Mladá fronta sází na online a zvyšuje dosah

úterý, 15. srpna 2017, 11:50 Internet & Mobil, Tisk Martina Vojtěchovská

Online by měl přinášet vydavatelské části zisk, říká generální ředitel Mladé fronty David Hurta.

Loni na jaře se podstatná část portfolia vydavatelství Mladá fronta odstěhovala v rámci prodeje do mediální skupiny Czech News Center. Z tištěných titulů zůstal Mladé frontě především týdeník Euro. Začala zcela nově budovat svá internetová média a postupně také přidávat některé tištěné tituly. Jak se za více než rok strategie Mladé fronty změnila a jaké má plány do budoucna, nastiňuje v rozhovoru generální ředitel David Hurta.

Před začátkem prázdnin oznámila společnost Mladá fronta jmenování Jana Maška do pozice výkonného ředitele. Co si od jeho příchodu slibujete a jakým způsobem si rozdělíte kompetence ve vedení firmy?

Honzu Maška znám z působení v naší rumunské pobočce a jsem přesvědčen, že do našeho týmu dobře zapadne. Důvod jeho jmenování souvisí s naším vývojem po odprodeji části vydavatelství společnosti CN Invest. Oproti dalším velkým vydavatelským domům jsme mnohem více zaměřeni na přímý prodej, což klade nároky na personální zajištění. Mladá fronta se teď nachází ve fázi rozvoje, chceme dál vyhledávat akvizice, několik jich máme rozjednaných. To je především můj úkol. Stejně jako budování strategie Mladé fronty a posilování značky. Jan Mašek má přinést našemu směřování nový pohled, a to především po obchodní stránce.

Mluvíte o akvizicích. Udělali jste jich několik v onlinu (Finance.cz, Cnews.cz, Videačesky.cz aj.), vyhledáváte i další možné příležitosti právě v onlinovém segmentu?

Obecně v onlinu potenciál vidíme. Díky rozvoji a akvizici v onlinu se Mladé frontě podařilo po odprodeji opět nastartovat růst. Aktuální data návštěvnosti českého internetu NetMonitor za červenec 2017 uvádí, že online tituly Mladé fronty zaznamenaly nárůst o 86,3 %. Považuju to za úspěch Erika Dvořáka (ředitel divize Online Mladá fronta, pozn. red.). Po prodeji nám zůstalo Euro.cz a další dva weby, v současnosti máme 19 online titulů. Záměrně jsme vynechali lifestyle a soustředili se především na odborné weby. To se nám vyplatilo. Balíček ekonomických webů Euro a Finance patří s návštěvností 1,5 mil. reálných uživatelů k největším v segmentu ekonomika a finance. Druhý směr, kterým jdeme, představuje segment auto-moto. Nyní jsme kompletně získali ochranné známky k novým akvizičním titulům. Ovládáme u nás teď 40 % trhu s tištěnými a online automobilovými tituly. Výhledově by nás mohly ještě zajímat segmenty hobby, bydlení a kutilství. Klasický lifestyle máme jen pro doplnění portfolia. Otočili jsme kormidlo a orientujeme se především na odborný segment.

Na jedné straně rozšiřujete online portfolio a považujete ho za stěžejní pro další vývoj. Tištěné tituly jste ale po odprodeji většiny titulů firmě CN Invest také doplnili. Ať už o motoristické časopisy v licenci německé Motor-Presse Stuttgart, nebo o nový dětský časopis Puntík. Považujete portfolio tištěných titulů za uzavřené?

Neřekl bych za uzavřené. Pokud by se objevil titul, který by nás zajímal, nebudeme se bránit. Jak jsem řekl, směr hobby a kutilství by do našeho záměru zapadal. Zatím ale nevidíme na trhu nic, do čeho bychom se pustili. Je to spíš otázka příštího roku. Stále také vlastníme ochrannou známku na časopis Ohníček. Po úspěšném startu časopisu Puntík, kde evidujeme po čtyřech týdnech prodeje prodaný náklad 20 tisíc, téměř 900 předplatitelů, 1 000 fanoušků na Facebooku a 7 018 návštěv webu, uvažujeme o retro vydání Ohníčku. Mohl by vyjít jako speciál před Vánoci.

David Hurta, foto: Mladá fronta
David Hurta, foto: Mladá fronta

Vrátíme-li se ještě k online portfoliu, projevil se nárůst počtu titulů na zvýšení tržeb z onlinu a na navýšení jeho podílu na celkových tržbách Mladé fronty? Jinými slovy, překlápí se Mladá fronta také do onlinové společnosti i z hlediska tržeb?

Překlopíme se do onlinové firmy velmi brzy. Hrubým odhadem je teď poměr výnosů z printové a onlinové části vyrovnaný. Rozvojově se jednoznačně zaměřujeme na online. Právě online by měl do budoucna přinášet vydavatelské části zisk. Aktuální strategie je ve vydavatelské části jasná: prioritní je Euro a Euro.cz, ale větší peníze budeme získávat z onlinu. Tištěný trh nás už na větší objemy nepustí. Vedle toho máme úspěšnou knižní divizi a divizi lékařských titulů Medical Services. Zajímavé je, že v obecném vnímání nejsou tyto divize tolik s Mladou frontou spojované, přitom byznysově jde o velmi úspěšné projekty. Například divize Medical Services je dnes zisková díky změnám v obchodní strategii, kde jsme se před nedávnem zaměřili na odbornou nakladatelskou činnost. Pod divizi spadá nyní 22 odborných časopisů, 40 vzdělávacích akcí, za letošní rok vydáme 40 odborných knih. Největším zdrojem příjmů jsou speciální projekty, do kterých spadají i knihy.

Společnost Mladá fronta je aktuálně rozdělena do několika divizí – vydavatelské divize na čele s týdeníkem Euro, divize Medical Services, knižní divize, online divize a nejnověji divize motoristických titulů. Uvažujete do budoucna o další divizi?

Hlavním naším cílem je rozvíjet produkty v rámci stávajících divizí. Neznamená to ale, že bychom se otevření nové divize za každou cenu vyhýbali.

Motoristické tituly nově vydáváte v licenci německého vydavatelství Motor-Presse Stuttgart. Proč jste se časopisy jako Auto motor sport, Motocykl či Auto 7 rozhodli začlenit do svého portfolia?

Mladá fronta je odborně zaměřená, nechceme být lifestylovým vydavatelstvím. Proto jsme si vybrali odbornější segmenty. Toto rozhodnutí považuju za správné. A tituly vydavatelství Motormedia přesně zapadají do odbornější části a tedy do naší strategie. Pracují s jednou cílovou skupinou, úzce vymezenou –  čtenáře se zájmem o auta a motorky – a také s jedním druhem inzerentů. To je pro nás zajímavé, jsme schopni udělat velmi dobrý servis, protože necílíme na celý trh.

Na jak dlouhé období jste licence k vydávání těchto titulů získali?

Licence jsme získali na dobu neurčitou. Stále ještě probíhají některé procesní a právní věci, ale je to velmi zajímavé a zdravé portfolio. Díky němu můžeme nabídnout balíček, který propojuje cílové skupiny Eura a motoristických časopisů. Můžeme tím zasáhnout větší podíl na trhu. Navíc v onlinu máme server Autobible.cz, který dosahuje téměř půl milionu reálných uživatelů měsíčně.

Společnost Motormedia, která dosud uvedené motoristické tituly vydávala, drží stále menší podíl v distribuční společnosti Mediaprint & Kapa. Co se s ním stane?

To bude řešit insolvenční správce. Musí mít pověření věřitelského výboru. My se budeme snažit podíl koupit, ale nečekám, že by se to povedlo dříve než před Vánocemi.

Portfolio Mladé fronty jste začali budovat nově poté, co většina titulů odešla do společnosti CN Invest. Podařilo se vám výnosově tento výpadek nahradit?

Odprodali jsme velkou část firmy, ze střednědobého pohledu výnosy z této části určitě nahradíme. Všechny naše divize aktuálně rostou. A do budoucna určitě plánujeme expanzi.

A z pohledu zisku?

Pokud jde o výsledek hospodaření, tak jsme na tom výrazně lépe v printové části než před prodejem. V onlinu to ještě doháníme. Na těch titulech, které nám zbyly po prodeji, máme ale dnes vyšší tržby než loni. Narůst v onlinu je asi 350 %, což ale souvisí i s rozšířením portfolia. V onlinové reklamě nám hodně pomáhá RTB a Adsense, které významně rostou. Právě online by měl výsledkově pomáhat printu. Euro spadá do balíku s Euro.cz a Finance.cz. Chceme ho dostat do černých čísel, už jsme velmi blízko.

Kde se chce celkově Mladá fronta na trhu pohybovat?

Chceme se pohybovat v TOP deset vydavatelství. Není to ale klíčový cíl. V onlinu chceme být v segmentu ekonomika-finance jedničkou trhu.

Majitel Mladé fronty František Savov žije už čtyři roky trvale v Londýně. Jak se tato situace odrazila na chodu vydavatelství?

S akcionářem se potkávám zhruba čtyřikrát ročně, a to se za celou dobu mého působení v Mladé frontě nezměnilo. To, jestli pan Savov bydlí v Praze nebo v Londýně, nemá na Mladou frontu žádný vliv. Jedeme ve standardním režimu, tak jako řada jiných firem, jejichž majitel sídlí v zahraničí.

David Hurta, generální ředitel, Mladá fronta

Od roku 2011 je generálním ředitelem vydavatelství Mladá fronta, kde je zodpovědný za vydavatelství, nakladatelství a Medical Services. Ve vydavatelství působí již od roku 2008, kdy postupně zastával pozice ředitele divize Časopisy a divize Euro E15. V mediích pracuje na manažerských pozicích více než 14 let (První novinová společnost, Mafra a Mediaservis).