Zpravodajské tituly: Téměř prázdný pojem na Slovensku

casopisy
Segment zpravodajských magazínů nepatří na Slovensku k nejsilnějším. Jak vypadá?

Spravodajské magazíny boli na Slovensku vždy úzkou časťou printového trhu. Inak tomu nie je ani dnes a aj keby sme rozšírili túto kategóriu na ekonomické časopisy, biznismagazíny, mienkotvorné periodiká alebo aj nebulvárne spoločenské časopisy, stále budeme môcť takého tituly zrátať na jednej ruke. Niečo porovnateľné s Respektom alebo Reflexom nehľadajte.

Forbes vyviezli do Česka, Maďarska aj Rakúska

Ale niečo sa predsa nájde. Napríklad časopis Forbes, ktorý začal písať svoj „regionálny“ príbeh práve na Slovensku, kde koncom roka 2010 začala vydávať slovenskú mutáciu spoločnosť Business Consulting & Media. Tá bola na printovom trhu relatívne neznáma a nemala žiaden oficiálne auditovaný titul. Ako sama uvádza, pred Forbesom vydávala napríklad časopis dnes už zaniknutej leteckej spoločnosti SkyEurope alebo firmy Hertz.

Slovenský Forbes sa drží na slovenskom trhu päť rokov, aktuálne s predajom vyše 13 tisíc výtlačkov mesačne. Porovnávať jeho postavenie na trhu niet s čím – Forbes je jediným mesačníkom v tomto segmente.

Vydavateľ Business Consulting & Media rozšíril svoj koncept aj na iné trhy: práve on stojí za českou mutáciou Forbesu, ktorú cez dcérsku spoločnosť MediaRey SE spustil v roku 2011, alebo za maďarským Forbesom vydávaným od roku 2013. Tento rok pribudla aj rakúska mutácia Forbesu a vydavateľ chce uviesť aj lokálnu verziu Newsweeku pre český trh.

Čo sa týka finančných výsledkov, za rok 2014 zaznamenala Business Consulting & Media podľa finstat.sk tržby 1,0 milióna eur a zisk 93 507 eur.

Priemerný predaný náklad (zdroj: ABC SR)

2011* 2012 2013 2014 2015*
Forbes 11 088 11 660 13 417 13 171 13 287

* údaje za 2015 nejsou za celý rok, jen za období, o němž jsou data k dispozici

Forbes

.týždeň a jeho predchodcovia

Ani medzi týždenníkmi nie je v tomto segmente tlače vysoká konkurencia. Hlavným zástupcom je týždenník .týždeň, ktorý takisto vychádza v menšom vydavateľstve W Press a je preň jediným titulom.

V tomto roku sa predaný náklad .týždňa pohybuje nad 11 tisícmi kusov, kým päť rokov dozadu predával v priemere viac než 15 tisíc výtlačkov.

Finančné výsledky vydavateľstva sú premenlivé: minulý rok skončilo podľa finstat.sk v strate 62 tisíc eur, rok predtým malo zisk skoro 159 tisíc eur a v predošlých rokoch 2012 a 2011 bolo opäť v strate.

Vydavateľ sa snaží okrem príjmov z printového predplatného a inzercie monetizovať aj svoj web tyzden.sk, ktorý zamyká v systéme Piano.

Týždenník .týždeň je typický svojou názorovosťou. Šéfredaktorom je Štefan Hríb, ktorý v minulosti pôsobil v podobnom časopise Domino Fórum, bol v rádiu Slobodná Európa a začiatkom 90. rokov vychádzali jeho komentáre aj v Lidových novinách.

tyzden

Poslednou kontroverziou týkajúcou sa .týždňa bolo obvinenie finančnej skupiny Penta, ktorá na svojom Twitteri vyhlásila, že „.týždeň už roky spolufinancuje Penta a Jaroslav Haščák“. Hríb pre Stratégie povedal, že dostal asi štvrť milióna eur od Nadácie Penta na „mediálne projekty venované kvalite verejnej ekonomickej diskusie“. Priznal tiež, že partner Penty Haščák si predplatil tisíc kusov .týždňa na obdobie jedného roka.

Priemerný predaný náklad (zdroj: ABC SR)

2005* 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015*
.týždeň 13 731 17 419 17 530 15 721 15 791 15 386 14 288 14 441 12 980 13 045 11 207

* údaje za 2015 nejsou za celý rok, jen za období, o němž jsou data k dispozici

Ekonomická tlač v rukách Penty

Na Slovensku je len jeden ekonomický týždenník: Trend. Od svojho vzniku fungoval pod slovenskými majiteľmi, ale to už teraz neplatí. Minulý rok ho kúpila finančná skupina Penta a patrí do jej mediálnej skupiny News and Media Holding. Bývalý konateľ a spolumajiteľ vydavateľa Trendu Oliver Brunovský je dnes jeho šéfredaktorom.

Vydavateľ má v portfóliu aj ďalší titul, dvojtýždenník Profit. Kedysi sa zameriaval na financie, dnes zdôrazňuje „zameranie na príbehy ľudí, ktorí sú úspešní v tom, čo robia“. A ako uvádza Mediálne.sk (ktoré tiež patrilo do vydavateľstva Trend Holding a dnes je v News and Media Holdingu), približne pred rokom Profit deklaroval tlačený náklad 14 tisíc výtlačkov. V oficiálnom audite ABC SR však nefiguruje, takže trh jeho reálne čísla nemá. Časopis prešiel minulý rok redizajnom.

Trend_Porfit

Priemerný predaný náklad (zdroj: ABC SR)

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015*
Trend 15 499 16 731 17 306 17 539 15 770 13 506 14 656 13 555 12 676 11 979 11 233

* údaje za 2015 nejsou za celý rok, jen za období, o němž jsou data k dispozici

Časopisy, ktoré vydával málokto

Ani história slovenského printového trhu nie je o nič bohatšia na spravodajské, ekonomické, biznisové či publicisticko-názorové časopisy. Vydavateľstvo Ecopress (dnes Mafra Slovakia) to skúšalo s týždenníkom Formát, no „zabalilo“ to pred desiatimi rokmi, keď ho zrušilo a predplatiteľov predalo W Pressu. Podobný osud stretol týždenník Žurnál, ktorý chcel byť podľa Sme „liberálny protipól konzervatívneho magazínu .týždeň“. Udržal sa len vyše dvoch rokov a skončil v roku 2009, pričom vydavateľ argumentoval ekonomickou situáciou na slovenskom mediálnom a reklamnom trhu a prepadom inzertných príjmov. Predaje Formátu ani Žurnálu neboli známe.

Pamätníci si spomenú aj na Domino Fórum, ktorému v minulosti šéfovali Martin M. Šimečka alebo Štefan Hríb. Náklady nikdy neboli vysoké, aj v časoch „najväčšej slávy“ len málokedy prekračovali 15 tisíc. A to hovoríme o období 14-15 rokov dozadu. Po sérii redakčných a vlastníckych rozchodov fungoval neskôr v inom vydavateľstve Domino Efekt či Eurodomino a keď v roku 2009 zanikal, mal podľa Mediálne.sk predaje „hlboko pod hranicou tisíc kusov“.

Ani dnešné perspektívy tohto typu časopisov nie sú na Slovensku veľké. Limitom sú nízke náklady a inzertné možnosti.

Autor Ivan Krasko pracuje pro web Stratégie.sk (patří do skupiny Mafra). V minulosti působil také ve vydavatelství Trend Holding.

Zařazeno v rubrice: Mediatypy, Slovensko

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.