ČT je v krizi programové, ne ekonomické

čtvrtek, 22. září 2011, 00:37 TV MediaGuru

Nově zvolený generální ředitel České televize Petr Dvořák přichází s řadou změn. Co chce dělat jinak?

Až se 1. října 2011 ujme Petr Dvořák své nové funkce, bude se v prvé řadě chtít setkat s členy managementu České televize. Představí jim svou vizi a bude se zajímat o to, kteří manažeři budou chtít spolupracovat. Co tedy v prvních dnech Petra Dvořáka čeká a jaké má další plány?

1)      Výběr a obsazení klíčových postů ve vedení

Přestože během středeční volby a i po ní Petr Dvořák naznačil, že o některých spolupracovnících už má na klíčových pozicích jasno, jejich jména zatím nesdělil. Radním ale řekl, že by rád přizval ke spolupráci Fera Feniče, který se také o post generálního ředitele ČT ucházel. „Záleží na nápadech a na podmínkách, se kterými bude chtít s ČT spolupracovat. Plánuji zavedení nového systému výroby, vytvoření producentských skupin, a pokud by měl o to zájem, mohl by zde najít své místo,“ přiblížil po skončení volby Dvořák možnou Feničovu pozici. Po volbě také připustil, že spolupráce s některými stávajícími členy managementu ČT nemusí být bezproblémová, přesto by s nimi rád hovořil. Své bývalé kolegy z TV Nova na Kavčí hory údajně přetahovat nechce, ale po lidech, kteří jsou na trhu volní, se poohlédne.   

2)      Revize a schválení rozpočtu na rok 2012, nastavení programu

Dvořák hodlá zasáhnout do plánovaného rozpočtu pro příští rok. Je proto rád, že rychlá volba, která byla ve středu 21. září završena, mu dává alespoň určitý čas k tomu seznámit se s plánovanými projekty na rok 2012. Chce ovlivnit i připravované pořady pro příští rok, a pokud mu to čas dovolí, je připraven zastavit výrobu pořadů, které nebudou odpovídat jeho požadavkům. „Je potřeba jasně definovat krizi, ve které se ČT nachází. Není to ekonomická krize, problémem je krize programová a úroveň vlastní výroby. To je krize televizní budoucnosti. Důvodem restrukturalizace není zabránění ekonomickému krachu, ale úroveň programové tvorby,“ říká Petr Dvořák s tím, že programové změny lze očekávat nejdříve o Vánocích, spíše ale až v průběhu jara příštího roku.

3)      Změna hlavní zpravodajské relace Události

Hlavní zpravodajská relace ČT1 Události potřebuje podle Dvořáka razantní změnu. „Je ostuda, že ČT nechala upadnout hlavní zpravodajskou relaci. Šanci by měl dostat nový tým, aby Události občerstvil. Rád bych, aby se Události posunuly alespoň na pozici druhé nejsledovanější zpravodajské relace a aby byly alternativou pro diváky, kteří celý den nesledují zpravodajský kanál ČT24,“ plánuje. Hodlá rovněž posílit regionální zpravodajství a to i za cenu, že by to znamenalo zeštíhlení centrální zpravodajské redakce právě na úkor redakcí regionálních. Také v tomto případě ale nelze změny očekávat dříve než na jaře příštího roku. Nový generální ředitel by navíc na obrazovky rád vrátil další diskusní pořady, případně satirické pořady typu Česká soda. „V případě diskusních pořadů je otázka, zda musí jít vždy o přímý přenos, ale určitě budu chtít toto téma s programovými řediteli řešit,“ uvedl.   

 4)      Spuštění kanálu ČT3 na konci roku 2012

Jako jeden z hlavních bodů své koncepce představil Petr Dvořák plán na zavedení nového kanálu pro děti a pro vysílání vzdělávacích pořadů ČT3. Rád by jeho strukturu představil radním tak, aby vysílání nového okruhu začalo už na konci roku 2012. Uvědomuje si ale, že radní tento projekt schválit nemusí. Dvořák se také vymezil vůči tomu, že by zavedení nového kanálu instituci na Kavčích horách nepřiměřeně zatížilo. „Neočekávám, že zavedení nového kanálu bude představovat více než 100-150 mil. Kč dodatečných nákladů ročně,“ vyčíslil odhady na jeho start. Přestože si uvědomuje, že hospodaření televize by mělo být efektivní, je toho názoru, že nový kanál je pro ČT strategickou investicí. „ČT se tato investice v budoucnu několikanásobně vrátí. Cílem nového kanálu by mělo být také zaplnit tzv. programové díry a zamezit tomu, aby většinový divák odcházel z ČT1,“ uvažuje.

5)      Kontrola uzavřených smluv, efektivnější výroba

Pečlivé kontrole chce podrobit uzavřené smlouvy a zjistit, zda v jejich případě není možné uspořit náklady. Ilustroval to na zkušenosti z TV Nova, které se v době ekonomické krize za jeho působení podařilo snížit náklady o necelých 20 %. „V období 2-3 let proto odhaduji úspory na úrovni 400 mil. Kč. Budu hledat úspory ve všech smlouvách, které jsou v ČT uzavřeny. Budu se snažit najít pro ČT exkluzivní ceny případně výhodnější výrobní ceny,“ nastínil záměry ve výrobní oblasti Dvořák. Znovu přitom zopakoval, že uspořené prostředky chce vrátit a použít na výrobu nových projektů a na vlastní tvorbu. „Česká televize má být inovativním motorem a přinášet formáty, které pak komerční stanice přejímají,“ říká.

-mav-