Economia je druhým rokem finančně soběstačná

roman-latuske_2
Digitální příjmy už tvoří 55 % veškerých příjmů firmy, říká generální ředitel Roman Latuske.

Za necelé první loňské pololetí roku 2016 jste avizovali ve srovnání s rokem 2015 zvýšení zisku před odpisy a amortizací EBITDA o několik milionů korun. Jak nakonec rok 2016 pro Economii z pohledu hospodaření dopadl?

Zatím máme k dispozici předběžné výsledky skupiny před auditem. Z toho, co lze z dosavadních výsledků vyčíst, vidíme, že v roce 2016 se nám podařilo potvrdit trend vývoje hospodaření z posledních dvou let. Výsledek EBITDA se meziročně vylepšil o 30 mil. Kč a zvýšil se na 40 mil. Kč. V letech 2013 a 2014 byl přitom záporný (-104 mil. Kč, resp. -33 mil. Kč). Ještě důležitější je ale to, že se podařilo otočit trend v tržbách, které poprvé meziročně rostly. Celkově je firma druhým rokem jak organizačně, tak i produktově stabilizovaná a finančně soběstačná. Dokážeme si nyní postupně vytvářet rezervy pro nové investice. Uvažujeme nejen o investicích do stávajících projektů, ale také do nových produktů především v digitální podobě.

Souvisí zlepšený výsledek s restrukturalizací, která se uskutečnila v roce 2014?

Rok 2014 byl rokem velké integrace, následný rok 2015 se věnoval postintegračním změnám, stabilizaci celé firmy. Nastavovala se organizační struktura, třídilo se portfolio. Druhé pololetí roku 2015 a  rok 2016 jsme se již věnovali postupnému produktovému rozvoji. Modernizovali jsme stávající produkty, vznikly nové projekty v digitálu, sestavoval se nový inzertní tým. Postupně se nám tyto iniciativy začínají promítat do čísel.

Economia se rozšířila i do oblasti e-commerce a dalších přidružených služeb. Jak se ale na hospodaření projevuje vývoj v klasickém zdroji – v inzertních příjmech?

Většina inzertních příjmů, ruzných inzertních revenue streamů máme několik, meziročně rostla. Týká se to i tištěné inzerce. Ve srovnání s rokem 2015 se inzertní příjmy celkově zvýšily o 9 %. Růst digitální inzerce (display, vyhledávání, RTB, PPC, pozn. red.) je dokonce dvouciferný. Nejvyšší nárůst zaznamenala videoreklama, a to na úrovni téměř 90 %, objem RTB reklamy se zvýšil o 50 %. RTB už přitom vytváří výrazný podíl na našich inzertních digitálních příjmech.

Zmínil jste, že klasická tištěná inzerce se také meziročně zvýšila. Souvisí to se situací na trhu tiskové reklamy?

Printovou inzerci často kombinujeme s konferencemi a speciálními projekty. To považuji za naše velké plus, protože dokážeme klientům nabídnout ucelenou službu. Jedná se tedy o kombinaci mediálního prostoru, eventů, diskusního fóra, a to jak v digitální části, tak v printové části přes speciální magazíny. Rozhodně chceme tímto směrem pokračovat dál. Economia celkově v současnosti generuje už 55 % příjmů mimo printová média – tj. z digitálu a přidružených služeb.

Dá se tedy říci, že se vám podařilo otočit firmu do digitálního prostředí…

Velmi nám pomohla integrace s Centrum holdings. iHned.cz by takového podílu samostatně nemohl dosáhnout.

Akvizice společnosti Centrum Holdings ale přispěla k tomu, že  zvyšujete podíl na digitálních výnosech.

Jsem přesvědčen o tom, že akvizice Centra byla pro Economii klíčovým krokem. Za odvahu k tomuto kroku našeho akcionáře obdivuju. Po letech investic do společnosti se v roce 2013 rozhodl k akvizici další mediální firmy. Integrace nového byznysu se podařila a když se teď podíváme na výsledovku, tak vidíme, že portfolio současné Economie má víc než 30 produktů. A výsledkově nemáme ten jeden dominantní produkt, na kterém všechno stojí. Každý projekt přispívá svým dílem. Považuju to za dobrý mix a za vhodnou diverzifikaci rizika pro střednědobý vývoj. Každý rok funguje něco lépe, něco hůře. I k mému pozitivnímu překvapení se printové tituly díky rozšíření do eventů a konferencí, včetně B2B segmentu, výrazně posunuly dál. Pokud se dříve uvažovalo o tom, zda má smysl pokračovat s odbornými tituly, tak teď se ukazuje, že to smysl rozhodně má.

Roman Latuske, foto: Economia

Roman Latuske, foto: Economia

První čtvrtletí roku 2017 je za námi. Jaké plány jste si stanovili pro letošní rok?

Vytyčili jsme si ambiciózní cíle a myslíme se, že jich můžeme dosáhnout. Chceme výsledek EBITDA vylepšit o 25 %, hlavním tahounem růstu mají být opět tržby. Teď se nám daří obchodně profitovat z organizačních a produktových změn posledních dvou let. K tomu investujeme do dalšího rozvoje stávajícího portfolia. Také jsme investovali do newsroomu, máme nové lidi v týmu, posilujeme nejen redakci, ale i obchod a marketing. Počet zaměstnanců meziročně roste o 4 % na celkových 450 zaměstnanců.

Jak se zmiňované ambiciózní plány promítnou do jednotlivých kroků a nabídky médií vaší společnosti?

Z produktového pohledu je kromě kvalitního obsahu prioritou digitální výkon. Naším cílem a potřebou je dodat pro obchod dostatečně kvalitní reklamní inventory. Začali jsme na home page Centrum.cz částečně programaticky doporučovat obsah. Následovat budou další home page, cílem je lepší vytěžení návštěv a lepší navigace uživatelů  napříč všemi weby. Dalšími rozvojovými oblastmi jsou video, konference, speciální komerční projekty v návaznosti na digitální a printové obsahové produkty. Novou aktivitou je komplexní nabídka pro HR segment. Reagujeme tím na situaci na trhu, kde je zvýšená poptávka po kvalitních lidech. V lednu jsme spustili divizi Economia Trainings, která se orientuje na vzdělávací a rozvojové programy.  Tyto služby pak dokážeme dobře kombinovat s mediálním prostorem – v B2B titulech Moderní řízení nebo magazínu Restart, který je nově čtvrtletníkem Hospodářských novin, či s dalšími přílohami pro HR segment. Je to pro nás zdroj nových peněz, protože jde o rozpočty HR oddělení, nikoli marketingových oddělení.

Předpokládám, že budete chtít rozvíjet věci, které se ukazují jako dynamické, tj. video nebo RTB prodej.

Ano, také digitální reklama na stávajících produktech má potenciál růstu, i když omezený. Video má stejně jako RTB větší potenciál. Chceme být ještě aktivnější v oblasti eventů a konferencí.

Tištěné tituly jsou ve vašem uvažování součástí větších řešení?

My  tituly už ani nedělíme na print a digitál. Máme například rodinu Hospodářských novin a její výsledovka se skládá z klasického printu, digitálu, magazínů Proč ne?, Ego! a ze speciálních projektů, konferencí a dodatečného byznysu typu HN víno.

Jak běží HN víno?

Naším cílem je snížit závislost na klasických standardních typech mediálních příjmů – prodeji reklamy a tištěného obsahu. Proto hledáme  nové příležitosti, které by diverzifikovaly příjmy. Uvedli jsme například HN směnárnu (možnost směnit peníze online, pozn. red.) nebo spustili službu HN víno (internetový obchod s vínem, pozn. red.). Odstartovali jsme i nový produkt Bez šanonu.cz, kterým míříme na naši cílovou skupinu. Je to cloudové účetnictví pro živnostníky a menší firmy, které nabízí základní nástroje pro vyřešení administrativy a účetní agendy. S tímto produktem jsme v počáteční prodejní fázi. Jeho úspěšnost uvidíme v dalších 18 měsících.

V úvodu jste řekl, že díky zlepšenému hospodaření si vytváříte rezervy nejen pro rozvoj stávajících projektů, ale i pro akvizice. Nakolik je případná akvizice aktuální?

Průběžně pokračujeme s monitoringem trhu. Vyhledáváme projekty, které potřebují marketingovou podporu, nebo takové, které nám zapadají do obchodní strategie. Díváme se ale nejen na akvizice, tak na věci, které si sami vyvineme.

Rýsuje se něco konkrétního?

Ano, ale zatím o tom nemůžu mluvit.

Pokud se podíváme na portfolio tištěných titulů, považujete ho za kompletní, nebo vidíte prostor pro jeho rozšíření?

Díváme se spíš na tematické příležitosti, pracujeme s našimi speciály. Považuju za neefektivní kupovat nějaké další větší printové portfolio. Pokud nás napadne zajímavé téma, vyrobíme si takový titul sami. Vyzkoušíme si ho a pokud funguje, přejdeme na pravidelnější frekvenci. To je příklad magazínu Restart zaměřeného na manažerský segment.

Economia se snaží v online prostředí jako jedna z mála společností monetizovat obsah. Loni jste avizovali záměr zpřísňovat podmínky pro uživatele, kteří obsah na iHned.cz často vyhledávají. Jak to teď vypadá?

Jedním z úkolů pro letošní rok je postupná modernizace serveru iHned.cz. Už je to dva a půl roku od doby, kdy jsme zavedli paywall. Na nové podobě iHned.cz pracujeme už řadu měsíců, v blízké době začneme úpravy zavádět. Začneme inovovanou mobilní verzí. Následovat bude web, kde chceme zvětšit prostor pro lifestylové rubriky a pro luxusní segment. Větší prostor dostane business a sportovní rubrika. Upravíme i celkovou podobu home page a strukturu webu.

A z pohledu zpoplatňování?

Strategicky chceme zůstat u modelu metered paywallu (zpoplatnění po vyčerpání určitého počtu článků zdarma, pozn. red.), ten se nám osvědčil. Víc než 15 tisíc uživatelů dnes platí za digitální obsah. A to buď formou příplatku k tištěnému předplatnému, nebo za webovou nebo aplikační nabídku. Cekově to znamená, že 11 % všech distribučních příjmů našich titulů tvoří digitální obsah. Je to částka, která není úplně zanedbatelná, na druhou stranu vidíme potenciál i pro inzertní příjmy. V dalších měsících tedy nebudeme zpravodajskou část iHnedu striktněji zavírat. Chceme rozšiřovat nabídku o další rubriky s odbornějším a byznysovým obsahem, která bude placená.

Projeví se nová podoba webu na nové konstrukci cenových balíčků za odběr obsahu?

Z hlediska uživatelského komfortu plánujeme zapracovat na lepším e-shopu a loginu, ale cenová strategie se v základu měnit nebude. Zůstaneme u toho, že k printovému předplatnému jsou všechny platformy za příplatek 200 Kč. Přístup pouze na web je za 200 Kč měsíčně, tato cena se osvědčila.

Pokud evidujete 15 tisíc digitálních předplatitelů, tak je to necelá třetina toho, co vykazujete v systému ověřování nákladů ABC ČR.

Digitální kmen předplatitelů sledujeme odlišně od způsobu měření ABC. Z naší nabídky se v digitální části ověřování ABC ČR objeví jen minimum, protože nesplňujeme podmínku 51 % prodejní ceny (tj. 51 % ceny hlavního tištěného titulu, pozn. red.). To jsou zastaralá pravidla. Na druhou stranu: to, co se vykazuje v ABC, není pro ekonomiku podstatné. Potřebujeme mít stabilní kmen předplatitelů a zajímá nás především marže z obsahu. Prodaný náklad v ABC  je jedna věc, ale marže z prodeje obsahu je věc druhá a mnohem podstatnější.

Před koncem roku jste podepsali smlouvu o spolupráci s internetovou televizí DVTV. Co v této oblasti chystáte nového?

Zůstaneme u naší dosavadní strategie, sázíme na kvalitní obsah. Prodloužili jsme spolupráci s DVTV a připravujeme řadu nových formátů, které se budou do léta postupně představovat. S jejich uvedením čekáme na nové studio. Video chceme zároveň víc  provazovat do dalších článků na našich serverech, zejména na Aktuálně.cz a iHned.cz. 80 % výnosů generujeme standardními reklamními formáty, u delších videopořadů nasazujeme také midroll. Ve video segmentu jsme také začali vytvářet komerční projekty. Tvoří asi 20 % příjmů.

Nemáte pocit, že se trh online videa už zaplnil?

Trh by neměl prodávat video za nízkou cenu. Také ve videu se ale profiluje možnost prodeje přes RTB, která se bude rozvíjet. Vždy záleží na kvalitě obsahu.

Roman Latuske, generální ředitel, Economia

Generálním ředitelem Economie je od září 2014. Do médií vstoupil v roce 1998, kdy začal pracovat pro mediální skupinu Mafra. Postupně se podílel na řízení rozhodujících částí mediální skupiny (obchod, distribuce, marketing). Po převzetí společnosti firmou Agrofert Andreje Babiše byl zodpovědný za řízení digitální divize Mafra Digital, marketing, tiskovou inzerci a bezplatné tituly. Studoval bankovnictví ve Wiesbadenu, svou kariéru zahájil v oboru financování nemovitostí u německé DePfa-Bank a následně u Hypo-Bank Praha.

Zařazeno v rubrice: Internet & Mobil, Nenechte si ujít, Tisk

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.