Footshop si letos připomíná za podpory Adidasu 11 let od svého založení. Nekulaté výročí se rozhodl obchod s teniskami a streetwear módou oslavit výstavou obrazů, v němž umělec Martin Lukáč spojil umění s vizuální identitou značky. Umění se přitom Footshop věnuje dlouhodobě, tentokrát se však jeho logo dostalo do samotných obrazů. „Odkazujeme tak ke slavné Campbell’s Soup Andy Warhola nebo k dílu Basquiata, který tvořil s logem GE,“ popisuje zakladatel a CEO společnosti Peter Hajduček s tím, že je to snaha o trochu jiný marketing: „V současné makroekonomické situaci je těžší nesklouznout k tomu, abychom platili jen kampaně na Googlu a Facebooku. Proto se snažíme vytvářet hodnotu a přinášet něco navíc.“
Firma má letos za sebou těžký start do začátku roku, kdy musela projít značnými změnami. „Uzavřeli jsme prodejnu v pražském Vnitrobloku a také v Bratislavě, udělali personální a jiné strategické změny. Naštěstí se nám ale poslední tři čtvrtě roku daří, což jsme chtěli oslavit‚“ přibližuje Hajduček. Nyní však už Footshop znovu plánuje expanzi kamenných prodejen, které chce v příštích třech letech otevřít nejen znovu v Bratislavě, ale také ve Varšavě, Sofii a Athénách. Plány má i se značkou Queens, kterou loni koupil.
V příštím roce představí nový projekt ve spolupráci s Adidas, vlastní kolekce oblečení či mobilní aplikaci a výrazně více se zaměří na TikTok. Více o strategii a plánech Footshopu se můžete dozvědět v našem rozhovoru.
Máte za sebou oslavu 11. výročí, kterou jste pojali jako výstavu v Mánesu. Jak výstavu hodnotíte?
Hodnotím ji velmi pozitivně. Přišlo na ni stovky lidí, od 15letých po starší zástupce našich bank v oblecích, a panovala tam skvělá atmosféra. Pro nás to byl po dlouhé době velký event. Během pandemie jsme se příliš potkávat nemohli a v mezidobí naše firma dozrála. Poprvé jsme oslavili naše výročí, protože jsme měli chuť přinést něco pozitivního do mediálního pesimismu. Navíc máme za sebou těžký začátek roku, a tak jsme chtěli udělat něco veselého, pestrého a kulturního zároveň.
Ve Footshopu se dlouhodobě snažíme dělat kulturní projekty. Přinášíme umění do našich prodejen – ve Vnitrobloku jsme měli pro umění vymezeny dvě velké zdi, v naší prodejně v Bukurešti k tomu máme vyčleněno dokonce samostatné poschodí a i v menší prodejně, jako máme Na Příkopě, dáváme prostor obrazům z Chemistry Gallery. Rovněž jsme například dělali obrovský street art na fasádě hotelu Kyjev v centru Bratislavy.
Tentokrát jsme se však posunuli na další úroveň, protože se Footshop stal součástí samotných obrazů Martina Lukáče, aniž by se jednalo o reklamní plakát. Odkazujeme tak ke slavné Campbell’s Soup Andy Warhola nebo k dílu Basquiata, který tvořil s logem GE. Proto jsme se rozhodli představit tato umělecká díla v galerii Mánes, kam jsme pozvali i Aleše Najbrta, jehož studio pro nás vytvořilo naši současnou vizuální identitu. Snažili jsme se povýšit komerční sféru na něco s vyšší hodnotou. Práci Martina Lukáče neohýbáme, naopak jsme mu nechali prostor pro jeho umělecké vyjádření. A myslím, že se mu to podařilo, reakce na jeho díla jsou velmi pozitivní.
Pro nás je to navíc i snaha o trochu jiný marketing. V současné makroekonomické situaci je těžší nesklouznout k tomu, abychom platili jen kampaně na Googlu a Facebooku, proto se snažíme vytvářet hodnotu a přinášet něco navíc. Nechceme být tím, kdo bude mít nejvíc billboardů nebo si zaplatí nejvíc prostoru na YouTube nebo v televizi, ale ti, co dělají věci správně, upřímně, což lidé snad rozeznají a ocení.
Zmínil jste tíhu makroekonomické situace. Jak na Footshop aktuálně dopadá?
Máme za sebou těžký start do letošního roku, kdy jsme byli nuceni provést mnoho změn. Uzavřeli jsme prodejnu v pražském Vnitrobloku a také v Bratislavě, udělali personální a jiné strategické změny. Naštěstí se nám ale poslední tři čtvrtě roku daří, což jsme chtěli oslavit.
Co těžký start do letošního roku ve Vašem případě způsobilo?
Stála za tím kombinace faktorů. Zasáhl nás začátek války na Ukrajině, což byl šok, ale i změny na straně konkurence, která v posledních letech vstoupila na český trh. Rovněž se nás dotýkají změny strategie dodavatelů, kteří si začali budovat vlastní e-shopy a některé produkty nabízejí jen na nich. Výsledkem bylo, že jsme některé značky přestali prodávat, zmenšili firmu a dostali ji do atletické verze.
Jaké změny jste museli zavést na e-shopu, abyste zajistili růst v současné chvíli?
V poslední době se snažíme přinášet do online prostoru více zábavy. V minulosti byl náš web pouze transakčním kanálem, a celá zábava Footshopu se odehrávala buď na eventech, nebo sociálních sítích. Ale vzhledem k tomu, že během pandemie jsme se potkávat naživo nemohli, více jsme se zaměřili na web.
Výrazně jsme změnili způsob focení našich produktů i to, jak vypadají modelové a modelky. Snažíme se, aby vyjadřovali naši vizualitu. Rovněž se do všech našich komunikačních kanálů promítla naše nová vizuální identita od Najbrta. A k tomu přidáváme zábavu ve formě různých funkcionalit –například si naši zákazníci mohou na webu vytvářet wishlisty jako na Pinterestu. Za dva roky jich tam máme již 250 tisíc. Nyní se chystáme přidat další věci, jako jsou soutěže či žebříčky, nebo možnost volit si kolekce podle toho, jaké obsahují produkty. Rádi bychom web udělali živější. Měsíčně na něj zavítá pět milionů lidí, jsou tam tedy tisíce lidí naráz, ale i tak v očích jednotlivce vypadá e-shop velmi staticky. Stejně jako se člověk nechce jít najíst do prázdné restaurace, tak nerad sám nakupuje. Naším cílem je vytvářet online komunitu i na našem webu.
Neuvažujete o vstupu do metaverza, kde byste si online komunitu také mohli budovat?
Zatím ne. Sice se tento nápad u nás už objevil, ale nechceme naskakovat na každý trend, který vznikne. Půjdeme tam, až uvidíme hodnotu, kterou tím dokážeme přinést zákazníkům. A tu zatím nevidíme. Přemýšleli jsme ale třeba nad využitím NFT, například, že bychom tak prodali drahý obraz a ten, kdo by si ho koupil, by si mohl každý měsíc u nás „koupit“ cokoliv zdarma.
Po třech letech útlumu a přečkávání nyní opět přemýšlíme o otevření nových poboček.
Jaký podíl na prodejích tvoří e-shop? A jak se na prodejích podílejí kamenné prodejny?
Online prodeje tvoří 85 % našich tržeb, kamenné prodejny zbývajících 15 %. Před pandemií se kamenné prodejny někdy dostaly i na 20 %, ale během pandemie výrazně narostl online. Nyní se to vrací do původních hodnot.
Od letošního března cítíme velký návrat kamenných obchodů. Jednak se do Prahy či Budapešti vrátili turisti, jednak lidé začali zase chodit ven, a tak více nakupují. Po třech letech útlumu a přečkávání tak nyní opět přemýšlíme o otevření nových poboček. Osobně mám kamenné obchody velmi rád, protože nám dávají možnost vyjádřit, co jsme za firmu, jak vypadá, jak se chovají naši prodavači, jak produkty vystavujeme. Dávají nám více příležitostí se prezentovat, než je tomu u webu.
Kde chcete nové obchody otevírat? Stále platí, že chcete mít v hlavních městech zemí, kde působíte, jen jednu prodejnu?
To stále platí. Nyní jsme s kamennými prodejnami ve třech zemích – kromě České republiky také v Maďarsku a Rumunsku. Rádi bychom se vrátili zpět do Bratislavy a dále bychom se chtěli rozšířit do Varšavy, Sofie a Athén, protože na těchto trzích jsme prodejně silní. Výhledově uvažujeme také o Německu a Francii.
Prodejny bychom chtěli otevírat v následujících třech letech. Máme to dané tak, že hledáme výjimečné lokality za dobrou cenu, a pokud nějakou najdeme ve Varšavě, Sofii, nebo Athénách, podle toho je otevřeme. Nedáváme si k tomu žádný deadline, protože jinak bychom museli dělat kompromisy, a to nechceme. Na prodejnu Na Příkopě jsme také čekali několik let, stejně tak v Budapešti. Víme, že si na ten správný prostor musíme umět počkat.
Daří se vám přes kamenné obchody získávat zákazníky i pro e-shop?
Mnoho lidí chodí do našich obchodů pro osobní odběry, ale to je opačný směr, kdy někdo nakoupí online a potom navštíví prodejnu. I to je ale fajn, protože stráví více času s naší značkou a více si toho zapamatuje. Přes kamenné obchody na e-shop to funguje též, jen k tomu nemáme data, abychom to dokázali přesně změřit. Věřím v to, že čím víc hlavních měst pokryjeme, tím více budeme tímto způsobem získávat lidi na náš e-shop. Mimoevropští turisté totiž nenavštíví jen jedno město, ale většinou více najednou. Ideální by bylo, kdyby ve dvou třech takových městech potkali i náš Footshop.
Každý člověk cítí práci za fotkou – stažený mem nikdy nebude fungovat tak dobře, jako když se firma spojí s umělcem, vytvoří obraz, udělá výstavu, nafotí to a dá vše na sociální sítě.
Daří se vám získávat novinky od velkých značek do exkluzivní nabídky. Co vám k tomu pomáhá?
Se značkou Adidas jsme vytvořili limitovanou edici s modrotiskem, příští rok budeme mít další projekt, opět s lokálním tématem. A oslovují nás i další značky s tím, že by s námi chtěli vytvořit co-brandovaný produkt, protože vidí, že to umíme nejen vytvořit, ale i odkomunikovat a prodat.
Adidas se také stala partnerem našeho projektu 11. výročí, který nebyl spojen s žádným produktem. Díky našemu dlouhodobě budovanému dobrému vztahu a vzájemné důvěře podpořila naši výstavu, což nám významně umožnilo ji udělat kvalitně a v takovém rozsahu, jak jsme chtěli.
Těší mě, že nejen my se připojujeme k projektům velkých značek, ale že se i ony připojují k tomu, co vytváříme my. Pro nás je to cesta dál. Už nyní máme další skvělé nápady. Máme možnost vymyslet si cokoliv, a i když je to finančně náročné, většinou se nám podaří najít někoho, kdo nás v tom podpoří.
A jak to pomáhá značce Footshop? Přispívají tyto spolupráce ke zvýšení kreditu v očích zákazníků?
Rozhodně to náš kredit zvyšuje. Díky tomu se dokážeme odlišit od konkurence. Naše tenisky s modrotiskem, které vznikly ve spolupráci s Adidas, neměl nikdo jiný na trhu. A pomáhá nám to i v současné chvíli, kdy si značky začínají tvořit vlastní e-shopy. Footshop má na trhu výjimečné postavení v tom, že nás vnímají jako obchod, který dokáže na trh přinést nový produkt a jenž zároveň oslovuje zákazníky, kteří potom vytvářejí trendy, jsme influencer of influencers. A v neposlední řadě nám to pomáhá i směrem k potenciálním investorům a bankám.
Povedla se nám nastartovat pozitivní spirála – tím, že jsme vyrostli, jsme dokázali získat první zajímavé kolekce. Když jsme je získali, dokázali jsme je využít pro sociální sítě, kde jsme se postupně stali nejsledovanější českou firmou, čehož si všimli naši dodavatelé, kteří nám proto dávají ještě zajímavější kolekce, na což lidé dobře reagují a získáváme další sledující. Pro nás jsou sociální sítě obrovská věc. Plyne z toho jedna lekce, že každý člověk cítí práci za fotkou – stažený mem nikdy nebude fungovat tak dobře, jako když se firma spojí s umělcem, vytvoří obraz, udělá výstavu, nafotí to a dá vše na sociální sítě. Lidé za tím tu snahu cítí. Už nyní víme, že příští rok budeme mít další limitovanou edici tenisek s Adidas, kterou následně na sociálních sítích patřičně odkomunikujeme.
V minulosti Footshop hodně sázel na eventy. Co nyní budete dělat po pandemické přestávce, vrátíte se k nim?
Eventy chceme dělat zase, ale jiné než dřív. Naše první prodejna na Bubenské byla pro eventy dokonalá, mohli jsme být uvnitř i venku, byl tam balanc všeho. Ve Vnitrobloku, o kterém jsme si původně mysleli, že je Bubenské nejpodobnější, to bylo ale něco jiného. Ukázalo se, že tento prostor má své nuance – například byl pro nás až příliš velký. Navíc provozovatelé nikdy kvůli nám nechtěli zavřít kavárnu, takže nebylo jasné, kdo tam pije kafe a kdo je na eventu. Bylo proto velmi těžké udělat tam event s dobrou footshopáckou energií. Na Příkopě je prostor menší, ale vlastně nám vyhovuje, že na event přijde „jen“ 100 lidí, ale přitom to tam žije.
Dříve jsme se hnali za tím mít fotku, na níž stojí davy před obchodem, ale toho už jsme se trochu nasytili. Nyní chceme dělat eventy pro ty správné lidi, ne aby jich přišlo hodně. Chceme se tak více zaměřovat na kvalitu, nikoliv kvantitu.
Jak hodnotíte FlexDog, kurátorovaný katalog tenisek?
FlexDog je úplně samostatná firma, zcela oddělená od Footshopu. Jsem tam sice investorem a spolu se mnou i další investoři ve Footshopu, je to ale jiná struktura, sídlící na Vinohradech, a vede ji Jakub Mandát se svým týmem. Chceme, aby od nás byla naprosto oddělená i kvůli tomu, že v minulosti podobné propojení, například Mall.cz a Heureka nedělalo dobrotu.
FlexDog je čistě digitální globální projekt, jehož cílem je dostat se do zemí, kde Footshop být nemůže, protože nás stále omezuje logistika. Spolupracuje s jednotlivými prodejci světa, takže odesílá zásilky přímo z té země. Navíc protože je nezávislý, dokáže navázat spolupráci nejen s prodejci a značkami, ale i se sekundárním trhem a tržišti. Jeho základní myšlenkou je, že cokoliv chcete, najdete na FlexDogu a nemusí vás trápit, z jakého zdroje to přijde. Navíc je to i příležitost jít do jiných cenových kategorií a segmentů – nabízí produkty nižší cenové kategorie, sportovní věci, ale i luxusní značky, například Gucci nebo Balanciaga. Do budoucna se bude nabídka ještě rozšiřovat.
Jak se vám daří vést Footshop dohromady s Queens, který jste loni koupili? Jaké máte se značkou Queens plány? Budete značky postupně slučovat?
Před pár lety jsme viděli příležitost prodávat další produkty, které se nám ale nehodily do Footshopu. Přemýšleli jsme o založení další vlastní značky, ale v tom přišla příležitost koupit Queens, a tak jsme se rozhodli raději využít bázi již zavedené značky. Dávalo nám to smysl a stále dává. Naším záměrem je tak držet obě dvě značky, které budou mít odlišný sortiment. Na Queens jsou k dispozici značky jako Urban Classics nebo Crocs, zároveň se tam do budoucna objeví i jiné modely značek Adidas nebo Vans než na Footshopu.
Znamená to, že Footshop bude svým zaměřením více prémiový a Queens mainstreamový?
Ano, více méně půjdeme tímto směrem, ale i na Queens bude kurátorovanější výběr než na mnohých jiných mainstreamových obchodech.
Náš mindset bude i nadále být v tomto náročném období opatrný a flexibilní, protože si ještě pamatujeme nelehký start letošního roku.
Co ještě v příštích měsících plánujete?
Už jsem prozradil, že chceme otevírat další kamenné prodejny Footshopu. Dále plánujeme nový obchod v Praze pro Queens, protože jeho všechny obchody jsme po akvizici zavřeli. Nyní pro něj hledáme vhodnou lokalitu.
Rovněž se chceme pustit do tvorby vlastních věcí – oblečení a doplňků. Právě k nám nastupuje člověk, jehož pozice je vysloveně dedikována na vlastní produkci, díky čemuž budeme schopni vyrábět v Turecku, Indii, Číně či Portugalsku, a to na mnohem vyšší úrovni než nyní. Plánujeme privátní značku jak pro Footshop, tak Queens, z nichž každá bude mít jiné zaměření i cenu.
V případě Queens budeme měnit i sortiment. Když jsme značku koupili, nejprve jsme ji celou zmenšili a zbavili všeho, co tam nemělo být. Nyní jsme se dostali na spodní mez, a tak začínáme sortiment zase rozšiřovat. Jsme překvapeni, jak Queens roste, což nás motivuje k tomu ji posouvat dál. Rovněž s ní plánujeme geografickou expanzi. Zatím je dostupná v Česku a na Slovensku, nově také v Rumunsku a Nizozemí.
A uvažujete o nějakých novinkách i v marketingu?
V první polovině příštího roku konečně spustíme mobilní aplikaci, protože až 85 % návštěv na webu máme z mobilu. Také se výrazně zaměříme na TikTok. Vstoupili jsme na něj už před třemi lety, máme na něm milion lajků, ale poslední rok jsme se mu věnovali méně. Nyní je to pro nás velké téma. Komunikačně se zaměříme na již zmíněnou další tenisky s Adidas a na vlastní kolekce. Náš mindset bude ale i nadále být v tomto náročném období opatrný a flexibilní, protože si ještě pamatujeme nelehký start letošního roku.
Peter Hajduček, zakladatel a CEO Footshop
Společnost Footshop založil v roce 2011. Je investorem kurátorovaného katalogu tenisek FlexDog. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou.