Čisté příjmy PR agentur loni klesly na 638 mil. Kč

úterý, 13. června 2017, 14:52 PR, Výzkum MediaGuru

České PR agentury v roce 2016 utržily 1,12 miliardy korun, ukazuje výzkum APRA.

České PR agentury utržily za loňský rok 1,12 miliardy korun, srovnatelně s rokem 2015. Čisté příjmy PR agentur, očištěné od nákladů třetích stran, dosáhly 638 mil. Kč, což bylo o 76 mil. Kč méně než v roce 2015 (-11 %).  Vyplývá to z oborového průzkumu, který pro Asociaci PR agentur (APRA) zpracovala společnost Stem/Mark.

Trhu i nadále silně dominovaly agentury sdružené v APRA, které dohromady reprezentovaly podle odborného odhadu 80 % českého trhu public relations.

Ceny, které agentury účtují klientům, i v loňském roce stagnovaly. Většina agentur zachovala jejich výši na úrovni roku 2015. Mzdy v odvětví mírně vzrostly, 40 % agentur hlásí jejich nárůst do 10 % a naprostá většina agentur předpokládá, že platy píáristů porostou i v letošním roce.

Průměrné hodinové sazby PR agentur v ČR v roce 2016 (vážený průměr)

Pozice Hodinová mzda
Ředitel společnosti 3 810 Kč
Account director 2 903 Kč
Account manager 2 090 Kč
Account executive 1 460 Kč
Account assistant 958 Kč

„Úzce to souvisí s nedostatkem lidí na trhu, pro PR agentury je stále obtížné najít vhodné zaměstnance, nové talenty,“ upozorňuje Kateřina Tučková ze společnosti Stem/Mark. „V otázce největších výzev pro agentury se na prvním místě umístil právě nábor zaměstnanců, největší výzvou je pro 53 % agentur APRA, a hned na druhém místě skončila udržitelnost zaměstnanců se 40 %. Jasně to ukazuje, že agentury se intenzivně zabývají náborem kvalitních lidí a ty, které mají, se snaží udržet,“ dodává.

V drtivé většině případů hledají agentury nové pracovníky do svých týmů mezi novináři (73 % agentur), v absolventských programech (47 %) a také u své konkurence (47 %).

Na letošní rok pohlíží agentury optimisticky

Pohled na letošní rok je u PR agentur optimistický. Více než polovina (54 %) se domnívá, že rok 2017 pro ně bude úspěšnější než rok 2016. 

„Public relations se za posledních deset let radikálně změnily, zvýšila se kvalita služeb a totálně se změnilo prostředí médií, reklamy a internetu. Přesto už třetí rok zažívá trh PR zdravý růst založený na rostoucí spotřebě domácností a silném růstu ekonomiky. Lidé více utrácejí, firmy hledají zaměstnance, veřejnost je stále aktivnější a vlivnější. Pokud nenastane nějaký vnější ekonomický otřes, věřím v dlouhé období růstu,“ říká předseda APRA Jan Kučmáš. 

Dovednostem vévodí multimediální obsah

Největší nárůst zakázek hlásí agentury opět v oblasti sociálních médií a vedení komunit (53 % z nich) a očekávají, že tato oblast i nadále poroste. Na druhém místě skončily klasické media relations (nárůst zakázek v této oblasti hlásí 47 % agentur) a na třetím místě jsou vytváření multimediálního obsahu a také poptávka po seniorních konzultacích (shodně s nárůstem počtu zakázek u 40 % agentur).

„Nárůst zakázek v oblasti digitálních médií se promítl i do nových požadavků agentur na dovednosti jejich PR manažerů,“ doplnila Kateřina Tučková. „Vytváření multimediálního obsahu považuje za klíčovou dovednost 53 % agentur. Schopnost pracovat se sociálními médii a vedením komunit je dnes už pro agentury stejně důležitá jako schopnost PR manažerů budovat vztahy s médii, obě kategorie obdržely shodně 47 %.“

-stk-