Noviny a časopisy, které na Slovensku skončily

noviny_balik
Rekapitulujeme, které noviny a časopisy nevydržely na slovenském trhu i přes vysoké prodeje.

Ktoré printové tituly na Slovensku na Slovensku ukončili vydávanie? Boli to desiatky periodík, pričom niektoré v najlepších časoch dosahovali desaťtisícové až stotisícové náklady. MediaGuru.cz prináša výber najzaujímavejších zrušených printov.

Zredukované denníky

V časoch najväčšieho boomu denníkov ich vychádzal na Slovensku dvojciferný počet – s celoslovenským pokrytím. Mnohé postupne zanikli; vychádzať prestal denník naklonený Mečiarovi Slovenská Republika aj jeho ideový pokračovateľ Nový deň. Niekdajší socialistický titul Práca, ktorý v roku 1989 tlačil 240 tisíc výtlačkov podľa Mediálnej ročenky, neskôr prešiel pod denník Sme, ktorý istý čas používal názov Sme/Práca. Ďalší socialistický denník Roľnícke noviny, ktorý mal v roku 1989 v priemere 80-tisícový náklad, postupne klesol k len štvorciferným číslam. V prvom polroku 2003 predával 5 500 výtlačkov podľa oficiálneho auditu ABC SR. Dnes je z neho týždenník.

Ďalej to dotiahla Národná obroda. Ako píše Mediálne.sk, denník viackrát menil majiteľa aj zameranie. „Denník sa zaradil do skupiny médií okolo Pavla Ruska,“ uvádza k jednému obdobiu jeho existencie. Potom zmenil majiteľa ešte niekoľkokrát a nedokázal si udržať predaje. Spomedzi auditovaných hráčov na denníkovom trhu mu ku koncu jeho existencie patrilo posledné miesto – v januári až máji 2005 predával 10 500 výtlačkov. Pre porovnanie, najväčší mienkotvorný denník Sme mal v rovnakom období takmer 77 tisíc. Publisher Národnej obrody pri jej konci avizoval náhradu, ktorá však nemala byť mienkotvorná, ale bulvárnejšia. Mala pracovný názov No.1, napokon začala vychádzať pod názvom 24 hodín. Vydržala však iba pol roka.

Zanikali aj názorové týždenníky

Aj trh týždenníkov sa menil. Názorový Domino fórum mal v redakcii počas svojej existencie viaceré výrazné mená žurnalistiky; šéfredaktormi boli okrem iného Martin M. Šimečka, Štefan Hríb alebo Peter Schutz, ako uvádza Mediálne.sk. V roku 2004 však z neho odišla redakcia na čele s Hríbom, „Domino“ bolo autorsky vyprázdnené a aj keď sa vydavateľ pokúsil redakciu zrekonštruovať s novými ľuďmi, titul napokon zanikol, ako spomína Medan.sk. Hríb si založil časopis .týždeň a ten existuje dodnes. Prečítajte si viac o spravodajských tituloch na Slovenskurozhovor s riaditeľkou vydavateľstva .týždňa Adou Šimšíkovou.

Medzi zaniknuté spravodajské časopisy patrí tiež Formát. Vydával ho Ecopress (dnešná Mafra Slovakia) najskôr samostatne, neskôr aj ako supplement Hospodárskych novín. „Podľa šéfredaktora Miloša Nemečka si Formát za tri roky existencie nedokázal nájsť ani čitateľov, ani inzerentov,“ cituje Mediálne.sk s dodatkom, že jeho predaje boli okolo 5 tisíc kusov. Predplatiteľskú bázu následne odkúpil týždenník .týždeň.

Konkurenčné programové časopisy

Situácia sa menila tiež v segmente programových časopisov. Dlhodobo sa udržal týždenník Eurotelevízia, no obmenila sa jeho konkurencia. Relatívne dlhé obdobie od 1993 do 2005 o rovnakého čitateľa bojoval TV Komplet, ktorý podľa ABC SR dokázal napríklad v roku 2001 predávať aj 110 tisíc výtlačkov. V jednom období sa mu nárazovo podarilo personálne posilniť, keď k sebe získal početnú skupinu redaktorov konkurenčnej Eurotelevízie, no tí postupne odišli. Vydavateľom TV Kompletu bola istý čas „nebankovka“ Horizont Slovakia, tá sa však dostala do problémov, skončila a s tým nastali ťažké časy aj pre TV Komplet. Časopis zmenil majiteľa, nedarilo sa mu udržať pozíciu, klesali mu predaje. „Náklad klesá, často sa mení personálne obsadenie a niektoré texty sú prinajmenšom nekvalitné. Zvyšuje sa cena nad úroveň Eurotelevízie, klesá počet strán, papier je čoraz nekvalitnejší a inzerciu tvorí zväčša kampaň na ostatné tituly domáceho vydavateľstva,“ hodnotí Mediálne.sk, ktoré časopisu venovalo kritickú analýzu. TV Komplet skončil v roku 2005.

Zanikol aj ďalší programový týždenník Markíza. Ten štartoval v roku 1997 ako titul výrazne previazaný s televíziou Markíza a profilovaný ako TV guide, každý deň so štyrmi stranami programových stĺpcov a stranovými TV tipmi. Promoval relácie a tváre Markízy. Pri úvodnom čísle avizoval náklad 100 tisíc kusov, ale nikdy nebol auditovaný. Neskôr znížil počet programových strán, preprofiloval sa z programového titulu na šoubizovo-lifestylový. Zanikol v čase hospodárskej krízy v roku 2010. Jeho značku prebral Petit Press, aby pomohol svojmu inému titulu: „Zámer je len jeden, pomôcť TV Svetu k lepšej predajnosti. Jednak získaním predplatiteľov Markízy, jednak pokúsiť sa zvýšiť predaj cez verných kupujúcich Markízy,“ povedal pre Mediálne.sk Peter Mačinga z Petit Pressu. Tri mesiace vydával „Markízu TV Svet“ v náklade 15 tisíc kusov, čo bolo podľa Mačingu rovnako veľa, ako tlačil predošlý vydavateľ. Pripomíname, že pri štarte Markíza deklarovala stotisícový náklad.

Mimochodom, aj TV Svet sa zmenil. Začínal ako lacný dvojtýždenník a predávalo sa z neho vyše 50 tisíc výtlačkov, dnes je týždenníkom so 7-tisícovými predajmi.

O dva spoločenské týždenníky menej

Aj švajčiarsky vydavateľský dom Ringier (dnes Ringier Axel Springer) prehodnocoval portfólio. Poučený z projektu týždenníka Čas, zrušeného v roku 2001, začal štyri roky na to vydávať Nový Čas Ľudia, ktorý profiloval ako spoločenský týždenník za najnižšiu cenu na trhu. Aj ten však zrušil, a to po troch rokoch v čase hospodárskej krízy. Aj keď mal na pomery trhu a doby nie najhoršie predaje okolo 65 tisíc kusov, vydavateľ označil segment spoločenských nízkocenových magazínov ako „neperspektívny z hľadiska inzertného, ako aj v oblasti výnosov z predaja“.

O spoločenský časopis sa v roku 2004 pokúšalo aj malé vydavateľstvo Ela Publishing, pre ktoré bol Live! jedným z dvoch titulov. Na trh prišiel ako týždenník s veľkým rozsahom a dôrazom na grafickú stránku – podľa Trendu mal mať napríklad 6 fotoreportérov. Zanikol po dvoch rokoch. A to chcel byť v roku 2005 „lídrom na trhu týždenníkov“.

Dlhoročným lídrom týždenníkov tak aj napriek pokusom konkurencie ostáva Plus 7 dní.

Medzi bulvárnymi časopismi to vyše desať rokov skúšal Star, ktorý viackrát zmenil majiteľa aj periodicitu – z týždenníka na dvojtýždenník, aby napokon skončil v slovenskej Mafre znovu ako týždenník. Tam vydržal len pár mesiacov a dostal stop v roku 2016 pri menej než 5-tisícových predajoch. Podľa zástupcu vydavateľstva „výsledky neboli úplne podľa predstáv“.

Zrušili tradičné značky

Spomedzi mesačníkov si prešli zmenami tradičné značky. Magazín s radami pre ženy Dorka, ktorý vychádzal od 60. rokov minulého storočia, rebrandovali na Praktickú Slovensku a dnes má 7-tisícové predaje. Časopis Rodina zase Ringier najskôr rebrandoval na Rebeccu a posilnil cielenie na ženy 30+, ale po piatich rokoch ju zrušil. Posledný rok predávala 27 tisíc výtlačkov. Ringier Axel Springer na Slovensku skončil tiež v najmladšom segmente dievčat-tínedžeriek, pre ktoré najskôr vydával mesačník In! Len pre baby podľa maďarského formátu, potom ho rebrandoval na Evu Girl! a nakoniec zrušil aj ten. Zle sa predával a bol stratový, ako pre Mediálne.sk povedala hovorkyňa vydavateľstva. Dokopy to trvalo necelých sedem rokov.

Odporúčame tiež: Slovenským titulům klesá prodej, jsou ale i výjimky

Zařazeno v rubrice: Mediatypy, Slovensko

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.