Google Instant - důsledky pro trh

pátek, 10. září 2010, 14:30 Internet & Mobil MediaGuru

Google představil novou vychytávku pro svou vlajkovou loď (vyhledávač). Jaká má (na první pohled) pozitiva i negativa se pokusím odpovědět v článku.

Jak Google Instant funguje si můžete vyzkoušet zatím pouze na "americké" doméně www.google.com. Pro českou lokalizaci Googlu bude instant search spuštěn příští týden (pravděpodobně ve středu během Google Day). Stručně řečeno, výsledky hledání se Vám zobrazují již během Vašeho hledání. Jakkoliv to zní neuvěřitelně, (z hlediska rychlosti přenosu a zpracování dat) výsledky se Vám zobrazují po zadání každého nového písmena, takže než napíšete delší slovo, budete mít za sebou již několik zhlédnutých stránek s výsledky.

Pozitiva: pozitiva jsou nesporná. Zkušení uživatelé (a zkušení searcheři:) se s touto novinkou sžijí téměř okamžitě a umožní jim to podstatně rychlejší vyhledávání relevantní informace. Osobně tuto novinku velmi vítám a jsem s ní velmi spokojený.

Negativa: negativem určitě bude, že nezkušení uživatelé budou úplně mimo. Již během (kostrbatého) psaní se jim ukáží výsledky (v tu chvíli ještě pravděpodobně nerelevantní) a to je dosti pravděpodobně zmate (budou v nich číst, nechápat a klikat).

Druhým negativem, je možný nový způsob, kterým se začne dělat optimalizace pro vyhledávače. Příklad: jestliže člověk chce napsat slovo "půjčka" musí napsat nejpve "půj" a již při tom se mu zobrazují nové a nové výsledky "půjčovna vozíků brno." Je ale mnohem snazší optimalizovat na slovo "půjčovna vozíků brno" než na slovo "půjčka." Jakkoliv má tento příklad trhliny, naznačuje, jakým způsobem může tato novinka ovlivnit oblast SEO a deformovat současný ranking výsledků.

Dalším negativem, které mi příjde jako závažné, je, že již během psaní se zobrazují i různé reklamy Google AdWords. Google v tu dobu ještě netuší, co přesně chce člověk napsat, takže pouze předpokládá a na základě toho reklamy zobrazuje. Jenže, když chci napsat "restaurace Olomouc" a již při napsání restaurace se mi objeví odkazy na restaurace.... povede to k nerelevantním klikům. Trochu tento krok nechápu, protože relevance je jedna z hlavních domén reklamního systému Google Adwords. Nicméně chlapíci ze Silicon Valley nejsou žádní začátečníci, takže snad to nakonec dopadne líp, než na první pohled.