Canal+, majitel Skylinku, chce utlumovat satelitní televizi
Francouzská skupina Canal+ ve svých aktuálních hospodářských výsledcích za prvních devět měsíců letošního roku naznačuje své další směřování i případné plány se značkou Skylink.

Symbol francouzské skupiny Canal+
Je to už šest let, co satelitního operátora Skylink v Česku převzala francouzská skupina Canal+ a postupně ho začala měnit ke svému obrazu. Firma významně posílila svou internetovou televizi, vedle toho provozuje originální videotéku, exkluzivně nabízí ve vyšších tarifech také knihovnu Apple TV a ukončila mimo jiné i placenou pozemní televizi Anténa+, která díky neochotě Českého telekomunikačního úřadu přidělit potřebné kmitočty po celé republice a nezájmu zákazníků skončila prakticky jako fiasko.
Bývalý dlouholetý manažer Skylinku Jaromír Glisník, který dostal tuto značku mezi prestižní operátory na trhu, firmu opustil a odešel do profesního důchodu. Jeho stopa na poli placené televize v Česku však zůstala nesmazatelná. Skylink, respektive celá skupina Canal+, se ale stejně jako dnešní doba posouvá nezadržitelně dopředu. Jaké plány tedy má francouzský gigant v Evropě? To celkem jasně naznačily aktuální hospodářské výsledky za první tři kvartály, které Canal+ zveřejnil ve čtvrtek 16. října.
Satelitní televize je na ústupu
Canal+ konstatuje, že evropský trh placené televize prochází řízeným útlumem satelitní televize a přesunem k OTT, tedy internetovým službám. Francouzská skupina se opírá o skutečnost, že v Evropě organicky rostou právě online platformy, ale pokles zájmu o satelitní televizi v některých zemích není dosud plně kompenzován v rámci celkové zákaznické bázi. Canal+ ale postupně rozšiřuje strategická partnerství a svou přítomnost v chytrých televizorech, která přináší například předinstalaci samotné aplikace nebo vlastní tlačítko na dálkových ovladačích.
Francouzská skupina považuje pro Česko internetovou platformu (Skylink Live TV a aplikace Canal+) za klíčovou, zatímco satelitní bázi za stabilizovanou, ale neočekává u ní již další růst. Canal+ přiznává, že „původní Skylink“ je dlouhodobě pod tlakem rostoucího vlivu internetu. Sportovní obsah s vysokou přidanou hodnotou, jakou je právě Premier League nebo WTA, je distribuován v tuto chvíli jak přes lineární kanály, tak v rámci aplikaci, čímž se posiluje ochota platit za nelineární přístup na více zařízeních a zároveň se brání nedostupnosti při přetížení sítě. V rámci strategie „OTT-first“ postupuje Canal+ pečlivě promyšlenými kroky.
Obří akvizice v hodnotě přes 60 miliard korun
Canal+ dokončil obří akvizici jihoafrické firmy MultiChoice, která je největší v historii společnosti a dosáhla hodnoty více než tří miliard dolarů, v přepočtu 62 miliard Kč. Díky tomu Canal+ nyní ovládá služby jako DStv a Showmax, což znamená, že jejich filmy, seriály a sport se dostanou do více domácností v Africe i Evropě. Pro skupinu to znamená rychlejší růst, protože může lépe sdílet obsah, například zápasy Premier League, a ušetřit na nákupech zábavního obsahu. Očekává se, že v letošním roce Canal+ vydělá kolem 515 milionů eur před úroky a zdaněním (12,5 miliardy korun). To posiluje Canal+ v boji s globálními rivaly, jako jsou Netflix nebo Disney+.
Pro běžného diváka to znamená, že uvidí v rámci online distribuce více obsahu na mobilu nebo televizoru s aplikací než původní satelitní distribuce, která nabízí pouze jednosměrný kanál a absenci internetového připojení. V tuto chvíli má Canal+ více než 40 milionů zákazníků v 70 zemích, což dává francouzské skupině lepší vyjednávací pozici u sportovních práv a filmů. I dohoda, jakou uzavřel Canal+ v Česku s PPF (kompletní portfolio Canal+ Sport), přináší možnost investovat do nových seriálů pod touto hlavičkou a vylepšování stávajících aplikací. Canal+ se stává postupně globálním gigantem, kde evropský kontinent a Afrika spolupracují na obsahu, což zrychluje inovace a snižuje náklady na distribuci.
Další vývoj satelitní televize a značky Skylink
Budoucnost satelitní televize Skylink je daná postupným přesunem zájmu diváků k internetovým službám a aplikacím, což odráží i aktuální vývoj ve skupině Canal+. Satelit zůstane důležitý hlavně tam, kde není dostupný kvalitní internet nebo jako záloha pro mimořádné situace. Právě pro určitou část uživatelů bude satelitní příjem ještě několik let preferovanou volbou, ale hlavní inovace a investice už směřují k moderním OTT službám. Součástí nabídky Skylinku je dnes už běžně internetová televize, která zákazníkům nabízí větší flexibilitu i obsah na více zařízeních. Tradiční satelitní platforma bude mít stále svůj význam, ale čeká ji postupný útlum.
Značku Skylink má stále smysl zachovávat kvůli její silné znalosti u českých a slovenských domácností. Pro mnoho diváků jde o osvědčený symbol domácí satelitní televize a její zrušení by mohlo vést k odlivu zákazníků ke konkurenci. Paralelní používání značky Canal+ navíc podporuje vnímání prémiového obsahu, například exkluzivního sportu a filmů. Pokud nakonec padne rozhodnutí pro úplné sjednocení pod Canal+, lze předpokládat, že to bude možný krok až tehdy, kdy internetové služby plně převezmou hlavní roli operátora. V tuto chvíli je vhodné využít popularity obou značek a podpořit plynulý přechod ke sledování televize přes internet.