České reklamy, které se někomu nelíbily

čtvrtek, 04. července 2013, 07:30 Reklama MediaGuru

Od začátku roku obdržela Rada pro reklamu, která v Česku dohlíží na etiku reklamních kampaní, 22 stížností. V loňském roce jich bylo přijato celkem 55.

Každá reklama vytvořená či odvysílaná v České republice by měla respektovat Kodex reklamy, vydaný Radou pro reklamu (RPR) na základě mezinárodně uznávaných zásad reklamní praxe Mezinárodní obchodní komory. Cílem Kodexu je napomáhat tomu, aby reklama splňovala etická hlediska působení reklamy, jež jsou vyžadována občany České republiky. Reklama by tak měla být čestná, slušná a pravdivá,

Podle Kodexu musí být reklama především pravdivá, slušná a čestná, a to i vůči konkurenci. Stížnosti, které na Radu přicházejí, tak mohou podávat jak fyzické, tak právnické osoby. Za rok 2012 obdržela RPR celkem 55 stížností, což je o dvě stížnosti více než rok předtím. Osm z nich bylo shledáno jako závadných. Za letošní rok doposud přišlo 22 stížnosti, z nichž osm již bylo projednáno a tři byly označeny jako závadné.

Letošní závadné kampaně: Bernard, Duracell a dTest

Za závadnou byla letos uznána billboardová kampaň pivovaru Bernard s motivem tehdy ještě úřadujícího prezidenta Václava Klause a nápisem „Amnestie po česku“. Stížnosti bylo vyhověno, protože „reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority, i když (například politiky, představitele odborných medicínských a jiných společností), i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili“.

Další letošní závadnou reklamou byla kampaň na baterie Duracell společnosti Procter & Gamble, kde si soukromá osoba všimla, že jsou baterie vyhazovány do směsného odpadu. Podle zadavatele bylo již vše uvedeno do pořádku.

Poslední závada byla shledána na direct marketingové kampani občanského sdružení Test, které formou dopisů chtěl získat nové předplatitele časopisu dTest, k čemuž používal tvrzení „V krizi šetří každý. Nedovolte, aby šetřili na vás“ a „3 hlavní důvody, proč si předplatit časopis dTest“. Stížnost byla podána z důvodu, že kampaň podle stěžovatele jednak vyvolávala strach z budoucí ekonomické krize, jednak tvrdila, že časopis je jediným subjektem, jenž provádí nezávislé a objektivní testy, přičemž neodkazovala na metodologii testů a v neposlední řadě paušalizovala názor, že levnější a neznačkové výrobky jsou lepší než výrobky značkové. Podle RPR mohla použitá argumentace mást spotřebitele.

Loňské stížnosti: na pranýři opět Bernard, ale také Ikea či Billa

Ani v loňském roce neměl Rodinný pivovar Bernard se svými billboardy štěstí. Tehdy se znelíbila jeho reklama „Doba plastová“, která brojila prosti pivu v PET lahvích motivem nafukovací panny. Stěžovatelům přišla reklama nechutná, sexistická a za hranicí vkusu. Stížnostem RPR vyhověla.

Na sklonku loňského roku musela stížnosti čelit také společnost Ikea se svou vánoční kampaní. Kritizována byla především scéna, kdy děti ve vaně hází kaprem. Podle názoru stěžovatele se jednalo o týrání zvířat, ze spotu by děti mohly totiž usuzovat, že házet s kaprem je přípustné a není nijak škodlivé. Stížnost byla zamítnuta.

Air Bank zase musela vysvětlovat svůj flashový banner s černou kočičkou. Stěžovatelka ho totiž považovala za „otřesně nechutný“, protože tam černé kočce vjížděla tužka do zadku. Air Bank svůj banner vysvětlila tím, že se jednalo o pokračování televizního spotu, ve kterém za příklad absurdní odměny představuje například ořezávátko v podobě kočičky. Stížnost byla zamítnuta.

Na maloobchodní řetězec Billa byla podána stížnost v souvislosti s její loňskou reklamu na masné výrobky značky Vocílka. Stěžovatelka považovala reklamu za klamavou. V reklamě se uvádí, že výrobky pocházejí z českých farmářských chovů, podle ní však nejenže maso není s největší pravděpodobností české, ale ke všemu je „z velkochovů, nadopované vodou a chemikáliemi“. Společnost Billa na vysvětlení uvedla, že kvalita výrobků je přísně střežena a spoty vždy prezentovaly konkrétní výrobky. Stížnost byla RPR zamítnuta.

Přehled všech stížností naleznete na stránkách RPR.

-kch-