, jak moc jsou náročné na přemýšlení a jak moc se u nich člověk musí otevřít.
Důležitou částí kampaně je také merch – například trička či antistresové míčky s nápisem „bude to dobrý“. „Když na ulici potkáte někoho s merchem, který znáte, osvojujete si pocit, že je vás víc, že jste relevantní skupina. Pomáhá to posilovat komunitu. Těm, kdo ho nosí, připomíná důvod, proč se zapojili,“ zdůvodňuje zapojení tohoto elementu do kampaně Stárek.
Až 40 % mladých voličů si není jistých, jestli půjdou volit, nebo koho půjdou volit, ale to neznamená, že na volby kašlou.
Bára Stárek
V neposlední řadě pracuje kampaň s Volební kalkulačkou pro mladé. Ta staví na klasické volební kalkulačce s tím, že otázky se nepřizpůsobují tomu, co chtějí kandidující subjekty, ale co zajímá voliče a voličky. Kalkulačka je tedy zaměřena na témata, která jsou prioritou pro Generaci Z, a zároveň s nimi mluví jejich jazykem.

Součástí kampaně je volební kalkulačka pro mladé, zdroj: Díky, že můžem.
„Až 40 % mladých voličů si není jistých, jestli půjdou volit, nebo koho půjdou volit, ale to neznamená, že na volby kašlou,“ myslí si Bára Stárek, kterou neustále překvapuje, jak jsou postoje mladých lidí interpretovány některými médii, a doplňuje: „I když náš výzkum vyvrací určité zažité stereotypy, jakými jsou například tvrzení, že se mladí nezajímají o politiku nebo že řeší abstraktní problémy, je zde stále určitá potřeba Generaci Z stereotypizovat.“
Vysvětlení, proč mladí s účastí ve volbách otálejí, je podle ní jednoduché – pro většinu mladých jsou to jejich první volby a jejich politické preference se teprve formují. Vycházejí ze školního prostředí, kde téma politiky nerezonuje příliš silně, a tak jejich zkušenosti s politikou přicházejí hlavně z domácího prostředí, či ze sociálních sítích, kde politika není příliš diskuzní a kriticky nahlížející téma, ale spíš jednolité v rámci uzavřené bubliny. „I proto jsme připravili Volební kalkulačku pro mladé, abychom jim volbu usnadnili a při rozhodování poskytli fakta, které jim pomohou rozmyslet se,“ dodává.
-stk-