České e-shopy musí projít kultivační fází

středa, 03. dubna 2013, 07:07 Internet & Mobil MediaGuru

Český internetový trh letos čeká příznivý rok, nicméně i e-shopy by měly zapracovat na své strategii a práci se zákazníky.

Nikoliv bezdůvodně se České republice přezdívá e-shopová velmoc. Na trhu operuje kolem 30 tisíc e-shopů a jen za loňský rok činil jejich celkový obrat zhruba 50 miliard korun. O tom, jak bude vypadat rok letošní, hovořili zástupci velkých hráčů na trhu na panelové diskusi „Jak se bude vyvíjet česká e-commerce v roce 2013“, pořádané společností Acomware, agenturou Dark Side a Asociací direkt marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (Admez).

Podle zakladatele společnosti Vltava.cz Jiřího Hlavenky čeká i letos e-shopy dvouciferný růst: „Tempo růstu může kolísat v závislosti na tom, zda nenastane něco nečekaného – například výraznější výkyv celé ekonomiky, a tím pádem celého maloobchodu, případně zda na pole e-commerce s velkou parádou nevstoupí některý z význačných řetězců.“

Nutná fáze kultivace českých e-shopů

Tomáš Hájek, ředitel asociace Admez, se domnívá, že oblast obchodní sítě s online prodejem musí projít stejně jako dříve kamenné obchody fází kultivace. „Na jedné straně se budou otevírat nové e-shopy, na straně druhé se budou zvyšovat rozdíly mezi úspěšnými a méně úspěšnými. Přijdou nové akvizice. Přibudou e-shopy kamenných obchodníků a výrobců. Budou více prorůstat obchodní sítě s online prodejem. Trh e-shopů zkrátka postupně prodělá to, co jsme viděli v devadesátých letech u klasického maloobchodu, tedy určitou kultivaci spojenou s koncentrací trhu a internacionalizací,“ vysvětluje Tomáš Hájek.

Podobného názoru je i Václav Liška, CEO Aukro.cz. Podle něj spolu s narůstajícím podílem e-commerce na celkovém objemu maloobchodu poroste i snaha toto odvětví více regulovat, a to jak na lokální, tak na evropské úrovni.

Podle Jitky Součkové, marketingové a PR manažerky Kasa.cz, se také české e-shopy budou muset umět vyrovnat se stále pokračujícím přibližováním klasického kamenného prodeje a prodeje na internetu. „Rozdíl se bude pomalu stírat. Již nyní mají všichni velcí kamenní hráči své e-shopy. Také ceny se časem více méně srovnají.“

Slabiny českého e-commerce

Cenotvorba představuje jednu z největších slabin českých e-shopů. Cesta nízké ceny sice podle Jiřího Hlavenky přiláká zákazníky z kamenných obchodů, ale dostává e-shopy na hranici možné prosperity.

Další slabinou je podle Jana Penkaly, e-commerce strategy directora z konzultační společnosti Acomware, často chybějící smysluplná obchodní strategie a nedefinované konkurenční výhody. Navíc střední a velké e-shopy nedostatečně využívají datovou a webovou analytiku a neumějí dobře pracovat se získaným zákazníkem.

Naopak poměrně rozvinuté je využití multichannel marketing: „Je to dáno hlavně oblíbeností osobních odběrů a postupným vstupem retailerů, kteří využívají pobočky jako výdejní místa,“ dodává Jan Penkala.

-kch-