Sledovanost TV celosvětově roste, nejvíce v Evropě a USA

pondělí, 18. dubna 2011, 13:00 TV Martina Vojtěchovská

Rozšiřující se přístupy k televiznímu obsahu se vloni ve světě odrazily na zvýšené době sledovanosti TV pořadů.

Nové možnosti konzumace mediálního obsahu, způsobené zejména nástupem digitálních médií, se celosvětově neprojevují na klesající době sledovanosti televize. Naopak v loňském roce došlo v souvislosti s rozšiřováním počtu televizních kanálů k nárůstu doby, kterou diváci před obrazovkami tráví.

Z údajů Eurodata TV Worldwide, které zahrnují vývoj sledovanosti televize v 70 zemích světa, dosáhl v roce 2010 průměrný denní čas sledovanosti televize 3:10 hodin. Za posledních pět let to představuje nárůst o šest minut. Zvyšování doby před televizní obrazovkou se přitom nejvíce dotklo Severní Ameriky a Evropy. Evropané vloni v půměru strávili před obrazovkou každý den 3 :49 hodin a Američané 4 :39 hodin. K nárůstu sledovanosti v roce 2010 přispěly především sportovní události (ZOH ve Vancouveru, světový šampionát v kopané).

Poprvé se také ukázalo, že zábavní pořady se zařadily k nejsledovanějšímu žánru těsně před seriálovými příběhy. K nejpopulárnějším zábavním pořadům patřily pořady, které znají i čeští televizní diváci : Got Talent (v Česku vysílaný pod názvem Česko Slovensko má talent), Strictly Come Dancing a X Factor. Lokální americká produkce, posilující postavení na domácím trhu, se v uplynulém roce v mimoamerických oblastech prosazovala méně než v předcházejících letech.

Také u mladých diváků ve věku 15-24 let, kteří používají více « malých obrazovek » se jejich rozšiřování projevuje zvyšující se dobou před televizí ve srovnání s rokem 2009. Ve Velké Británii se tato doba zvýšila o 14 minut, v Německu o šest minut a v USA o pět minut. Multiplikace obrazovek vede v zásadě k souběžné konzumaci obsahu a interaktivního média. Multitasking tak nutí vysílatele rozvíjet rozličné narace, rozšiřujíci televizní zážitek na internetu a obráceně. Například v Nizozemí se potvrdila provázanost televize a internetu. Reality show Wie is de Mol se zařadila mezi nejsledovanější pořady roku na internetu, a odrazila se na celkovém rozšíření počtu diváků o 15 % ve srovnání s předcházejícím rokem.