Ceny tiskové reklamy

pondělí, 2. října 2017, 16:21

Základní cena se odvíjí od ceny za celostránkovou inzerci.

Cenová úroveň každého titulu se odvozuje zejména od postavení dotyčného titulu na trhu: od jeho čtenosti, prodaných nákladů, vnímané kvality (obsahu i papíru) a exkluzivity.

Deníky

Cena konkrétního tiskového inzerátu je dále závislá na barevnosti (ČB, ČB+1, barevný), velikosti inzerátu, umístění na redakční nebo inzertní straně a v neposlední řadě na dni vydání. Ve dnech, kdy vycházejí deníky s programovou přílohou (suplement), se totiž prodá více výtisků, takže čtenost je větší. Ceníková cena celostránkového barevného inzerátu v celostátním deníku tak dosahuje až 700 tisíc Kč bez DPH.

Magazíny

Cena se konstruuje podobně jako u deníků, více ale záleží na obsahu, zaměření a kvalitě titulu. Ceníková cena za čtyřbarevnou (plnobarevnou) celostránku se pohybuje až okolo 230-250 tisíc bez DPH.

Suplementy

Ceny se z podstaty věci pohybují mezi cenami magazínů a deníků. Kombinují totiž mimo jiné masový zásah (nedostupný u magazínů) s kvalitním barevným tiskem (nedostupným u deníků). Barevný celostránkový inzerát uvnitř suplementu tak vyjde na cca 350 tisíc Kč bez DPH.

Obchodní model

Tisková reklama se tedy prodává po stránkách, platí se za inzertní plochu. Základní jednotkou je celostránka. Od této ceny bývají odvozeny ceny za menší formáty, podobně i dvoustrany nebo ceny inzerce na obálce magazínu bývají (skrytě či otevřeně) vztaženy k ceně celostránky. Ovšem obecně neplatí, že polovina strany stojí polovinu ceny celostránky, je to individuální záležitost. Někdy je cena uvedena za milimetr čtvereční.

Příplatky jsou zpravidla za barevnost (u novin se platí více za barevný inzerát), za speciální umístění (inzerát na redakční stránce nebo na titulní straně) a podobně.

Slevy mohou být objemové (za určitý rozpočet), za opakování, kombinační (při použití jiného titulu stejného vydavatele). Vydavatelství navíc nabízejí tzv. kupláže – inzerci ve více titulech jednoho vydavatele – přímo jako inzertní produkt.