Česká audiovize je vnímána jako země lokací, ne exportér

čtvrtek, 11. prosince 2025, 12:50 TV, Aktuality MediaGuru

Česko je podle studie APA zemí filmových pobídek a lokací i vyhlášeného animovaného filmu. Cílem je podle asociace posilovat exportovatelnost tuzemské audiovize.

Myši patří do nebe jako divácky nejúspěšnější český film v evropské distribuci. Zdroj: APA

Myši patří do nebe jako divácky nejúspěšnější český film v evropské distribuci. Zdroj: APA

Z výsledků studie o stavu exportovatelnosti českých audiovizuálních děl a jejich zásahu mezinárodního publika zadaného Asociací producentů v audiovizi (APA) vyplývá, že Česká republika je vnímaná především jako země filmových pobídek a lokací, méně pak jako exportér audiovize. I když od zemí střední a východní Evropy, kromě Polska, se v tomto ohledu výrazně neliší. Exportu z ČR dominuje v zahraničí oceňovaný animovaný film. Ze studie vyplývají doporučení pro zvýšení exportovatelnosti, s některými je už počítáno i v rámci Koncepce rozvoje audiovize (KRA) Státního fondu audiovize (SFA).

Česká audiovize patří mezi malé exportéry v rámci Evropy, které dominují Velká Británie, Francie, Španělsko, Německo a Itálie. Pouze malá část evropských filmů dosahuje k početnému publiku mimo svůj domovský trh, kdy klíčovou roli hraje jazyková bariéra a kulturní preference daných zemí. Evropský audiovizuální trh ovládá ve skutečnosti Hollywood. Britským a francouzským filmům dávají zase výhodu vysoké produkční rozpočty a angličtina.

Digitální distribuce (VOD) nabízí nové příležitosti, ale i zde dominují americké produkce, protože velké platformy jako Netflix upřednostňují anglofonní obsah.

Animace jako vlajková loď

Exportní vlajkovou lodí české audiovize jsou podle studie dětské a artové animované filmy. Nejúspěšnější byly Myši patří do nebe, které v evropské zahraniční kinodistribuci dosáhly návštěvnosti 300 tisíc diváků a promítaly se i v Singapuru, Austrálii, Hong Kongu či Jižní Koreji. Hojně cestovaly i jednotlivé filmy Pat a Mat, které jsou dlouhodobě úspěšné v Nizozemsku, rodinný snímek Hurvínek a kouzelné muzeum nebo artový animovaný film Moje slunce Mad.

Úspěch zaznamenaly i mezinárodně koprodukované biografie s vyššími rozpočty – životopisné snímky Il Boemo o hudebním skladateli Josefu Myslivečkovi, Šarlatán režisérky Agniezsky Holland o léčiteli Janu Mikuláškovi či Jan Žižka s angloamerickým obsazením.

Chybí odvážné vize a rozpoznatelná značka

Autoři studie Petr Szczepanik a Martin Horyna mapovali pohled zahraničních sales agentů, distributorů, TV broadcasterů, streamerů, publicistů či festivalových kurátorů. „Oceňují české řemeslo, stabilní institucionální prostředí a kvalitu animace, ale kritizují nedostatek odvážných vizí, příliš lokální témata a absenci rozpoznatelné značky současného českého filmu," shrnují.

Experimentální část studie ukazuje neuspokojenou poptávku na evropských i mimoevropských trzích po komerčnější žánrové produkci typu krimi nebo komediálních a rodinných seriálech.

Studie identifikovala i trhy s relativně vysokou poptávkou, na které se zatím český export příliš nezaměřoval – například Brazílie, Mexiko či Indie. Jako 10 teritorií s největším exportním potenciálem pro české filmy a seriály se jeví v pořadí dle intenzity poptávky: Rusko, Polsko, Španělsko, Čína, Nizozemsko, Německo, Francie, USA, Velká Británie a Ukrajina.

Doporučení pro zvýšení exportovatelnosti

Studie doporučuje:

  • Zapojit zahraniční partnery již ve fázi vývoje projektu.
  • Budovat mezinárodní marketingové a PR strategie v předstihu.
  • Zaměřit se od počátku na spolupráci se zahraničním sales agentem.
  • Zohledňovat odvážnost a originalitu příběhu a vizuálního rukopisu.
  • Omezit lokální dobová dramata.
  • V TV tvorbě posilovat seriálové krimi/thrillery s production value nebo nízkorozpočtovější, ale návratové formáty.

Státní fond audiovize reaguje na doporučení v rámci Koncepce rozvoje audiovize (KRA). Počítá s novým opatřením s názvem Podpora mezinárodních prodejů prostřednictvím producenta a sales agenta. Cílem je získání renomovaného mezinárodního sales agenta, který film vhodně reprezentuje a vytvoří pro něj prodejní i festivalovou strategii. Podpora exportu byla doposud omezena jen na propagaci v zahraničí a mezinárodní koprodukce.

Mladá generace sklízí úspěchy

V posledních deseti letech vznikla řada mezinárodně úspěšných projektů. Uspěly například krátké filmy mladších tvůrců – například Furiant režiséra Ondřeje Hudečka, který v roce 2016 zvítězil jako zcela první český režisér na slavném festivalu v Sundance.

Absolventka FAMU Darja Kaščejeva vrátila do Čech v roce 2019 po 30 letech studentského Oscara za film Dcera, který byl v roce 2020 nominován i na Oscara v kategorii krátkého animovaného filmu.

Internetový seriál #martyisdead se stal v roce 2020 historicky prvním českým projektem oceněným mezinárodní cenou Emmy. Český film Il Boemo byl v roce 2022 vybrán do hlavní soutěže festivalu v Benátkách.

Po 31 letech se český film vrátil do oficiálního programu festivalu v Cannes – Karavan byl uveden v soutěžní sekci Un Certain Regard. Snímky Franz a Nevděčné bytosti byly letos součástí hlavní soutěže festivalu v San Sebastiánu.

„Pro naši práci v APA je zásadní efektivně posilovat tuzemskou audiovizi. Je tak nutné neustále pracovat s aktuálními daty, na jejichž základě můžeme vydávat doporučení pro růst české tvorby a její exportovatelnosti," říká výkonná ředitelka APA Magdaléna Králová.

-mav-