Z onlinu letos chceme 9 % obratu

středa, 01. února 2012, 07:30 Internet & Mobil, Tisk Martina Vojtěchovská

Ředitel Divize nových médií Sanoma Media Praha Daniel Grunt plánuje, že online aktivity tohoto mediálního domu by mohly letos dosáhnout až 9 % celkového obratu.

Sanoma v posledním roce prochází velkými změnami, které se dotkly i onlinových aktivit společnosti. Od Vašeho nástupu si Sanoma slibuje vybudování lepší pozice v nových médiích. Co konkrétně se za dobu, co v online divizi působíte, změnilo?

V první řadě jsem musel přestavět celý tým a zkonsolidovat ho. V Sanomě fungoval systém audience managerů, kteří se starali o jednotlivé cílové skupiny v printu a v onlinu. Na online tedy neexistoval jednotný tým. Začal jsem proto vytvářet firmu ve firmě, která by mohla rychle vyrůst. Snažil jsem se přitáhnout zkušené lidi z oboru a posílit produktový management.

Sanoma má necelých 200 zaměstnanců. O jak velkém počtu se v případě onlinu bavíme?

Celkem je to přibližně 40 zaměstnanců, mezi něž patří jak vývojáři, tak lidi, kteří se starají o obsah a o prodej.

S přestavením týmů se pravděpodobně změnila i struktura práce. Jak to tedy máte nastavené?

Museli jsme definovat novou strategii, jakým způsobem chceme přistupovat k novým médiím. Vyhodnotili jsme si stávající služby a značky a určili si ty, se kterými chceme dál pracovat a ty, které naopak utlumíme. Pustili jsme se do relaunche Kafe.cz a Domu a zahrady. To neznamenalo produktovou změnu, ale primárně změnu obsahové politiky. Kafe.cz  se tak snažíme více rozvíjet jako diskusní platformu a zdá se, že to funguje. Bez viditelných reklamních výdajů jsme vyrostli ze 100 tisíc měsíčně vloni v srpnu na 250 tisíc v prosinci. Hlavně se ale zvýšilo zapojení čtenářek do diskusí, protože před relaunchem téměř nediskutovaly a teď se denně pohybujeme ve stovce komentářů. Díky tomu byl vidět i výrazný nárůst fanoušků na Facebooku. Změna ale byla poměrně velkým rizikem. Byli jsme rozhodnuti, že když se nám relaunch nepodaří, tak web utlumíme. Zatím to ale vypadá, že jsme se trefili. Podobné to bylo i s Domem a zahradou, kde jsme začali nabízet více praktických témat.

V čem se Dům a zahrada liší od jiných webů zaměřených na bydlení? Ty se „praktickým“ tématům věnují také.

Těžíme zejména ze spolupráce s tištěným vydáním Domu a zahrady. Zacílili jsme obsah a zjednodušili orientaci na hlavní stránce. Návštěvnost se zvýšila na 200 tisíc. Ještě větší nárůst jsme ale dosáhli s novým onlinovým National Geographic. Ten vyrostl ze 7 tis. uživatelů v srpnu na 92 tisíc v prosinci. Pokud jde o obsah, vytvořili jsme něco, čemu říkáme oddělení onlinového obsahu. Vede ho Jiřina Köppelová, která má velkou novinářskou zkušenost. Pracujeme na tom, aby onlinové a printové redakce byly v co možná nejtěsnější interakci, což dřív nebylo.

Týmy pro tisk a online tedy propojujete?

Snažíme se to co nejlépe zkombinovat. Není udržitelné jen zrcadlit obsah časopisu na web. To může dlouhodobě poškodit prodeje časopisu, navíc na internetu se obsah konzumuje jinak. Budujeme tedy týmy, které mají nějaký malý rozpočet na externí zdroje a které spolupracují s tištěnou redakcí. Ideálně by měly být součástí redakčních porad časopisů, aby dlouhodobě ï krátkodobě sdílela témata. U některých titulů se to už daří. Je ale pravda, že je velká práce přesvědčit je, že jim takový model pomůže. Ve finále dnes může online papíru pomoci více než papír onlinu, i když je pořád silnější. Když redakcím ukážete, jak budovat návštěvnost na internetu, a jak to může pomoci redakci, tak je to dobré. V naší společnosti nechceme budovat značky, kde je na jedné straně papír a na druhé online. Jsou to propojené kanály - časopis, speciál k časopisu, webová stránka, fanouškovská stránka na Facebooku nebo mobily. Ve finále vám může být jedno, jestli máte čtenáře z poloviny z tištěných vydání a z poloviny z online. Takhle to chceme postavit obchodně, tzn. budovat balíčky po skupinách a afinitách k nim.

Sanoma má relativně pestré portfolio tištěných značek. Které z nich chcete v online prostředí primárně podporovat?

Jednoznačně je to značka Vlasta, na které teď pracujeme. Jsou to určitě Květy, Dům a zahrada, National Geographic, slibně se vyvíjí i Kraus. Myslím si, že do budoucna to bude za společnost 4-5 silných značek, které budou mít většinovou podporu a budou pak zpětně pomáhat printovým verzím.

V printovém vydání se připravují změny klíčových značek Vlasta a Květy. Dotknou se i onlinu?

Novou Vlastu představíme ještě v prvním čtvrtletí a myslím si, že to bude velké téma. Navíc se bavíme o segmentu, ve kterém podle studií patří ženy na internetu vůbec k nejaktivnějším, tráví na něm více času a utrácejí za nákupy značné peníze. Na první polovinu roku máme připravených 4-5 projektů, o kterých ale ještě teď nemůžu mluvit.  Nedávno jsme ale začali obchodně zastupovat firmu Vyžeň nudu a hlásí se nám další subjekty, které o takové služby mají zájem. Tímto směrem začínáme také pokukovat.

Jak se stavíte k produktům, které nejsou navázány na vaše magazínové značky? Jako např. eStránky.

eStránky jsme si analyzovali a ukázalo se, že mají určitě budoucnost. Jde o dvě věci – inzertní, což je prodej inzertních formátů na uživatele, kteří službu užívají zadarmo.  A druhá část jsou platící klienti, těch je cca 10-15 tisíc, kteří platí 400 nebo 1500 Kč ročně. Tento segment pořád roste a generuje zajímavé peníze. Budeme se letos zaměřovat na to, abychom tento příjem ještě podpořili. Je tady potenciál malých firem, živnostníků, kteří nechtějí platit webové stránky. Ale to, že si za 5 minut naklikají řešení, které je stojí maximálně 1500 Kč ročně, je pro ně zajímavé.

Většina vydavatelů na internetu zaspala dobu a teď se to snaží napravit. Někteří se upínají spíš k akvizicím, které jim mají pomoci manko dohnat. Jsou i pro Sanomu akvizice zajímavé?

Analyzujeme si trh a hledáme příležitosti. Na druhou stranu je pravda, že jich tady moc není. Navíc jakmile přijde nějaká akvizice, tak musíte řešit střet firemních kultur a systémů. Ztrácíte tak roky tím, že firmy integrujete dohromady a neřešíte nic jiného než operativu. Pro Sanomu vidím daleko efektivnější cestu ve vybudování silného základu a odtud vymezení cíle, kam se ubírat. Primárně se zaměřujeme na to, abychom vybudovali něco silného, co má dlouhodobě šanci růst a co nejvíce využili integrace s tištěnými tituly. Jestli se podaří něco okolo, tak to bude jenom fajn. Nebráníme se ale externí spolupráci.

Máte na mysli nějaké konkrétní oblasti?

Oblastí je hodně. Nehledáme obchodní model jen v inzerci,¨ale sledujeme i oblast transakcí. Tím směrem se hodně díváme a hledáme partnery, kteří nám s tím pomůžou. Může jít o partnery, kteří s námi budou spolupracovat nebo se s námi finančně propojí. To jde skutečně napříč – může to být obsah, může to být transakční služba, komunikační platforma. V tomto nesměřujeme úplně na jednu věc, protože trh je široký. Nechceme jen rychle vyrůst v návštěvnosti, ale musí to mít i obchodní smysl a logicky zapadat do toho, co děláme. 

Většina vašich aktivit směřuje k projektům, které rozvíjíte v offline světě. Je možné si představit situaci, že byste spustili čistě onlinový projekt, který jde mimo vaše primární cílové skupiny – např. ekonomický portál?

Dokážu si to představit, pokud takový projekt bude mít dostatečně silný přínos a budeme si věřit, že jej zvládneme.

Jaké má celá online divize Sanomy cíle? Už před lety byl v maďarské Sanomě podíl digitálních aktivit na celkových tržbách relativně vysoký. Jak je to v Česku?

Vloni představovaly online aktivity asi 4 % celkového obratu Sanomy. V letošním roce máme plán nastavený až na 9 %. Sázíme na propojení obchodního týmu onlinu a printu a chceme využít propojených balíčků. Začali jsme také budovat jednotnou databázi, ve které konsolidujeme všechny kontakty, které Sanoma má. Už teď to představuje 1,6 milionu kontaktů.