Facebook udělá z uživatelů ambasadory značek

středa, 29. února 2012, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť se před vstupem na burzu snaží o inovaci svých reklamních formátů. S testimonialy obsahujícími profilová fota a jména uživatelů ale může narazit.

Do marketingového mixu přibude brzy další pé, tentokrát s významem přátelé. Tedy alespoň na sociální síti Facebook, která se v novém reklamním formátu chystá využít profily svých uživatelů.

Návštěvníci sítě se od března začnou svým přátelům objevovat jako propagátoři těch značek, které v minulosti mezi své oblíbené zařadili pomocí tlačítka „To se mi líbí“. Tvrdí to nejmenované zdroje zevnitř firmy, která tak prý chce svou reklamu obohatit o hlubší sociální kontext.

Reklamy označované jako „premium ads“ Facebook zatím odmítl oficiálně komentovat, na středu ale svolal vlastní marketingovou konferenci, na níž pozval největší americké zadavatele. Očekává se proto, že inovaci představí právě při této příležitosti.

Od reklamního zapojení uživatelů si sociální síť slibuje, že svým kampaním přidá na kredibilitě a zapamatovatelnosti. Na amerických odborných webech již ale probíhají diskuze o tom, zda využitím tváří přátel Facebook spíše jen nezdiskredituje internetový word-of-mouth.

Když navíc podobný formát vloni v létě spustila profesní síť LinkedIn, čelila vlně negativních reakcí ze strany uživatelů a klasických médií. Případná revolta by přitom mohla mít neblahé důsledky pro na květen chystaný prvotní úpis akcií Facebooku na burze. Právě kvůli němu Facebook své reklamní formáty inovuje v posledních měsících soustavně (více k tématu zde).

Jak jsou uživatelé na komerční využití svých údajů citliví, si největší sociální síť nadto již několikrát vyzkoušela. Asi největší protesty vyvolala před třemi lety aplikace nazvaná Beacon, pomocí které firma umožnila třetím stranám získávat data o aktivitě jednotlivých uživatelů. Facebook posléze funkcionalitu stáhnul.

-ptv-