Vydavatelé musí hledat možnosti v iPadech

pátek, 24. června 2011, 11:26 Internet & Mobil, Tisk Martina Vojtěchovská

Penetrace iPadů je v Česku zatím velmi nízká, přesto vydavatelé musí hledat cesty, jak být v tomto prostředí úspěšní, naznačil brunch Unie vydavatelů.

Přestože obchodní výsledky přítomnosti časopisů a novin v iPadech či elektronických čtečkách jsou zatím na českém trhu nejasné, přítomnost vydavatelů na této platformě je nutností. Je to jeden ze závěrů pátečního dopoledního brunche, který na toto téma uspořádala Unie vydavatelů.

I když počet iPadů je v Česku odhadován přibližně na 50-60 tisíc a penetrace je tedy velmi nízká, lákavou možností pro vydavatele je skutečnost, že obsah v iPadech lze do budoucna prodávat na předplatitelské bázi. ""Lidé jsou ochotni za stahování platit, i když ne velké sumy," přiblížil Josef Mika z vydavatelství Burda Praha. "Celé tržní prostředí se bude vyvíjet, vedou k tomu i slepé uličky. Je to ale po dlouhé době příležitost pro nás vydavatele," uvedl v diskusi generální ředitel Hachette Filipacchi 2000 Bronislav Kvasnička. Obavy z toho, že ziskovost vydavatelů zde nebude vysoká, vyslovil generální ředitel Bauer Media Jaromír Skopalík.

„Stoprocentně má přítomnost v digitálních médiích smysl,“ uvedla například Adéla Pittsová z vydavatelství Economia, která poskytla první čísla o čtečce Hospodářských novin v iPadu. Aplikaci pro HN si stáhlo přes 5200 lidí a průměrné denní stažení od pondělí do pátku dosahuje 580 kusů.

Z výzkumu GfK, která sleduje na jednotlivých světových trzích, jaké skupiny obyvatel iPady používají, vyplynulo, že iPad v současnosti více používají muži než ženy, většinou jde o lidi s vyšším vzděláním středního věku (průměr 45-50 let). Podle Richarda Hospodského z GfK Czech je Česko z hlediska přijímání novinek bližší americkému trhu než evropskému. V USA roste tento trh rychleji než v Evropě, dodal.

Právě kvalita cílové skupiny je v současnosti hlavním benefitem pro inzerenty z pohledu prodeje reklamního prostoru, uvedl ve svém vystoupení Jan Poštulka z Omnicom Media Group, který je však zatím k většímu rozšiřování inzertních možností v iPadu skeptický.

„Vydavatelé zapomněli, že prodávají výrobky a začali zadarmo rozdávat to nejcennější, co mají. Teď se to snaží dohnat,“ řekl k současné situaci publicista Erik Best, který se snažil obrátit pozornost vydavatelů ke cloud computingu. „Je čas se nad tím zamýšlet. Apple brzy přijde s novým operačním systémem s cílem ovládat internetový prostor. Kdo to nepochopí, nemůže být úspěšný,“ uzavřel.