Finanční produkty vybírají zákazníci zejména na internetu

pátek, 17. dubna 2009, 18:00 Internet & Mobil MediaGuru

Většina českých uživatelů internetu si před nákupem finančního produktu nejdříve udělá průzkum na internetu. Vyplývá to z výzkumu společnosti TNS Infratest pro Google.

Ze statistik vyhledávání je zároveň vidět, že zájem o finanční produkty výrazně roste - za poslední 2 roky se hledají o 165 % častěji. Nejhledanější finanční produkty na vyhledávači Google.cz od začátku roku najdete v oblasti pojištění, uložení peněz a stavu cenných papírů.

„Uživatelé velmi pružně reagují na aktuální události,“ říká Dan Nohel z Google ČR a dodává: „Informace z Google Trends se proto mohou stát zajímavým informačním vstupem do rozhodování marketingových manažerů, kteří tak mají možnost přizpůsobovat marketingovou strategii aktuálním zájmům zákazníků.“

Z trendů ve vyhledávání lze například odečíst, že slevy vyhledávají uživatelé periodicky každý konec roku, po sousloví „finanční krize" začali uživatelé pátrat v polovině září loňského roku a od té doby jejich zájem stále roste.

O finanční produkty je na Google.cz zájem celoročně, a to dokonce větší než o celebrity. Význam vyhledávání informací o financích a finančních produktech se ještě více prohlubuje právě v ekonomické krizi, kdy rostou ceny a klesá důvěra, a tak se zvyšuje trend online hledání té „nejvýhodnější nabídky“. Od  prosince výrazně stouplo vyhledávání státních dluhopisů a od minulého roku návštěvníci zkoušejí také investiční zlato. Vyplývá z toho, že uživatelé se obracejí k jistotám a jsou v investicích opatrnější.

Z hlediska finančních produktů je pak zajímavé, že 86 % spotřebitelů, kteří si pořídili životní pojištění, nejdřív zkoumalo nabídky na internetu. 63 % nově založených spořících účtů pak také bylo zřízeno po podrobném online průzkumu. (zdroj: průzkum TNS Infratest pro Google)

Nejvyhledávanější slova na Google.cz

I v prvních měsících roku 2009 Češi potvrdili trend opatrnosti: stouplo vyhledávání pojišťoven (komerční i zdravotní), zajímali se více o pojištění vkladů a častěji zjišťovali informace o penězích na dluh. Z nárůstu vyhledávání taky můžeme dedukovat, že lidé více přemýšlí o vytváření finančních rezerv a snaží se najít optimální uložení peněz (spořitelna, banka, investice). Více se zajímají o změny kurzů dolaru i eura a stav cenných papírů (rm system, akcie, obligace); podnikatelská sféra se teď častěji zajímá o factoring - odkup pohledávky třetí stranou; lze předpokládat, že vlivem poklesu provozního kapitálu. (viz žebříček největších skokanů v oblasti financí; leden - duben 2009)

První čtvrtletí se neslo také ve znamení daní a poplatků za rok 2008 (finanční úřad), finanční krize ovlivnila zájem jak o vývoj kurzu eura i dolaru, tak o vývoj akcií. Hledali jsme i informace o inflaci, nezaměstnanosti a jiných statistických ukazatelích (statistický úřad). V rámci osobních financí lidé nejčastěji vyhledávají informace o výpočtu mzdy a důchodu, o odchodu do důchodu, případně konstantních symbolech.  (viz žebříček nejvyhledávanějších slov v oblasti financí; leden - duben 2009)

K dotazům ohledně finančních produktů se na Google.cz uživatelům zobrazuje relevantní reklama dle kontextu, tzv. reklama ve vyhledávání (87 % uživatelů přichází na stránky právě přes vyhledávače). Kromě reklamy ve vyhledávání umožňuje reklamní systém Google AdWords firmám využít i reklamu v obsahové síti Googlu (zasahuje více než 75 % internetových uživatelů na celém světě).

Výhodou reklamy v systému Google AdWords je, že si ji mohou dovolit i malé a střední firmy, které tak mají možnost efektivně cílit za rozumných podmínek, přesně měřit dopad a zabezpečit návratnost své investice do online reklamy. V AdWords totiž platí inzerent pouze za reklamu, o kterou někdo projeví zájem a klikne na ni. K dispozici mají i nástroje pro snadné plánování a měření kampaní (Google Analytics, AdPlanner, Optimalizátor webových stránek Google, Insights for Search). Více informací najdete na www.google.cz/adwords.

Na rozdíl od České republiky, kde je podíl reklamy ve vyhledávání přibližně 20% (zdroj: SPIR), je to ve vyspělých ekonomikách výrazně více, až 60%,  a i nadále se u reklamy ve vyhledávání očekává rostoucí trend (až 64%). (zdroj: J.P.Morgan)

Více informací o nejvyhledávanějších slovech na vyhledávači Google najdete v Google Insights nebo Google Trends.

Největší skokani v oblasti finančních institucí a finančních produktů (2009):

1. pojišťovna

2. spořitelna

3. banka

4. peníze jako dluh

5. pojištění vkladů

6. zdravotní pojišťovny

7. kurz dolaru

8. leasingová kalkulačka

9. rm system

10. investice

11. akcie

12. euro

13. dotace eu

14. obligace

15. factoring

Nejvyhledávanější slova v oblasti financí (2009):

1. finanční úřad

2. výpočet mzdy

3. euro

4. kurz dolaru

5. mzdová kalkulačka 2009

6. daňová kalkulačka

7. finance

8. inflace

9. čistá mzda

10. výpočet důchodu

11. Český statistický úřad

12. ekonomická krize

13. nezaměstnanost

14. akcie

15. odchod do důchodu