Rozpočty z ČT nemusí skončit jen u konkurence

pondělí, 24. října 2011, 07:20 TV MediaGuru

Zadavatelé uvažují, že část rozpočtu určeného na reklamu v ČT přemístí i do jiných mediatypů.

Česká televize v pátek 21. října o půlnoci ukončila vysílání reklam na stanicích ČT1 a ČT24. V souvislosti s tím musí řešit až několik minut trvající mezery, které jí v programovém schématu výpadkem inzerce vzniknou. Televize nyní hledá za reklamu náhradu, která čas vyplní. Televizi v souvislosti s ukončením reklamy čekají i jednání se zadavateli inzerce.

"Obchodní útvar už je v kontaktu se všemi klienty a snaží se ukončit smluvní vztahy smírnou cestou i vzhledem k tomu, že do smluvního vztahu zasáhla tzv. vyšší moc - tedy zákon," uvedl mluvčí ČT Ladislav Šticha. Výpadek v příjmech z reklamy podle ČT dosáhne 88 milionů korun.

Svým klientům ČT zřejmě adekvátní náhradu nebude moci nabídnout. Reklamu smí sice v omezeném množství vysílat na ČT2 a ČT4, zde je však podle vyjádření Ivana Hyžáka ze společnosti Media Master, která pro ČT reklamu prodává, reklamní prostor vyprodaný. Může se tak pokusit klienty přesměrovat například do sponzoringu pořadů.

Problémy v naplánovaných kampaních budou muset řešit také zadavatelé. Prostor na ostatních televizích je až na výjimky do značné míry kvůli zaplněnosti omezen. Někteří zadavatelé proto nevylučují přesunutí rozpočtu, který měli letos pro ČT vyhrazený, do příštího roku. Například mobilní operátor T-Mobile podle své mluvčí Martiny Kemrové kvůli zastavení reklamy na ČT1 a ČT24 buď ušetří peníze, anebo je investuje do jiných komunikačních kanálů. "Příští rok například podpoříme více i menší stanice, které pomalu ale jistě rostou," podotkla Kemrová.

Podobně se vyjádřil i Vodafone. "Očekávali jsme to (zastavení reklamy na ČT1 a ČT24) a tuto část rozpočtu co nejefektivněji využijeme v rámci celého komunikačního mixu. Přesun do jiných televizí nebereme jako jedinou možnou alternativu," uvedl Jan Ksandr.

ČT měla podle původního plánu vysílat reklamu až do 11. listopadu. Mezitím se však změnil zákon o České televizi a z novely toto datum vypadlo. Podle usnesení Rady pro rozhlasové a televizní vyslání měla televize ukončit reklamu na těchto dvou kanálech již v pátek 14. října, kdy novela zákona vstoupila v platnost. Pokud by Česká televize vysílala reklamu i nadále, hrozily by ji sankce jak od Rady pro vysílání, tak i od konkurenčních stanic. Podle neoficiálních informací byla TV Nova připravena ČT žalovat, pokud by reklamu z kanálů ČT1 a ČT24 nestáhla.  

-čtk-, -mav-