Jak opatrní jsou Češi na internetu?

pátek, 09. března 2012, 10:58 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Nová studie Češi v síti výzkumné agentury TNS Aisa ukazuje, co všechno jsou Češi ochotni odhalit na internetu.

Výzkumná agentura TNS Aisa se v rámci své syndikované studie Češi v síti zajímala kromě jiného i o to, jaké informace o sobě lidé uvádí na svých profilech na sociálních sítích. Téměř 1 500 uživatelů sociálních sítí tak odpovídalo na to, jaké detaily o sobě na svých profilech uváděli, a s jakými informacemi jsou naopak opatrnější.

„Údaje reflektují zejména stav profilů na sociální síti Facebook, který má podle dat z Českého statistického úřadu necelých 3,5 milionu Čechů a aktivně jej využívá zhruba polovina české internetové populace (80 % lidí ve věku 16–65 let). Je to místo, kde jsme v kontaktu jak se současnými přáteli, tak jej čile využíváme i ke hledání přátel budoucích či naopak známých z dětství. A potom je prostě potřeba trochu slevit ze svých zásad a poodhalit soukromí, jinak se s námi nebude nikdo chtít kamarádit,“ uvádí Kateřina Osičková z TNS Aisa.

S uvedením křestního jména nemá problém 84 % uživatelů, přičemž jsou upřímnější ženy a lidé nad 29 let. Příjmení už sdělí o 20 % méně respondentů. Používání nicků typů MishaMia nebo TonyHammer je spíše ojedinělý jev,  rozšířenější je pouze mezi teenagery.

Pro přihlášení na většinu sítí je nutné uvést pravdivou e-mailovou adresu, proto ji uvádí až dvě třetiny uživatelů sociálních sítí. Základní osobní údaje lze tedy považovat za více méně spolehlivé. Pravdivé identifikaci nahrává i skutečnost, že profil je možné znepřístupnit široké veřejnosti.

Co se týče dalších osobních údajů, kompletní datum narození na svém profilu prozradí méně než polovina lidí. „Pro více než polovinu Čechů je tak stále důležitější přání k narozeninám od lidí, kteří si opravdu datum narození svých blízkých pamatují a nečekají, až jim notifikace vyskočí na zdi,“ vysvětluje Kateřina Osičková.

Svoji pravou identitu prozradí skrz profilovou fotografii jen polovina lidí (51 %). Ženy si dávají více záležet na vlastní podobence a pěknou fotkou se pochlubí častěji než jejich mužské protějšky (55 %). V případě profilové fotografie jsou mnohem otevřenější mladí lidé ve věku 15–29 let, kde 70 % z nich má na svém profilu svou skutečnou fotografii. „Nejčastěji je profil s reálnou fotografií k vidění na Facebooku (58 %) a na sociální síti Lidé.cz (60 %), v prvním případě kvůli snadnější identifikaci, v druhém případě jde často o seznamování a fotografie je prvním filtrem,“ doplňuje Osičková.

S dalšími soukromými fotkami a videi jsou uživatelé sociálních sítí mnohem opatrnější. Pochlubí se s nimi pouze necelá třetina z dotázaných lidí.

Koníčky, záliby (35 %) a oblíbenou hudbu nebo filmy (29 %) sdílí Češi veřejně výrazně častěji než fanouškovství kapely, sportovních týmů apod., což učiní pouze 15 % lidí. Nejméně ochotně lidé na sociálních sítích pak sdělují své názory. O konkrétních značkách, výrobcích nebo obchodech se podělí jen 10 % , o svých politických názorech ještě o jedno procento méně (9 %).

-kch-