Úbytek deníků zdarma přináší některým zisky

úterý, 19. července 2011, 08:15 Tisk Martina Vojtěchovská

Světoví vydavatelé bezplatných deníků se po dlouhých letech dostávají do zisku. Pomáhá jim k tomu redukce titulů a konsolidace trhu.

Světově největší vydavatel bezplatných deníků na světě, společnost Metro International, zaznamenala v letošním druhém čtvrtletí čistý zisk ve výši 2,83 mil. euro. Oproti stejnému období vloni si asi pětinásobně polepšila. Vloni se přitom Metro dostalo teprve podruhé ve své dlouhé historii do černých čísel. Per Mikael Jensen, prezident a CEO Metro International, mluví o tom, že v posledních dvou letech se ziskovost firmy vylepšuje a že hospodářské výsledky se stabilizovaly. "Do budoucna očekáváme zvyšování profitability a dvouciferný nárůst EBIT v roce 2012," uvedl v souvislosti se zveřejněním výsledků ve druhém čtvrtletí.

Metro, které v současnosti vychází ve více než 100 předních světových městech a ve 20 zemích, si cestu k těmto výsledkům muselo složitě vyšlapat. Jasně totiž řeklo, že se začne zbavovat neperspektivních operací. Zdaleka to ale neznamená, že by všechny jeho stávající aktivity byly ziskové. Metro se s vírou a očekáváním obrací zejména na trhy Latinské Ameriky, kde očekává další příležitosti k růstu a kde už teď příjmy deníku rostou. Silnou oporu má stále v domovském Švédsku a také v Kanadě, spokojenost může být i s výsledky z Petrohradu.

Celý evropský kontinent, bezplatným deníkům tolik zaslíbený, je ale mnohem méně předvídatelný. Metro se letos rozhodlo opustit maďarský trh a brzy se bude stahovat i z Francie, kde už o podíl v deníku projevila zájem francouzská televizní stanice TF1. Poklesy výkonnosti se letos dotkly dánského a nizozemského trhu. Také v Česku se tržby Metra ve druhém čtvrtletí meziročně snížily o 10 %, což ale vzhledem k vývoji inzertního trhu není až tak špatný výsledek. Celkově je však deník stále ve ztrátě (letos 0,6 mil. euro).

Metro ale není jediným světovým vydavatelem, který se po konsolidační vlně bezplatných deníků, procházející zejména Evropou, dostal na zajímavější finanční ukazatele. Také vydavatel londýnského bezplatného ekonomického deníky City A.M., který v Česku typově odpovídá deníku E15, se vloni poprvé od roku 2005, kdy vstoupil na trh, dostal do skromného  zisku. Jak vyplývá z aktuálně zveřejněných informací o jeho hospodaření, zisk před zdaněním dosáhl v loňském roce 439 tis. liber a deník předpokládá, že v nastoleném kurzu setrvá i v letošním roce.

Také norská společnost Schibsted, vydavatel bezplatného deníku 20 minut (Francie, Španělsko), zaznamenala vloni zisk ze svých operací, a to na úrovni 1,3 mil. euro, když ještě v roce 2009 vykázala ztrátu 3,2 mil. euro.

Boom bezplatných deníků přišel v letech 2007 a 2008, od loňského roku se ale trh celosvětově vrací na úroveň z roku 2005. Počet bezplatných titulů se vloni v červenci snížil na méně než 200 s celkovým distribuovaným nákladem 35 mil. výtisků. Ještě v roce 2008 bylo ve světě registrováno 266 bezplatných novin s průměrným distribuovaným nákladem na úrovni 42 mil. výtisků. Největší pokles počtu deníků zdarma a celkového nákladu se přitom týká velmi konkurenčního evropského trhu. Konsolidací prošel i český trh, který se ustálil na jednom všeobecném a jednom specializovaném deníku zdarma.