Úvod do tiskového trhu

pondělí, 2. října 2017, 16:19

Český tiskový trh prochází významnou koncentrací a proměnou vlastnické struktury.

Trh českých tištěných médií je co do počtu velmi konkurenční, z pohledu vlastníků se ale prostředí mění. Postupná koncentrace na trhu stále zesiluje, výsledkem tak je situace, že pět nejsilnějších vydavatelů ovládá více než 65% podíl na čtenářském trhu. 

Dlouhodobými vlastníky českého tisku byly zejména vydavatelské zahraniční společnosti, především z německy mluvících zemí, od roku 2013 se ale vlastníky českého tisku, hlavně deníků, staly česko-slovenské podnikatelské skupiny. Andrej Babiš, který přes svou společnost Agrofert v létě roku 2013 koupil vydavatelskou skupinu Mafra, připravoval od roku 2011 své politické hnutí ANO na účast v parlamentních volbách. Tím došlo i k propojení politických ambicí s vlastnictvím médií, což vedlo některé novináře k odchodu z Mafry a k zakládání nových mediálních projektů.

Vydavatelé deníků a jejich podíl

vydavatelství deníky podíl na novinovém trhu
Czech News Center Blesk, Aha!, Sport 36,6 %
Mafra Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Metro 32,9 %
Vltava-Labe-Media Deník (71 regionálních mutací) 16,8 %
Borgis Právo 7,4 %
Economia Hospodářské noviny 4,8 %
CN Invest E15 1,8 %
Futura Haló noviny n.a.

Zdroj: Media projekt, 1H/2017, Median, Stem/Mark 

Také na magazínovém trhu ubývá postupně vydavatelských společností, které se stávají součástí větších mediálních skupin. Charakteristickým rysem posledních let je také snaha klasických deníkových titulů o rozšiřování portfolia směrem k časopisům.

Hlavní vydavatelé časopisů a jejich podíl

vydavatelství časopisy podíl na časopisovém trhu
Czech News Center Blesk pro ženy, Blesk Zdraví, Blesk Hobby, Reflex, Svět motorů, ABC (a další) 18,9 %
Bauer Media / Bauer Media Praha Rytmus života, Pestrý svět, Tina, Žena a život, Claudia, Chvilka pro tebe, Týdeník televize, TV revue, TV max, Cosmopolitan, Harper‘s Bazaar, Top Gear (a další) 18,1 %
Vltava-Labe-Media Týdeník Květy, Vlasta, Překvapení, National Geographic, TV magazín, TV star, TV mini, Glanc, Story, Kondice, Kreativ (a další) 13,5 %
Mafra Téma, 5+2 8,3 %
Burda Praha Burda, Svět ženy, Marianne, Marianne Bydlení, Elle, Elle Decoration, Marie Claire, Joy, Apetit, Katka (a další) 8,0 %
Empresa Media Týden, Instinkt, Sedmička, Exkluziv, Popcorn, Marketing Sales Media (a další) 7,2 %
CN Invest Moje psychologie, Dieta, Betynka, Maminka, FOOD, Moje zdraví, Mateřídouška, Sluníčko, Lidé a země, ForMen 5,7 %
RF Hobby 21. století, Epocha, History Revue, Enigma, Můj kousek štěstí, Moje šťastná hvězda, Svět na dlaní, Paní domu (a další) 4,5 %

Zdroj: Media projekt, 1H/2017, Median, Stem/Mark