Bude mít jednou každý svůj profil na komunitním webu?

úterý, 21. července 2009, 15:31 Internet & Mobil MediaGuru

Agentura Mediaresearch realizovala v květnu rozsáhlý netpanel omnibusový výzkum na téma komunitních webů, sociálních sítí a jejich monetarizace.

Ve své základní části výzkum zjišťoval charakteristiku návštěvníků, frekvenci návštěv a dalších aktivit na komunitních webech. Mezi další zjištění patřily také důvody pro a proti vytváření profilů na komunitních webech, zveřejňované informace a očekávání s těmito weby spojená. Druhá část na téma monetarizace není součástí této zprávy.

 

Kdo je na komunitních webech denně a proč je navštěvuje?

 

Komunitní weby jsou dnes již zcela běžnou součástí internetového prostředí, alespoň jednou denně je navštěvují téměř dvě pětiny internetové populace a alespoň jednou týdně dokonce tři čtvrtiny internetové populace. Ačkoliv se z genderového pohledu užívání komunitních serverů neliší, mezi různými generacemi můžeme již pozorovat zřetelné rozdíly.

Nejaktivnější je v návštěvnosti věková skupina 15‑24 let. Téměř polovina těchto mladých lidí navštěvuje komunitní weby několikrát denně a další cca třetina pak alespoň jednou za týden. Naopak respondenti starší 45 let mají oproti ostatním věkovým skupinám nejmenší zájem komunitní weby navštěvovat, ale i přesto chodí na tyto weby alespoň jednu za týden více než polovina z nich.

 

 

Lidé chodí na komunitní weby nejčastěji za prohlížením novinek, alespoň denně tak činí více než třetina respondentů, kteří deklarovali alespoň týdenní návštěvu komunitních webů. Druhým nejčastějším důvodem pro návštěvu komunitního webu je komunikace s jinými členy komunitního webu.

 

Kdo ještě nemá na komunitním webu svůj profil?

 

Vlastní profil na některém komunitním webu má vytvořeno 67 % internetové populace 15+ a pouze čtvrtina lidí profil vytvořen nemá a ani o tom v nejbližší době neuvažuje. Konzervativní jsou v tomto ohledu především lidé nad 45 let.

Respondenti, kteří na komunitních webech nemají žádný profil, uvedli jako hlavní důvod nevoli mít svůj profil veřejně vystavený na internetu nebo také nedostatek času. Část respondentů vyjádřila nezájem, popř. nenarazila na komunitní web, který by jí vyhovoval. Přibližně desetina respondentů by si profil vytvořila, ale neví přesně jak.

 

Hlavním důvodem, proč by respondenti vyzkoušeli nový komunitní web, je udržování stávajících vztahů s kamarády a přáteli. Podobně „silným“ argumentem (tj. určitě ano) je udržování stávajících vztahů se členy rodiny, případně zajímavá zábava. Mezi další důvody patří možnost setkávat se s lidmi stejného zájmu či zaměření, získání praktických doporučení či možnost něco se naučit a získat názory ostatních.

Jaké informace o sobě uvádíme? Jsou vůbec pravdivé?

 

Téměř dvě třetiny respondentů, kteří mají vytvořený alespoň jeden komunitní profil, tvrdí, že o sobě ve svých profilech uvádí vždy pravdivé informace, více než třetina připouští, že ne všechny informace, které uvádí, jsou vždy pravdivé – většinou však ano.

Respondenti ve svých profilech nejčastěji prozrazují svou komunitní přezdívku (80 %), věk (77 %), e-mailovou adresu (75 %), místo (město) bydliště (72 %) a profilovou fotku (71 %). Cca 60% členů komunitních webů uvádí i celé jméno (jméno i příjmení), zájmy a koníčky a vlastní fotografie a videa. Zhruba polovina dále zveřejňuje svůj partnerský stav, datum narození, kontakt na icq, msn, skype či jiný kontakt a údaje o své profesi. Čtvrtina lidí rovněž uvádí své telefonní číslo.

 

Všechny tyto často uváděné informace naznačují, že lidé, kteří komunitní weby využívají, mají ke komunitním webům relativně velkou důvěru.

Mnohem méně respondentů ve svých profilech uvádí odkaz na jiné jejich webové stránky, blogy či jiné profily, informace o rodině a o přátelích. Nejméně lidé prozrazují své politické a náboženské názory a jméno/název svého zaměstnavatele.

 

Zpráva obsahuje pouze výběr informací, kompletní a do hloubky zpracovaná data z výzkumu, nabízíme ve volně prodejné studii.