Mobilní marketing: Co ho čeká a nemine?

pondělí, 23. ledna 2012, 04:20 Internet & Mobil, Marketing, Reklama MediaGuru

Prognózy se shodují: mobilní marketing je na vzestupu, každým měsícem stoupá počet smartphonů a s tím i permanentně připojených lidí.

I když se lidé neustále přesunují z místa na místo, na mobilu fungují vlastně nepřetržitě a tráví s ním většinu svého času. Pokud jsou navíc připojeni na internetu, je jednoduché je lokálně identifikovat. Z těchto důvodů představují zdaleka nejefektivnější prostředek pro inzerci.

V České republice je sice počet zobrazení stránek generovaných mobilními zařízeními mnohem nižší, než je tomu na Západě, stále však dynamicky roste. Více v našem článku Zobrazení stránek přes mobil je v Česku kolem 2 %.

Tempo je natolik rychlé, že by otázka mobilního marketingu určitě neměla být v letošní marketingové strategii opomíjena. Jeho rozvoj je podmíněn několika klíčovými úkoly.

Úkolem číslo jedna je upravovat HTML firemních stránek podle zásad tzv. responsive design, který stránky automaticky přizpůsobí k formátu prohlížecího média. Tím se vyhnete nepřesnému načítání stránek při prohlížení na mobilních telefonech.

Příklad dobré praxe responsive designu:

Dalším úkolem je vytěžit co nejvíce možností mobilních zařízení v podobě principů SOLOMO, o kterých jsme psali na MediaGuru.cz již dříve. Mobily nabízejí jedinečnou možnost lokálně identifikovat své uživatele a podle toho na ně cílit. Například ve chvíli, kdy se uživatelé pohybují v prostorách nákupních center, je možné jim rozesílat zprávu s konkrétní slevovou akcí v jednotlivých obchodech.

Rozesíláním zpráv však možnosti mobilního marketingu zdaleka nekončí. Lokálně podmíněné služby je možné rozvíjet i přes sociální sítě. Možností je inzerovat svou službu na speciálních sociálních kanálech, jako jsou Foursquare nebo Facebook Places, propojit svou službu s  informacemi na sociálních sítích. Této možnosti například využily francouzské železnice ve formě rezervace jízdenek podle toho, ve kterém vagónu sedí kamarádi, nebo sdílení cestovatelských zážitků prostřednictvím aplikace Wenzani, kterým Lonely Planet maximálně personalizoval své cestovní průvodce.

Zajímavý vývoj zaznamenají i QR kódy, které mohou sloužit k rychlému rozšíření kampaně, přičemž jejich vizuální stránka se může přizpůsobit své značce. U nás se v poslední době těší velkému zájmu i na reklamních plochách. Například v pražském metru Mall.cz instaloval historicky první QR drogerii, kde jsou jednotlivé produkty zobrazeny jakoby na policích. Po najetí na QR kód se uživatel dostane přímo do e-shopu, kde si může zboží objednat s dopravou zdarma.

Současným trendem v QR kódech je však tzv. rozšířená realita (augmented reality), která se začíná prosazovat právě v souvislosti s nástupem výkonných smartphonů a 3G sítě. Vysoký marketingový potenciál má v sobě například prohlížeč Junaio, který se propojí prostřednictvím QR kódu se serverem poskytovatele a spustí animaci rozšířené reality. S využitím Junaio připravil McDonalds‘ loni svou kampaň na podporu nové příchutě Oreo McFlurry.

Nakonec je vždy možné vytvořit si svou vlastní mobilní aplikaci. V českém prostředí jich už existuje bezpočet. Za zmínku stojí aplikace od společnosti Mediatel, které slouží k vyhledání určité služby v okolí uživatele, například  „Chci taxi“, „Zdravotnický průvodce“ nebo „Kde jíst a pít“. Velký úspěch v poslední době zaznamenala i nová aplikace ČSOB a Ery pro obsluhu internetového bankovnictví, tzv. smartbanking, kterou si od začátku ledna stáhlo do svých telefonů více než 20 tisíc uživatelů.

Pavel Kotyza, místopředseda České Asociace Mobilního Marketingu, však upozorňuje na možná úskalí mobilních aplikací: „26 % aplikací, které jsou staženy do telefonu, jsou spuštěny jenom jednou, což znamená, že se začíná projevovat jejich přebytek.“ Proto je podle něj potřeba vytvářet takové aplikace, které by byly funkční a pro praktické využití.

Mobilní marketing nabízí nový prostor pro reklamní kampaně – od jednoduchého rozesílání SMSek, přes možnosti propojení se sociálními médii a využití QR kódů, po vyvíjení funkčních a praktických aplikací. Důležité je, že hlavní vývoj této oblasti máme zatím stále před sebou.

-kch-