Pro znalce: srovnání TV reklamy z 50.-60. let USA vs. dnešek aneb trochu historie nikoho nezabije.

pátek, 22. srpna 2008, 17:29 TV MediaGuru

Pohled zpět dokáže přinést pobavení i trochu nadhledu. Prohlédněte si reklamy z USA z 50. a 60. let...

A teď srovnání s dnešními reklamami:

- důraz byl v minulosti položen na značku, resp. na produkt (Unique Selling Proposition). Nikde neuvidíte promo akce ani slevy … žádné „Nyní sleva 20%.“ Od té doby uteklo hodně vody, dnes je kladen důraz na krátkodobou návratnost investic a tak promo akce a slevy prostě frčí.

- 50. léta byla jednodušší: V reklamách jsme viděli výrazně méně line extensions, málo light nebo bio verzí. Ani u Coca-Coly, ani u Marlboro. Alka Seltzer byl prostě Alka Seltzer. Jen snad u léků je vidět mentolovou příchuť. Dnešní úspěšná značka hned vyvíjí různé varianty a přeskakuje z branze do branže (značka Virginia Records se z nahrávací společnosti dokázala přenést např. mezi aerolinky).

- 50. léta byla velkorysá: lahve s kolou byly nějak větší, nezdá se vám? Rozhodně neměly 2 deci, dneska jsem měl u obědu strach, že tu minilahvičku spolknu.

- 50. léta byla svým způsobem svobodnější, bez restrikcí: cigára? pivo? Reklama na ně? No problem… pro kuřáky doporučuji čas videa okolo 20 min. 10 sec., uvidí Marlboro Country bez restrikcí. Dnes je reklama na tabákové výrobky v TV zakázána, reklama na alkohol je v některých zemích zcela zakázána, v jiných (UKrajina) může běžet až po desáté hodině.

- 50. léta byla méně uspěchaná: délka reklam? Klidně minuta. To byla běžná délka reklam. Ještě jednou, minuta! (V sedmdesátých letech se reklamy zkrátily na průměrně 45 sekund, v osmdesátých letech 30sec, dneska hluboko pod 30sec). Tak nějak bylo na všechno víc času. Pro zajímavost: dneska najdete podobně dlouhé reklamy… v Egyptě. Vodafone, 2007.

Díky delším stopážím nebyly reklamy tak akční. Táhly se jak brazilská telenovela, v poklidu směřovaly k pointě, někdy ani to ne.

- Už tehdy věděli, že opakování je matkou moudrosti, ve spoustě reklam opakují do nekonečna slogan … Like sending your sinuses to Arizona. Nemáme to rádi, nenávidíme to, ale fakt je ten, že vysoká frekvence oslovení úspěšně podporuje budování povědomí o značce, případně Top Of Mind pozici.

- 50. léta byla cudnější: ani na pláži nejsou slečny z reklam zcela svlečené. Nahota se moc nenosila - ačkoli v koupelně už můžeme sledovat, jak trendy nenápadně ťukají na dveře…

- V reklamě na Alka Seltzer můžete pozorovat mnoho pupků .. .občas se v reklamách zableskne pleš. Dnes vidím pleš v reklamě jen tehdy, když režisér chce dotyčnou osobu postavit do pozice opravdového zoufalce, outsidera, losera nebo minimálně člověka jdoucího proti proudu. Viz geniální reklama na Jameson zde:

Zkrátka v padesátých letech bylo mnohem méně dokonalosti, lidé účinkující v reklamách byli lidští, humánní a ne reklamní nadlidé.

- 50. léta nedisponovala tak vyspělou TV technikou. Občas tedy chybí barevné záběry na úžasně nabarvené vlasy, kvalita trikových záběrů odpovídá době. Někdy si divák prostě musel obrázek dodat sám. Představit si, jak letí v kufru do Arizony.

- pokud se chcete podívat na násilí, přetočte na čas 22 min, 10 sec. Z toho jde hrůza, že? Pokud jste se už vyděsili, všimněte si toho, že reklama byla na nakládané okurky. TV reklamy na podobné laskominy (produktové kategorie) nám takřka vymizely, okurky se staly komoditou a na značce okurek – zdá se – skoro nikomu nezáleží. Což je škoda, protože některé dnešní nakládačky se skoro nedají jíst.

To co jste shlédli je pochopitelně výběr, těžko říci zda výběr těch nejzajímavějších nebo nejlepších reklam ze zmíněné doby. Tak si nemysleme, že tehdy byla reklama lepší nebo horší. Byla jiná, odpovídala době i místu vzniku: USA 50. a 60. let.