Do streamovacích válek se pouští i technologičtí giganti

sobota, 18. října 2025, 07:50 TV MediaGuru

Zatímco doposud jsme úspěch na poli streamování měřili počty předplatitelů, toto kritérium se může do budoucna zcela změnit, všímá si Erika Luzsicza.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Komu patří diváci ve streamovacích válkách? Vlastní je tvůrci obsahu, nebo jeho agregátoři? Zatímco doposud jsme úspěch na poli streamování měřili počty předplatitelů, toto kritérium se může do budoucna zcela změnit. Zatím poměrně nenápadně se snaží celé byznysové odvětví ovlivnit ve svůj prospěch jeden hráč, který byl tak trochu přehlížen. Řeč je o Youtube, který vedle Netflixu, Disney nebo HBO nepatřil mezi favority streamování neboť YouTube TV má necelých 10 milionů předplatitelů. Směřování streamovacího byznysu se však tento gigant snaží nenápadně změnit.

O co jde? YouTube TV se v průběhu posledních let rychle rozrostla ze startupu na významného provozovatele placené televize. A nyní se snaží posunout na další úroveň tím, že přímo do svého uživatelského rozhraní začleňuje streamovací programy svých partnerů. Nejde však jen o pouhou integraci, tak jako to dělají jiné služby agregující nabídku. Tentokrát se YouTube snaží nabídku pojmout tak, aby divák nepostřehl, že se dívá na obsah z jiné platformy.

Konkrétně jde o aktuální svár, do kterého se dostal s NBC Universal. V modelu preferovaném YouTube by i exkluzivně streamované pořady (například fotbalová Premier League na Peacocku) byly přístupné přímo přes YouTube TV, aniž by bylo nutné opustit aplikaci. Výsledkem pro technologického giganta je lepší zapojení uživatelů a zlepšené reklamní a předplatitelské metriky, zatímco mediální společnosti, které se snaží přimět uživatele k přímému předplatnému, budou mít větší potíže s přilákáním a udržením předplatitelů.

Náročný boj o diváka si uvědomují i špičky odvětví. Například David Zaslav, generální ředitel společnosti Warner Bros. Discovery, nedávno vyjádřil lítost nad nepřehledným a nesourodým stavem trhu se streamováním. „Na trhu je příliš mnoho hráčů,“ řekl během konference Goldman Sachs. „Když diváci zapnou televizi, je to pro ně hrozný zážitek. Téměř na každém trhu na světě je prostě příliš mnoho možností. A vy googlujete, kde to je? Jak se dostanu z jednoho na druhé? Jak se dostanu na tu platformu?“

A právě této situace si je dobře vědom Google, pod jehož křídla spadá právě YouTube. Objevují se totiž kritické hlasy, které upozorňují na fakt, že platforma Gemini AI, rovněž spadající pod Google, je využívána k tomu, uživatelské dotazy na streamovací obsah neodváděla k jednotlivým hráčům, ale aby je naopak pomohla udržet právě na Googlu. Mnoho pozorovatelů televizního průmyslu, dokonce i lidé mimo společnosti, které jednají s YouTube TV, si to uvědomují a obávají se, že to přinese nespravedlivé výhody technologickému gigantu, jehož hlavní činnost nemá nic společného s televizním a filmovým průmyslem.

Aktuální dění tedy naznačuje, že do budoucna by streamovací války nebyly o souboji streamovacích platforem jako takových, ale o bitvě mezi mediální domy a technologickými firmami.

Autorka textu: Erika Luzsicza, Axocom