Online nakupujících v Česku přibývá

úterý, 22. března 2011, 11:37 Internet & Mobil MediaGuru

Podle nového výzkumu E-commerce 2010 vyzkoušelo online nakupování už 84 % českých spotřebitelů. Za poslední rok se ale růst počtu e-zákazníků zpomalil.

Nakupování přes internet je v ČR populární. Podle studie E-commerce, kterou provedla výzkumná agentura Gemius, již 84 % českých uživatelů internetu má zkušenosti s online nakupováním. Většina uživatelů internetu vnímá online nakupování pozitivně. Pro dvě třetiny respondentů je online nakupování levnější než nákup v tradičních obchodech a více než polovina z nich oceňuje jeho rychlost.

Růst se zpomalil

Nicméně, nárůst počtu internetových uživatelů, kteří uvádí, že již někdy nakupovali na internetu, se za poslední rok zpomalil. Od roku 2009 se počet e-zákazníků v ČR zvýšil o pouhá dvě procenta, což by mohlo znamenat, že je český trh poměrně nasycen a ti uživatelé internetu, kteří si chtěli vyzkoušet online nakupování, to již udělali. Kromě toho existuje poměrně velká skupina internetových uživatelů, kteří preferují tradiční formu nákupu a online nakupování vnímají negativně. Téměř třetina českých respondentů uvedla, že považuje nákup přes internet za riskantní a je nutno říct, že se tato skupina respondentů za poslední rok zmenšila pouze o dvě procenta. Mnoho českých uživatelů internetu tak stále nechce nakupovat přes internet. 

Nejčastěji objednávané výrobky

Dle výsledků studie E-commerce 2010 je internet stále častěji využívaným zdrojem informací o plánovaném nákupu zboží. Mezi tři nejvyhledávanější kategorie výrobků patří spotřební elektronika a domácí spotřebiče, mobily a GSM doplňky a také cestovní služby (všechny tyto kategorie uvedla více než polovina respondentů). Nejpopulárnější kategorií výrobků, kterou si čeští internetoví uživatelé objednávají v e-shopech je, spotřební elektronika a domácí spotřebiče, oproti tomu na e-aukcích nejčastěji nakupují oblečení a šperky.

Nejpopulárnější internetové obchody a aukce

Pokud se jedná o žebříček nejpopulárnějších internetových obchodů, tak první místo, stejně jako v roce 2009, obsadila Alza.cz, kterou uvedla asi čtvrtina respondentů, tedy o 10% více než loni. Druhé místo získal Mall.cz, jehož popularita za poslední rok značně stoupla: v roce 2009 tento obchod znalo pouze 5% respondentů, zatímco v roce 2010 to bylo již 16%. Třetí místo obsadila Kasa.cz (9% respondentů). Mezi internetovými aukcemi si jednoznačně drží první místo Aukro.cz, v roce 2009 ho uvedlo 63% respondentů a o rok později dokonce o 6% více. S velkým odstupem následuje eBay se 14%.

Pokud bychom chtěli porovnat popularitu internetových obchodů a aukcí u českých uživatelů internetu, tak jsou e-shopy jednoznačně populárnější. Téměř devět z deseti českých internetových uživatelů nakupovalo v internetových obchodech a pouze dvě pětiny na internetových aukcích. Jako hlavní přednost internetových obchodů a aukcí uvádí internetoví uživatelé nižší ceny v porovnání s kamennými obchody (70% respondentů). Hlavní nevýhodou nakupování přes internet je pak pro pětinu internetových uživatelů dlouhá doba doručení produktu.

Nástroje pro srovnávání cen

Zajímavé je také, jak se spolu s trhem online obchodů a aukcí mění i zvyky e-zákazníků, kteří si chtějí ještě více usnadnit a urychlit nákup toho nejvýhodnějšího zboží. Příkladem mohou být nástroje pro porovnávání cen: oproti výsledkům loňské studie značně stoupl počet respondentů, používajících tyto nástroje a naopak klesl počet těch, kteří si nemohli na žádný nástroj porovnávající ceny jednotlivých výrobků a služeb vzpomenout. V roce 2010 použilo tyto servery téměř dvě třetiny respondentů a k nejpopulárnějším z nich v ČR patří Heureka.cz, Zbozi.cz a Nejlepsiceny.cz. Je třeba také podotknout, že se výrazně zvýšil podíl těch internetových uživatelů, kteří používají nástroje pro srovnávání cen nejen pro porovnání nabídek různých internetových obchodů ale přímo pro vyhledávání zboží na internetu.    

Studie E-commerce 2010 

Základní data pro studii byla shromážděna dotazováním pomocí webového formuláře. Studie se zúčastnilo 1750 respondentů. Oslovení respondenti, čeští uživatelé internetu, vyplnili dotazník, který se náhodně objevoval na vybraných českých webových stránkách. Studie E-commerce se provádí každoročně již od roku 2007. Studie E-commerce 2010 obsahuje krátkou, bezplatnou zprávu a plnou verzi, kterou je možné zakoupit u agentury Gemius.

Izabela Urbanová, Gemius